CONFESSIO TETRAPOLITANA
145
lenngst sollten vffgehaben sein
vnnd on zweyffel auffgehaben
weren, wo die prelaten der kürchen
ain sollchenn Eyffer hetten, Erger-
nus abzustellen, alls der hayllig
Nectarius hat, ainBischoff zu Con-
stantinopel, wellcher die haimlich
Beicht darumb abstellet, das ein
Beichtvatter erfunden was, mit
ainem Reichen weyb der zeyt, alls
sy sich annam der Bueß zupflegen,
vbels gehanndellt haben??. Dann
sich solche misshanndlung vnzäli-
ger weyß allennthalben begeben
haben. Es forderendt zwar auch die
gaistlichen Recht ain sollchen
Beichtvatter, [360 a] so haillig, so
gelert, beschaiden vnnd mitleidig 7
das wenig möchten zu Beichten
komenn, wo sy vnder den gemain-
lich fürgesetzten sölliche suchen
wollten. Nun aber schreyben auch
die schuflerer, das ehe ainem Layen
zu peichten sey, dann dem Priester,
von dem ainer nit konnde pesse-
runghoffen 7 ’. Insumma: Wabeicht
nit aus warer Rew vnnd Layde der
sünden enntsteet, ist sye mer erger-
lich dann besserlich. So dann nur
Gott Rew vnnd layd geben kan,
mag in sollcher sach durch die
menntschen mit gepotten nichtzit
fruchtpars gehanndellt werden.
Das hat layder die erfarung nur
zuuil an tag gepracht.
numeras animas illa de peccatis
sacerdoti confitendis constitutio in
grauem desperationem adegit tot-
que alijs uitijs obnoxia est, ut pri-
dem abrogari debuerit et indubie
abrogata fuisset, si eo zelo ad sub-
mouenda offendicula praesides Ec-
clesiarumproximis seculis arsissent,
quo arsit olim D. Nestorius Epi-
scopus Constantinopolitanus, qui
secretam confessionem in sua Ec-
clesia sustulit, propterea quod nobi-
lis quaedam mulier deprehensa es-
set, cum templum frequentius adi-
ret, tanquam poenitentiae operibus
uacatura, cum diacono crebrius
concubuisse. Huiusmodicerteflagi-
tia innumera passim admissa sunt.
Ad h^c requirunt pontificum leges
talem confessionis auscultatorem
et arbitrum, tam sanctum, doctum,
prudentem, misericordem, ut pau-
cissimis possit cui confiteantur
contingere, inter eos maxime, qui
uulgo audiendis confessionibus de-
putantur. Iam censent et scholastici
Theologi, praestare laico peccata
confiteri quam ei sacerdoti, a quo
non sit expectanda pietatis aedifi-
catio. Summa est, quam confes-
sionem non solida poenitentia et
uerus animi dolor ob peccata ex-
presserit, ea plus damni quam
commodi dabit. Cum ergo unus
Deus dare possit, ut nos peccato-
rum poeniteat uereque doleat pec-
casse, nihil poterit hac in re, quod
salutare sit, praeceptis effici, id quod
hactenus ipsa experientia plus satis
manifestum fecit 5 .
145
lenngst sollten vffgehaben sein
vnnd on zweyffel auffgehaben
weren, wo die prelaten der kürchen
ain sollchenn Eyffer hetten, Erger-
nus abzustellen, alls der hayllig
Nectarius hat, ainBischoff zu Con-
stantinopel, wellcher die haimlich
Beicht darumb abstellet, das ein
Beichtvatter erfunden was, mit
ainem Reichen weyb der zeyt, alls
sy sich annam der Bueß zupflegen,
vbels gehanndellt haben??. Dann
sich solche misshanndlung vnzäli-
ger weyß allennthalben begeben
haben. Es forderendt zwar auch die
gaistlichen Recht ain sollchen
Beichtvatter, [360 a] so haillig, so
gelert, beschaiden vnnd mitleidig 7
das wenig möchten zu Beichten
komenn, wo sy vnder den gemain-
lich fürgesetzten sölliche suchen
wollten. Nun aber schreyben auch
die schuflerer, das ehe ainem Layen
zu peichten sey, dann dem Priester,
von dem ainer nit konnde pesse-
runghoffen 7 ’. Insumma: Wabeicht
nit aus warer Rew vnnd Layde der
sünden enntsteet, ist sye mer erger-
lich dann besserlich. So dann nur
Gott Rew vnnd layd geben kan,
mag in sollcher sach durch die
menntschen mit gepotten nichtzit
fruchtpars gehanndellt werden.
Das hat layder die erfarung nur
zuuil an tag gepracht.
numeras animas illa de peccatis
sacerdoti confitendis constitutio in
grauem desperationem adegit tot-
que alijs uitijs obnoxia est, ut pri-
dem abrogari debuerit et indubie
abrogata fuisset, si eo zelo ad sub-
mouenda offendicula praesides Ec-
clesiarumproximis seculis arsissent,
quo arsit olim D. Nestorius Epi-
scopus Constantinopolitanus, qui
secretam confessionem in sua Ec-
clesia sustulit, propterea quod nobi-
lis quaedam mulier deprehensa es-
set, cum templum frequentius adi-
ret, tanquam poenitentiae operibus
uacatura, cum diacono crebrius
concubuisse. Huiusmodicerteflagi-
tia innumera passim admissa sunt.
Ad h^c requirunt pontificum leges
talem confessionis auscultatorem
et arbitrum, tam sanctum, doctum,
prudentem, misericordem, ut pau-
cissimis possit cui confiteantur
contingere, inter eos maxime, qui
uulgo audiendis confessionibus de-
putantur. Iam censent et scholastici
Theologi, praestare laico peccata
confiteri quam ei sacerdoti, a quo
non sit expectanda pietatis aedifi-
catio. Summa est, quam confes-
sionem non solida poenitentia et
uerus animi dolor ob peccata ex-
presserit, ea plus damni quam
commodi dabit. Cum ergo unus
Deus dare possit, ut nos peccato-
rum poeniteat uereque doleat pec-
casse, nihil poterit hac in re, quod
salutare sit, praeceptis effici, id quod
hactenus ipsa experientia plus satis
manifestum fecit 5 .