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PER QUOS STETERIT (1540)

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nullum uspiam iudicium, nullum refugium inveniant. Nam si causas suas ad legiti-
mos et ordinarios imperii iudices ipsosque summos principes et suos peculiares
advocatos et patronos deferunt, audiunt non esse laicorum iudicare de rebus spiri-
tualibus; si concilium congregari postulant, ridentur. Itaque coguntur hostes | 109 b |
5 suos et quidem atrocissimos habere et iudices et patronos et patres, quod ne lenis
quidem et lenonibus aliisve perditissimis hominibus usu venit. Sed is qui ecclesias
suo sibi sanguine redemit390, cernit haec et iudicabit.

Porro, si grave erat, inquies, restituere ecclesiarum facultates iis, quos sacrilegos
iudicatis, cur recusastis eas deponere apud sequestrum391 ? Nam videmini agnoscere
10 et inter vos esse, qui ista non canonice dispensent. Cuius vero, vir optime, spe iudi-
cis, aut etiam apud quem iudicem deponere eas licuisset? Nam quid de Vuormaciensi
conventu futurum sit, incertum est. Sunt enim hodie calendae Septembres, necdum
ab imperatore indicitur, cum sit ad xxviii Octobris Vuormaciae conveniendum392.
Concilium autem aut comitium imperii, quod in hac causa iudicet, quando sperare
15 iubeas? | 110 a | Et imperator iudicium huius causae suscipere detrectat. Atqui legibus
tum in sequestro deponi debet id, de quo disceptatur, quando iudicis decisio spe-
randa, imo praesto est.

Tum quo iure a nostris, qui se offerebant, quamprimum ut de religionis causa esset
instituta legitima collocutio, responsuros et satisfacturos de omni rerum ecclesiasti-
20 carum et vindicatione et usu393, postulata sequestratio est; ab adversariis autem, qui
tamdiu illas diripiunt et dissipant nec ulli se iudicio offerunt, postulata non est? Sed
nec ab aliis, qui amplas ditiones ecclesiis ademptas tenent394. Scilicet395 nostri adeo
dubiae fidei sunt, cunque amplissimi illi principatus creduntur, pauca ecclesiarum
bona credi eis non potuerunt? Atqui non hoc, ut ecclesiis sua bona restituerentur,
25 agebatur, sed ut colloquium de reformatione, si non pudente, tamen impudente
praetextu excluderetur.

| 110b | Quale et illud fuit, quod pro ordinario iudicio camerae iudicium nobis
obiectum est396, quod totius reformationis nostrae hostilem oppugnationem dictis et
factis publice et private profitetur397. Interim iactatur: misera ne imperii nostri et
30 quidem sub imperatore tam potente conditio, ferri homines, qui ecclesiis suas res vi

390. Vgl. Eph 1,7; Coi 1,14.

391. De Sequestratione. [Marg.]. Das heißt: bei einer Mittelperson dasjenige, worüber zwei Par-
teien streiten, in Verwahrung geben.

392. s. S. 285, Anm. 319.

393. In ihrer Antwort vom 21. Juli erklärten die Protestanten, daß sie erst nach einer Verglei-
chung in der Religion die Restitution der Kirchengüter beraten wollten; s. Moses, S. 41-42.

394. Die Säkularisation der geistlichen Güter war Frage der Zeit und wurde auch von katholi-
schen Fürsten, sogar von König Ferdinand, betrieben; s. Körber, S. 32-42.

395. p Solu, matri l. Si cum dote. §. si sevissimo et de Appella. L Imperatores. [Marg.]. - Corpus
Iuris Civilis, Dig. 24,3,22,§8; 49,1,21.

396. Vgl. Braun, Bl. O 3 a-P 4 a.

397. Seit 1524 war die Haltung des Reichskammergerichts der Reformation gegenüber feindlich,
seit 1530 war es ein Instrument in Händen des Kaisers und der Altgläubigen zur rechtlichen
Bekämpfung der Evangelischen, die unter Umständen zu einer militärischen Bekämpfung hätte
führen können; vgl. Smend, S. 132-157.
 
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