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Bucer, Martin; Stupperich, Robert [Hrsg.]; Neuser, Wilhelm H. [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Strohm, Christoph [Hrsg.]; Augustijn, Cornelis [Bearb.]; Kroon, Marijn de [Bearb.]
Martin Bucers Deutsche Schriften (Band 9,1): Religionsgespräche (1539 - 1541) — Gütersloh, 1995

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https://doi.org/10.11588/diglit.29835#0113
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AN STATUI (1540)

105

Aiunt sanctissimum velle concilium generale indicere ad Metim22. Si verum est,
doleo. Spero tamen, si etiam verum sit, quod nullum sorcietur effectum et quod
sanctissimus hoc offert tantum, ut caesaream maiestatem suspendat, ne concedat lu-
theranis concilium nationale, pro quo instare dicuntur. Consistorium procul | A 3 a |
dubio plus sapientiae habet quam quod concilium generale vellet celebrari. Apud
omnes principes et reges inveniuntur lutherani et lutherizantes, et sunt laici per se
clericis, bone deus, multum infesti. Ideo pro statu nostro nunquam bonum erit con-
cilium celebrare. Contra lutheranam doctrinam maior pars vel omnes potius consen-
tirent, sed vellent forte etiam aliqui reges et praelati de reformatione cleri quaestiones
movere. Et per se est monarchiae contrarium subditis permittere concilia facere23.
Papa supra concilium est et potest decreta concilii annihilare24. Quare igitur vellet
propter paucos haereticos tot nationes fatigare et se quasi iudicio concilii subiicere? -
praesertim cum isti haeretici contra potestatem papae singulariter insaniant. Et etiam
aliqui ex episcopis et principibus nostris, qui creduntur adhuc esse catholici, dicun-
tur dolere quod potestas papae tam magna sit. Ideo episcopi, qui fideles papae erunt
et non sunt de malis avibus, quae suum proprium nidum permerdant25, instabunt
apud optimum regem et caesarem nec non alios catholicos principes, ut lutheranis
nec nationale nec generale concilium permittatur nec ullus publicus tractatus.

Sed si volunt eis aliqua ad tempus permittere, quod26 tamen iuris ecclesiae et
sta- | A 3 b | tus clericalis non sit nimis derogativum, hoc eis brevibus verbis indicent
et in caeteris obedientiam debitam exigant; ut si forte putarent, quod concedi eis
debeat communio sub utraque specie, dispensatio de uxoribus quas illorum sacerdo-
tes nunc habent27 (quae dispensatio sic tamen concedi debet ut in posterum nemo
illorum uxorem accipiat, et dispensationem hanc oportebit eos a sanctissimo acci-

22. Ulrich Geiger gab dasselbe Gerücht an die Dreizehn in Straßburg weiter; s. Pol. Cor. 3, Nr.
46, S. 58. Um die Jahreswende 1540-41 wurde die Möglichkeit einer internationalen Bischofskon-
ferenz (nicht eines Konzils) in kaiserlichem Gebiet, eventuell in Metz, in Gesprächen zwischen
Campegio und Granvella diskutiert; s. NBD 6, Nr. 274, S. 99, Z. 8-22; Nr. 277, S. 112, Z. 11-37.

23. Hier ist der fiktive Dekan papalistischer als jeder Befürworter des Papalismus. Vgl. z.B. Eck,
Enchiridion, S. 35-47 in seiner Verteidigung der Konzilien.

24. Das galt besonders seit Papst Pius II., 1458-1464; vgl. Plöchl 2, S. 115-124.

25. Im klassischen Altertum ist das Sprichwort unbekannt, s. für spätere Fassungen Walther 3,
Nr. 16618. 16619a; Wander 4, Vogel Nr. 43.94.152, Sp. 1647.1650.1652.

26. Angesichts der Bedeutung des folgenden Satzteils kann »quod« sich nur auf den vorherge-
henden Satzteil beziehen. B. nimmt also den Plural »aliqua« mit dem Neutrum Singulare »hoc«
wieder auf. Dieses Verfahren ist im klassischen Latein nicht selten; vgl. Leumann/Hofmann/Szan-
tyr 2, § 232b, S. 431. Bei B. begegnet es öfters.

27. Derartige Vorschläge kursierten; Friedrich Nausea sah diese zwei Punkte als die weitest mög-
lichen Zugeständnisse; s. Cardauns, S. 171-175.
 
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