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Bucer, Martin; Stupperich, Robert [Hrsg.]; Neuser, Wilhelm H. [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Strohm, Christoph [Hrsg.]; Augustijn, Cornelis [Bearb.]; Kroon, Marijn de [Bearb.]
Martin Bucers Deutsche Schriften (Band 9,1): Religionsgespräche (1539 - 1541) — Gütersloh, 1995

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https://doi.org/10.11588/diglit.29835#0487
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WORMSER BUCH, LATEIN (1540/1541)

479

tatione factar contra tacitam professionem nuptias contraxissent, a ministerio tan-
tum submouebat, hoc est offerre et sermonem ad populum facere aut aliquibus
sacerdotalibus officijs fungi non permittebat layca tantum communiones eis con-
cessa, vt habet canon 15 concilij Ancyranj311.

5 Denique eos, qui contra expressam professionem et Votum matrimonium con-
traxissent, excommunicabat. Sed Interim | 49b| ea erat apud Episcopum locj autho-
ritas, Vt talibus confitentibus humanitatem facere posset, vt habet canon concilij
Calcedonensis 15 et 16312; matrimonium vero non diremit, Vt testatur Augustinus
canone nuptiarum 27 questione 1313 .

10 Porro ne Episcopus aut quisquam ex clero subintroductam mulierem haberet
omnino Vetabat, Vt habet canon 3 Sinodj Nicenaet314. Clericos Vero in fornicatione
deprehensos extra Ecclesiam abiecit et ad penitentiam inter Laycos agendam redegit,
vt habetu Canon 1 concilij Neocesariensis315.

Postea recentiores Canones coniugatos ad sacerdotium seu diaconatum promo-
15 uerj Vetuerunt, presbyteros quoque et diaconos, qui antev ordinationem nuptijs
Junctjw fuissentx, abstinere ab omni opere coniugalj atque adeo separarj a coniugibus
iusserunt; matrimonia quoque, quae presbyteri seu diaconj post susceptum ordinem
contraxissent, diremerunty et irrita declararunt316.

In hac ergo canonum diuersitate si postremj canones omnino posthac retinendj
20 sunt, necessarium quoque erit Vt censure, quae in fornicarios in Veteribus Canoni-
bus distringuntur, In Vsum quoque reuocentur, ne publicum schandalum ex Jmpura
ministrorum vita Ecclesie ingeratur.

| 50a | Post vitam cleri recte institutam pari cura prouidendum est, vt parrochi
puram et synceram doctrinam populo tradant, vt sanam habeant verborum for-

r) gestr.: per.

s) gestr.: Communione; add. am Rand: contione; danach gestr. und add. am Rand: communione.

t) Hs.: Nicenj. - u) Hs.: haben. - v) Tintenfleck.

w) korr. aus: uinctj. — x) korr. aus: [?]. — y) Hs.: dirimerunt.

311. In Wirklichkeit findet es sich auch im 9. (10.) Kanon.

312. Vgl. Konzil von Chalkedon (451), c. 15.16; COD, S. 94. Aufgenommen in Decr.Grat., C.
XXVII. qu. 1. c. 22.23; Friedberg 1, Sp. 1055. Die Bestimmungen betreffen aber Personen, die sich
Gott geweiht haben, wie Diakonissen, Jungfrauen und Mönche.

313. Augustinus: De bono viduitatis 8 — 11; MSL 40, Sp. 437-439, bes. c. 10, Sp. 438: »Proinde
qui dicunt talium nuptias non esse nuptias, sed potius adulteria, non mihi videntur satis acute ac
diligenter considerare quid dicant«. Decr.Grat., C. XXVII. qu. 1. c. 41; Friedberg 1, Sp. 1060.

314. Konzil von Nizäa (325), c. 3; COD, S. 7. Aufgenommen in Decr.Grat., D. XXXII. c. 16;
Friedberg 1, Sp. 121.

315. Konzil von Neocäsarea (314/325), c. 1; Mansi 2, Sp. 539-540. 543. 545-546. Aufgenom-
men in Decr.Grat., D. XXVIII. c. 9; Friedberg 1, Sp. 103.

316. Für die spätere kirchliche Gesetzgebung zum Amtszölibat bietet RE 4, S. 206-207, einen
guten Überblick. Die bekanntesten ins Decr.Grat. eingegangenen Bestimmungen finden sich D.
 
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