CONFESSIO TETRAPOLITANA
43
(I) Waraus die predigen genomen
werden.
Erstlich Demnach in ettlichen
Artickeln Christenlicher Leer miss-
hellungen vndern gelerten ennt-
stannden vnnd das vollck bey vnns
durch widerwertig Predigen ge-
uarlich gespallten ward, haben wir
laut dess, so vfF dem Reichstag
[333 b] zu Nürmberg, im jar xxiij
der mindern zaP gehallten, verab-
schaydt ist 4 , denen, so bey vns
predigten, beuollchen, nichtzit,
dann was in gottlicher schrifft be-
griffen oder darauff sein grundt
hat, Wellches auch aller haylhgen
Vätter vnnd Leerer mainung ist,
dem Vollck von den Canntzlen
fürzutragen; Dann seytmalen Sanct
Paulls geschrvben, das die schryjft,
von Gott eingeben, auch Nut% sey %ur
Leer, %ur strajf, %u besserung vnnd ^u
vnderweysung, das der menntsch Gottes
gannt^ sey vnnd %u allem guten werck
gerüstet [hTim3,16h], haben wir
annderst nit achten mögen, Dann
das auch vnns gezimb, zu sollcher
hailhger schryfft in der gefar der
zwayung, so fürgefallen, vnnsere
zuflucht zunemen, Dohin dann in
sollichen fällen vor zeiten vnnd
allweg geflohen sein nicht alain die
allerhaylligisten Vätter, Bischoff
vnnd Fursten, Sonnder auch ge-
maine Gottes kinder. Dann von
den Tessalonichern melldet der
hayllig Lucas nit on lob, das sy das
Euangelion, so sy von Apposteln
gehört, gegen der schryfft gehall-
ten vnnd beweeret habenü So er-
manet Paulus seinen Thimotheum,
Das Er in der schryfft mit höchstem
1 De Materia
concionum.
Primum e igitur, cum hinc ferme
decennio Cristi doctrina singulari
dei beneficio paulo certius et lucu-
lentius quam antea passim per ger-
maniam tractari cepisset et hinc ut
alibi ita et apud nos pleraque reli-
gionis nostre dogmata inter erudi-
tos et eos maxime, qui docendi
Christum in ecclesijs locum obtine-
bant, publicitus iam et in dies
grauius controuerterentur, indeque
ut necesse erat satana videlicet
suum quoque negocium agente
uulgus pugnantibus concionibus
ad modum periculose scinderetur,
considerantes quod diuus paulus
scribit scripturam diuinitus inspiratam
vtilem esse ad docendum, ad hoc, ut ubi
peccatum sit, deprehendatur, vt corri-
gatur vt iusticia quisque formetur, quo
dei homo absolutus euadat iam ad omne
opus bonum appositus, vrgente etiam
nos omnemque moram rescindente
curn metu numinis, tum certo rei
pubhcae nostre periculo, tandem
mandauimus his e , qui concionandh
e)-e) korr. aus: itaque, cum Diuus
Paulus 1. Timoth. 3 scribat, diuinitus in-
spiratam scripturam et vtilem esse ad
docendum adhoc, ut, quid res sit, de-
prehendatur, vt recte et ordinarie omnia
restituantur ad instituendam forman-
damque iusticiam, ut homo dei absolutus
sit ad omne opus bonum appositus. Vbi
iam sacrae Religionis nostrae pleraque
dogmata controuerti inter eruditos coe-
pissent ac vulgus discrepantibus concio-
nibus periculose scinderetur, mandaui-
mus ijs A. itaque, cum ... mandauimus
ijs (B: his) B, C, D. - f) conc. apud
nos a.
43
(I) Waraus die predigen genomen
werden.
Erstlich Demnach in ettlichen
Artickeln Christenlicher Leer miss-
hellungen vndern gelerten ennt-
stannden vnnd das vollck bey vnns
durch widerwertig Predigen ge-
uarlich gespallten ward, haben wir
laut dess, so vfF dem Reichstag
[333 b] zu Nürmberg, im jar xxiij
der mindern zaP gehallten, verab-
schaydt ist 4 , denen, so bey vns
predigten, beuollchen, nichtzit,
dann was in gottlicher schrifft be-
griffen oder darauff sein grundt
hat, Wellches auch aller haylhgen
Vätter vnnd Leerer mainung ist,
dem Vollck von den Canntzlen
fürzutragen; Dann seytmalen Sanct
Paulls geschrvben, das die schryjft,
von Gott eingeben, auch Nut% sey %ur
Leer, %ur strajf, %u besserung vnnd ^u
vnderweysung, das der menntsch Gottes
gannt^ sey vnnd %u allem guten werck
gerüstet [hTim3,16h], haben wir
annderst nit achten mögen, Dann
das auch vnns gezimb, zu sollcher
hailhger schryfft in der gefar der
zwayung, so fürgefallen, vnnsere
zuflucht zunemen, Dohin dann in
sollichen fällen vor zeiten vnnd
allweg geflohen sein nicht alain die
allerhaylligisten Vätter, Bischoff
vnnd Fursten, Sonnder auch ge-
maine Gottes kinder. Dann von
den Tessalonichern melldet der
hayllig Lucas nit on lob, das sy das
Euangelion, so sy von Apposteln
gehört, gegen der schryfft gehall-
ten vnnd beweeret habenü So er-
manet Paulus seinen Thimotheum,
Das Er in der schryfft mit höchstem
1 De Materia
concionum.
Primum e igitur, cum hinc ferme
decennio Cristi doctrina singulari
dei beneficio paulo certius et lucu-
lentius quam antea passim per ger-
maniam tractari cepisset et hinc ut
alibi ita et apud nos pleraque reli-
gionis nostre dogmata inter erudi-
tos et eos maxime, qui docendi
Christum in ecclesijs locum obtine-
bant, publicitus iam et in dies
grauius controuerterentur, indeque
ut necesse erat satana videlicet
suum quoque negocium agente
uulgus pugnantibus concionibus
ad modum periculose scinderetur,
considerantes quod diuus paulus
scribit scripturam diuinitus inspiratam
vtilem esse ad docendum, ad hoc, ut ubi
peccatum sit, deprehendatur, vt corri-
gatur vt iusticia quisque formetur, quo
dei homo absolutus euadat iam ad omne
opus bonum appositus, vrgente etiam
nos omnemque moram rescindente
curn metu numinis, tum certo rei
pubhcae nostre periculo, tandem
mandauimus his e , qui concionandh
e)-e) korr. aus: itaque, cum Diuus
Paulus 1. Timoth. 3 scribat, diuinitus in-
spiratam scripturam et vtilem esse ad
docendum adhoc, ut, quid res sit, de-
prehendatur, vt recte et ordinarie omnia
restituantur ad instituendam forman-
damque iusticiam, ut homo dei absolutus
sit ad omne opus bonum appositus. Vbi
iam sacrae Religionis nostrae pleraque
dogmata controuerti inter eruditos coe-
pissent ac vulgus discrepantibus concio-
nibus periculose scinderetur, mandaui-
mus ijs A. itaque, cum ... mandauimus
ijs (B: his) B, C, D. - f) conc. apud
nos a.