DOKUMENTE ZUR SYNODE VIII
519
praescripsitv. Id seruator noster unquam reprehenderit, Zieglerus forsanw et alia
bona reprehendet. |6ob|
y. Diximusx, nullam a nobis vnquam tibiy ocasionem [! ] datam, tantae nos impie-
tatis insimulandi27, nos nullos magistratus impetrare querimus, ne Euangelij
quidem tuendi caussa (id virtusz et dei esta, non habet opus praesidio humano),
nedum nostri, quae igitur designarunt ij, qui sui tuendi caussa, specie vero Euan-
gelij, bprincipes et magistratusb impetrarunt nihil ad nos. Magna autem tua in Rem
Publicam nostramc de te tam egregie meritam fides, quid non moneris eame de
nobis, postquam habuisti nos tamf impiosg et crudeles.
d. Dic heus vir probe tandem, vbih doctrinae inconstantiam, ivbi vitaei maculam
jin nobisj deprehendisti28, kcur contra conscientiam tam obnixe rogatus, adseue-
rasti te nullis horuml nos accusarek?
e. Quos vnquam, eloquerem obsecro, vel Euangelij lesi29 vel quocunque alio
crimine detulimus nad magistratum?n Fuerunt qui aperte doctrinam nostramo
blasphemarent :ij vt blasphemiarum suarum rationem redderent, nosque inuicem
audirent rationem exponentes doctrinae, quam profitemurp et scimus esse Domini
nostri Iesu Christi, postulauimusq, ridque caussa simplicium, quos ulli seducebant,
et in primis ipsius veritatis Christi pro dignitate praedicandaer In eo quid iniqui?
z. Quae sints praua nostra studia30, virt bonusu vexponere tandem debebatv,
non ita simpliciter, wquae falsa sunt, vel a se, vel alijs confictaw impingere, maxime
tamx impia et seua.
rj. Nec nos hanc vlli coactioni obnoxiam facimus31, hortamur autem, vt magi-
w) add. - x) gestr. illi. - y) add. - z) gestr. est.
a) add. am Rand. - b)-b) add. - c) add. - d) korr. aus quam,
e) add. - f) gestr. pro. - g) zuerst impiis; gestr. malis.
h) gestr. verae. - i)-i) korr. aus quam demum vitae nostrae.
j) -j) korr. aus pro [didisti].
k) -k) add. am Rand statt gestr. Satis ne tibi videtur cur D. Sturmio et Pharrerio tantopere
[add. ab his] obtestatus, non haec prodidisti? Cur contra conscientiam tuam adseuerasti te nihil
contra nos habere? [Zuerst gestr. mentitus es bis nihil de nobis habere].
l) gestr. teneri. - m) add. - n)-n) add. am Rand.
o) gestr. quidem etiam vitam. - p) add. - q) korr. aus petiuimus.
r)-r) add. am Rand. - s) add. - t) zuerst viris.
u) zuerst bonis. - v)-v) korr. aus exponenda erant.
w)-w) korr. aus mendacia vel sua vel aliorum pungere. x) korr. aus sua.
27. Wiederum der gleiche Vorwurf Zieglers: Welche vnder des Euangelions schein zu jrem
schutz küng, fursten vnd herren vnd andere oberkeiten verlangen (ebd.).
28. Ziegler führt Ro 13,3.4 an: Volget, dan die gewaltigen seind nit den guten wercken sonder den
bösen forchten (ebd.).
29. Ziegler: Die prediger, so andere ... der oberkeit angeben, als ob sie das Euangelium ver-
lestert hetten (ebd.).
30. Die genannte Bibelstelle aus Ro13 gilt besonders für die Prediger, damit sie >sich von
jrem bösen fürnemmen abschrecken lassem (ebd.).
31. Ziegler: Dan freiheit des Euangeliums mag kein bezwang leiden [Hinweis auf Ro8,15
und 8,14; ebd.]. Die oberkeit kan durch satzung ein gehorsamen burger machen, aber jres ver-
mögens ist nit ein fromen man zu machen (Synodus, f.42).
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praescripsitv. Id seruator noster unquam reprehenderit, Zieglerus forsanw et alia
bona reprehendet. |6ob|
y. Diximusx, nullam a nobis vnquam tibiy ocasionem [! ] datam, tantae nos impie-
tatis insimulandi27, nos nullos magistratus impetrare querimus, ne Euangelij
quidem tuendi caussa (id virtusz et dei esta, non habet opus praesidio humano),
nedum nostri, quae igitur designarunt ij, qui sui tuendi caussa, specie vero Euan-
gelij, bprincipes et magistratusb impetrarunt nihil ad nos. Magna autem tua in Rem
Publicam nostramc de te tam egregie meritam fides, quid non moneris eame de
nobis, postquam habuisti nos tamf impiosg et crudeles.
d. Dic heus vir probe tandem, vbih doctrinae inconstantiam, ivbi vitaei maculam
jin nobisj deprehendisti28, kcur contra conscientiam tam obnixe rogatus, adseue-
rasti te nullis horuml nos accusarek?
e. Quos vnquam, eloquerem obsecro, vel Euangelij lesi29 vel quocunque alio
crimine detulimus nad magistratum?n Fuerunt qui aperte doctrinam nostramo
blasphemarent :ij vt blasphemiarum suarum rationem redderent, nosque inuicem
audirent rationem exponentes doctrinae, quam profitemurp et scimus esse Domini
nostri Iesu Christi, postulauimusq, ridque caussa simplicium, quos ulli seducebant,
et in primis ipsius veritatis Christi pro dignitate praedicandaer In eo quid iniqui?
z. Quae sints praua nostra studia30, virt bonusu vexponere tandem debebatv,
non ita simpliciter, wquae falsa sunt, vel a se, vel alijs confictaw impingere, maxime
tamx impia et seua.
rj. Nec nos hanc vlli coactioni obnoxiam facimus31, hortamur autem, vt magi-
w) add. - x) gestr. illi. - y) add. - z) gestr. est.
a) add. am Rand. - b)-b) add. - c) add. - d) korr. aus quam,
e) add. - f) gestr. pro. - g) zuerst impiis; gestr. malis.
h) gestr. verae. - i)-i) korr. aus quam demum vitae nostrae.
j) -j) korr. aus pro [didisti].
k) -k) add. am Rand statt gestr. Satis ne tibi videtur cur D. Sturmio et Pharrerio tantopere
[add. ab his] obtestatus, non haec prodidisti? Cur contra conscientiam tuam adseuerasti te nihil
contra nos habere? [Zuerst gestr. mentitus es bis nihil de nobis habere].
l) gestr. teneri. - m) add. - n)-n) add. am Rand.
o) gestr. quidem etiam vitam. - p) add. - q) korr. aus petiuimus.
r)-r) add. am Rand. - s) add. - t) zuerst viris.
u) zuerst bonis. - v)-v) korr. aus exponenda erant.
w)-w) korr. aus mendacia vel sua vel aliorum pungere. x) korr. aus sua.
27. Wiederum der gleiche Vorwurf Zieglers: Welche vnder des Euangelions schein zu jrem
schutz küng, fursten vnd herren vnd andere oberkeiten verlangen (ebd.).
28. Ziegler führt Ro 13,3.4 an: Volget, dan die gewaltigen seind nit den guten wercken sonder den
bösen forchten (ebd.).
29. Ziegler: Die prediger, so andere ... der oberkeit angeben, als ob sie das Euangelium ver-
lestert hetten (ebd.).
30. Die genannte Bibelstelle aus Ro13 gilt besonders für die Prediger, damit sie >sich von
jrem bösen fürnemmen abschrecken lassem (ebd.).
31. Ziegler: Dan freiheit des Euangeliums mag kein bezwang leiden [Hinweis auf Ro8,15
und 8,14; ebd.]. Die oberkeit kan durch satzung ein gehorsamen burger machen, aber jres ver-
mögens ist nit ein fromen man zu machen (Synodus, f.42).