i7o
ACTA COLLOQUII (1541)
bus et constitutionibus ecclesiae catho- i 82 b I licae doctrina sanctorum patrum tra-
dita et inde ab apostolorum tempore ad haec usque tempora pervenit; similiter etiam
decretis, mandatis et ordinationibus per imperatoriam maiestatem et communes or-
dines imperii constitutis, et nominatim decreto Augustano. Nam ut caetera nunc
dissimulem, si inhaerere velint religioni veteri veraeque fidei, ut ea tradita est in
evangeliis, praedicata et plantata ab apostolis, custodita a sanctis patribus, si decretis
conciliorum et doctrinae sanctorum patrum, quare non restituunt ecclesiis canoni-
cam episcoporum et aliorum ministrorum electionem, ut haberent qui pastoralem
curam secundum evangelia et canones recte administrarent1 ? Quare non reiiciunt
indignos et impuros a sacris ministeriis et sumunt de simoniacis poenas, quas cano-
nes sumere praecipiunt2 3? Cur sic negligi et corrumpi sinunt et doctrinam et discipli-
nam in ecclesiis, contra tam severa praecepta evangelii et canonum? Quare sinunt sa-
cra administrari ea lingua, quam populus non intelligit, quod ut Paulo est insanire,
ita est inauditum veteribusJ ? Cur ad sacras missas et celebrandas et audiendas admit-
tunt palam flagitiosos et sceleratos, quod sanctis patribus morte ipsa magis fugien-
dum et horrendum iudicatum est4? Cur patiuntur, ut in missis sacramenta Christi
non administrentur5? Cur non utrumque piae plebi sacramentum praeberi dant
operam, ut Dominus instituit, apostoli tradiderunt, observavit iamdiu per univer-
sum orbem vetus ecclesia6? Cur non potius permittunt matrimonium, ita ut fecerunt
olim apostoli et viri apostolici, veri castitatis cultores et adsertores, quam ut detur-
pari tam misere et perire sinant scortationibus et deterioribus flagitiis7? O quam in-
tolerabile erit iudicium his consultoribus, qui principibus et pastoribus populi Dei,
quorum plaerique suo ingenio a iugo Christi tantopere non abhorrent, tam per-
183a! niciosa et impudentia mendacia obtrudunt! Quasi vero illae, quae - ecclesias
occupantibus iis, qui non per ostium sed aliunde in ovile invaserunt8 - superstitiones
et sacrarum ceremoniarum manifestae corruptelae irrepserunt et gratia impii quae-
stus ac dominationis crescente indies horum licentia et audacia auctae sunt traditio-
nes, sint et instituta sanctorum conciliorum et patrum; et quae nos revocare anniti-
mur, sint nova et veteri ecclesiae institutioni adversa.
Quam vero foelices ecclesias Germaniae, si illis concedatur et restituatur vetus re-
ligio, veteres ceremoniae, vetus disciplina! Nos certe nihil aliud quaerimus, nihil
1. Bucer hatte das eingehend erörtert in seiner >Abusuum ... indicatio<; s. oben, S. 34-37.
2. S. >Abusuum ... indicatio<, oben, S.37,12-15.
3. Vgl. I Kor 14,23.
4. Von welcher Wichtigkeit diese Sache Bucer war, ergibt sich schon daraus, daß er sie sowohl in
seinem >Florilegium patristicum< wie in seinem >Consilium theologicum<, beide in derselben Zeit
wie die >Acta colloquii< geschrieben, an hervorragender Stelle erwähnt; s. BOL 3, S.28; BOL 4, S.94.
Aus der erstgenannten Stelle ergibt sich, daß er an Johannes Chrysostomus und Gregorius I. denkt.
5. S. >Florilegium patristicum<, BOL 3, S. 31-36.
6. Wie öfter bei Bucer ist hier die Bedeutung von >utrumque sacramentum<: die beiden Gestalten
des Sakraments. Erst seit dem 13. Jahrhundert wurde im Westen der Verzicht der Kelchkommunion
gebräuchlich.
7. Vgl. für Bucers Auffassung das Wormser Buch, BDS 9,1, S. 477,6- 479,22.
8. Vgl. Joh 10,1.
ACTA COLLOQUII (1541)
bus et constitutionibus ecclesiae catho- i 82 b I licae doctrina sanctorum patrum tra-
dita et inde ab apostolorum tempore ad haec usque tempora pervenit; similiter etiam
decretis, mandatis et ordinationibus per imperatoriam maiestatem et communes or-
dines imperii constitutis, et nominatim decreto Augustano. Nam ut caetera nunc
dissimulem, si inhaerere velint religioni veteri veraeque fidei, ut ea tradita est in
evangeliis, praedicata et plantata ab apostolis, custodita a sanctis patribus, si decretis
conciliorum et doctrinae sanctorum patrum, quare non restituunt ecclesiis canoni-
cam episcoporum et aliorum ministrorum electionem, ut haberent qui pastoralem
curam secundum evangelia et canones recte administrarent1 ? Quare non reiiciunt
indignos et impuros a sacris ministeriis et sumunt de simoniacis poenas, quas cano-
nes sumere praecipiunt2 3? Cur sic negligi et corrumpi sinunt et doctrinam et discipli-
nam in ecclesiis, contra tam severa praecepta evangelii et canonum? Quare sinunt sa-
cra administrari ea lingua, quam populus non intelligit, quod ut Paulo est insanire,
ita est inauditum veteribusJ ? Cur ad sacras missas et celebrandas et audiendas admit-
tunt palam flagitiosos et sceleratos, quod sanctis patribus morte ipsa magis fugien-
dum et horrendum iudicatum est4? Cur patiuntur, ut in missis sacramenta Christi
non administrentur5? Cur non utrumque piae plebi sacramentum praeberi dant
operam, ut Dominus instituit, apostoli tradiderunt, observavit iamdiu per univer-
sum orbem vetus ecclesia6? Cur non potius permittunt matrimonium, ita ut fecerunt
olim apostoli et viri apostolici, veri castitatis cultores et adsertores, quam ut detur-
pari tam misere et perire sinant scortationibus et deterioribus flagitiis7? O quam in-
tolerabile erit iudicium his consultoribus, qui principibus et pastoribus populi Dei,
quorum plaerique suo ingenio a iugo Christi tantopere non abhorrent, tam per-
183a! niciosa et impudentia mendacia obtrudunt! Quasi vero illae, quae - ecclesias
occupantibus iis, qui non per ostium sed aliunde in ovile invaserunt8 - superstitiones
et sacrarum ceremoniarum manifestae corruptelae irrepserunt et gratia impii quae-
stus ac dominationis crescente indies horum licentia et audacia auctae sunt traditio-
nes, sint et instituta sanctorum conciliorum et patrum; et quae nos revocare anniti-
mur, sint nova et veteri ecclesiae institutioni adversa.
Quam vero foelices ecclesias Germaniae, si illis concedatur et restituatur vetus re-
ligio, veteres ceremoniae, vetus disciplina! Nos certe nihil aliud quaerimus, nihil
1. Bucer hatte das eingehend erörtert in seiner >Abusuum ... indicatio<; s. oben, S. 34-37.
2. S. >Abusuum ... indicatio<, oben, S.37,12-15.
3. Vgl. I Kor 14,23.
4. Von welcher Wichtigkeit diese Sache Bucer war, ergibt sich schon daraus, daß er sie sowohl in
seinem >Florilegium patristicum< wie in seinem >Consilium theologicum<, beide in derselben Zeit
wie die >Acta colloquii< geschrieben, an hervorragender Stelle erwähnt; s. BOL 3, S.28; BOL 4, S.94.
Aus der erstgenannten Stelle ergibt sich, daß er an Johannes Chrysostomus und Gregorius I. denkt.
5. S. >Florilegium patristicum<, BOL 3, S. 31-36.
6. Wie öfter bei Bucer ist hier die Bedeutung von >utrumque sacramentum<: die beiden Gestalten
des Sakraments. Erst seit dem 13. Jahrhundert wurde im Westen der Verzicht der Kelchkommunion
gebräuchlich.
7. Vgl. für Bucers Auffassung das Wormser Buch, BDS 9,1, S. 477,6- 479,22.
8. Vgl. Joh 10,1.