CONFESSIO TETRAPOLITANA
75
er: »Magstu nit Vasten, so ennthallt
dich doch von muetwilligen schlek-
ken, wellches nicht so weyt von
warem vasten ist, vnnd auch dar-
tzu krefftig, das man des teuffells
wuetten Temme 22 .« Zu disem allem
bewäret es die erfarung laider nun
zuuil, das die vasten gepott der
Rechten gottselig- [342 b] kait nit
geringen schaden gethan haben, in
dem das sy dartzu gedienet, das
man hat geleret vnnd gewonet, one
scheuch zuubertretten vnd dan-
nocht nicht annderst gewisst hat,
dann man Sünde todtlich, Zu dem,
das daher vil vnschulldiger ge-
wissen schwerlich gemartert vnnd
in vertrawen vnnd hebe zu gott
greuüch geschwecht worden sein.
Dieweil wir dann ye darfür haben,
das sich die prelaten neben der
schryfft, wellche sollichs weder mit
wortten noch Exempel leeret, wie-
wol die alles das leret, so in ainigen
weg gottesseligkait fürdern mag,
des gewallts, vasten bey todsünden
zugepietten, angemast, haben wirs
nicht wissen zuwörn, das vnnsere
prediger die gewissen von Sollichen
stricken freyetten durch göttlich
schryfften, so Christennliche Frey-
hait fürgeben, vnnd besonnder
durch Sannt Paulus Leer, wellche
sonnders fleyß die Cristen diser
welltlicher kinden satzung befrey-
en. Es hat auch ye bei vnns nicht
ain clain ansehen haben sollen, das
Sannt Paulus zu den Colosern ge-
schryben: Es soll euch niemannt
Richten von wegen speyß, trancks, er-
kiesner tag der Fest [Col 2,16]. Vnnd
hernacher: Darumb, seyt ir mit
Cristo den welltlichen Sat^ungen ge-
magno a ieiunio interuallo distare
validumque etiam e telum esse ad
Diaboli furorem reprimendum ad-
seritk Ad haec ipsa gproh dolors
experientia plus nimio comprobat,
pietati ista ieiuniorum precepta
h haud parum h obfuisse. ! Quemad-
modum ergo nobis visum est con-
stareS proceres Ecclesiae hanc sibi’
potestatem ieiunia sic indicendi, ut
conscientias peccati obstringerent,
pr^ter scriptur^ authoritatem, k qu<?
nihil tale vel verbo vel exemplo
tradit, cum nihil, quod pietatem
promoueat, non tradat k , sump-
sisse, ita solui ] hisce laqueis con-
scientias, per scripturas Christia-
nam commendantes libertatem',
maxime autem m Paulinae scripta™,
quae haec mundi elementa a cerui-
cibus Christianorum [15 b] singu-
lari studio submouent, passi sumus.
Neque enim leue apud nos momen-
tum habere debuit illud Pauli ad
Col. 2 [16]: Ne quis igitur vos iudicet
de cibo aut potu, aut delectu diei festi,
aut Nouilunij, aut Sabbathorum. Et
rursus: Itaque si mortui estis cum
Christo ab Elementis mundi, quid tan-
quam viuentes decretis tenemini [v. 20] ?
"Sane si morte Christi in eam nos
e) fehlt a. - f) adfirmat a. - g)-g) quo-
que a. - h)-h) plurimum a. - i)-i) Vt
igitur satis constare nobis uisum est. a. -
j) fehlt a. - k)-k) fehlt a. - 1)-1) con-
scientias hisce laqueis permisimus, sed
per scripturas a. - m)-m) Paulinas a. -
n)-n) Si etenim D. Paulus, quo nemo
unquam Christum certius docuit, in eam
nos libertatem rerum externarum per
Christum adsertos contendit, ut non
modo nulli creaturae ius permittat eos,
qui Christo credunt, uel illisquidem riti-
bus et obseruationibus grauandi, quos
75
er: »Magstu nit Vasten, so ennthallt
dich doch von muetwilligen schlek-
ken, wellches nicht so weyt von
warem vasten ist, vnnd auch dar-
tzu krefftig, das man des teuffells
wuetten Temme 22 .« Zu disem allem
bewäret es die erfarung laider nun
zuuil, das die vasten gepott der
Rechten gottselig- [342 b] kait nit
geringen schaden gethan haben, in
dem das sy dartzu gedienet, das
man hat geleret vnnd gewonet, one
scheuch zuubertretten vnd dan-
nocht nicht annderst gewisst hat,
dann man Sünde todtlich, Zu dem,
das daher vil vnschulldiger ge-
wissen schwerlich gemartert vnnd
in vertrawen vnnd hebe zu gott
greuüch geschwecht worden sein.
Dieweil wir dann ye darfür haben,
das sich die prelaten neben der
schryfft, wellche sollichs weder mit
wortten noch Exempel leeret, wie-
wol die alles das leret, so in ainigen
weg gottesseligkait fürdern mag,
des gewallts, vasten bey todsünden
zugepietten, angemast, haben wirs
nicht wissen zuwörn, das vnnsere
prediger die gewissen von Sollichen
stricken freyetten durch göttlich
schryfften, so Christennliche Frey-
hait fürgeben, vnnd besonnder
durch Sannt Paulus Leer, wellche
sonnders fleyß die Cristen diser
welltlicher kinden satzung befrey-
en. Es hat auch ye bei vnns nicht
ain clain ansehen haben sollen, das
Sannt Paulus zu den Colosern ge-
schryben: Es soll euch niemannt
Richten von wegen speyß, trancks, er-
kiesner tag der Fest [Col 2,16]. Vnnd
hernacher: Darumb, seyt ir mit
Cristo den welltlichen Sat^ungen ge-
magno a ieiunio interuallo distare
validumque etiam e telum esse ad
Diaboli furorem reprimendum ad-
seritk Ad haec ipsa gproh dolors
experientia plus nimio comprobat,
pietati ista ieiuniorum precepta
h haud parum h obfuisse. ! Quemad-
modum ergo nobis visum est con-
stareS proceres Ecclesiae hanc sibi’
potestatem ieiunia sic indicendi, ut
conscientias peccati obstringerent,
pr^ter scriptur^ authoritatem, k qu<?
nihil tale vel verbo vel exemplo
tradit, cum nihil, quod pietatem
promoueat, non tradat k , sump-
sisse, ita solui ] hisce laqueis con-
scientias, per scripturas Christia-
nam commendantes libertatem',
maxime autem m Paulinae scripta™,
quae haec mundi elementa a cerui-
cibus Christianorum [15 b] singu-
lari studio submouent, passi sumus.
Neque enim leue apud nos momen-
tum habere debuit illud Pauli ad
Col. 2 [16]: Ne quis igitur vos iudicet
de cibo aut potu, aut delectu diei festi,
aut Nouilunij, aut Sabbathorum. Et
rursus: Itaque si mortui estis cum
Christo ab Elementis mundi, quid tan-
quam viuentes decretis tenemini [v. 20] ?
"Sane si morte Christi in eam nos
e) fehlt a. - f) adfirmat a. - g)-g) quo-
que a. - h)-h) plurimum a. - i)-i) Vt
igitur satis constare nobis uisum est. a. -
j) fehlt a. - k)-k) fehlt a. - 1)-1) con-
scientias hisce laqueis permisimus, sed
per scripturas a. - m)-m) Paulinas a. -
n)-n) Si etenim D. Paulus, quo nemo
unquam Christum certius docuit, in eam
nos libertatem rerum externarum per
Christum adsertos contendit, ut non
modo nulli creaturae ius permittat eos,
qui Christo credunt, uel illisquidem riti-
bus et obseruationibus grauandi, quos