2. Lippische Kirchenordnung 1538
Von der missa
Die insettunge Christi is lutter unnd clar durch die
Evangelisten unnd Paulum geschreven, Math. 26
[26-28], Marci 14 [22-24], Luce 22 [19-20], 1. Cor.
11 [23-25], denn die apostolen mit einer reinen, kor-
ten ceremonien also auch nagekomenk, als Gregorius
betuget in registro libro 811, epistola 63m ad Joanem,
episcopum Syracusa[num]47, spreckende alsus: Der
apostolenn gebruck, missa tho haldende unnd con-
secrerende was, dat sie alleine dat vater unser ge-
beddenn haben in ihrer consecration, nde consecra-
tione, dist. 1. cano. Jacobusn48.
So sal man auck der aulden hilligen vedder tho-
sate, so uthe christlicher frieheit Gottes worde nit
entjegen sint, odan de gemeine Gottes thoro betterin-
ge angerichtetp, gerne bliven latenq, als introitum de
tempore rTrinitate, Sancto spiritur, Kyrieleyson,
Gloria in excelsis, collectas, epistolas, gradua-
lias, sequentias nativitatis Domini, Epiphanie, Pa-
schae, Penthecostes, de trinitate et sancto spiritu,
evangelia de tempore, symbolum unnd sunst andere
der schrift gesenge, wo Christus auch bie dem avent-
male lavesenge gebruchet hefft, Math. 26 [30].
Averst gesenge unnd collectenn, die up der hilli-
wol geproveth hebn und den Christum recht yn geloven
erkennen, das eth syne gave sy, welcher uns tho gude
gescheen und uns oich dar uth barmherticheyt gegeven
werde und wy alleyn dorch em geholpen und dorch em
van Goth den vader tho kynder Gades angenomen.
k B: nagekomen und geholden.
l C, D, E: 18.
m In C nachgetragen, in D gestrichen, E: 63 und ouch
Iustinus in syner 2. apologia.
n-n In C gestrichen, fehlt D, E.
o-o In B gestrichen, stattdessen: de tho der gemene Gades.
p B: angerichtet synt.
q In C nachgetragen, D, E: laten, sunderlich tho upbovun-
ge.
r-r Fehlt B.
s B: gradualia, alleluia, sequentias.
t Fehlt B.
u B: behalt offte vorhetet.
v In C nachgetragen, D, E: werden, vor eyn offer geholden
und des Abels offer vorgelicheth werden.
w B: dann stedes. E: sondern.
x B: sittet, darumme.
y Fehlt B.
z-z Fehlt B.
a B: gelessen werden.
gen verdienst unnd vorbiddent gestalt, sampt den
canonici, nademt de den doit Christi heimlich be-
heltu, die aller welt appenbar sal verkundigt werden,
dar auch ihnne gebedenn wirt, dat Christus lif unnd
blut muege durch die hilligen engell vor dat antlaith
Goddes gedragen werdennv, so doch Christus, der
ehren koningk, sulchs nit darff, dannw thor rechtenn
handt Gottes sittetx, moten derhalbeny alle abge-
thain werden zunnd gentzlich nablivenz.
Nachdeme men auch vor kranckheit, armoit,
foir des lives vor levendigen unnd dodenn misse ge-
lesenna unnd auch ein sundtoffer daruth gemaket,
also dat durch dib missa ex opere operato49 als durch
ein gethain werck vor Gode de sunde vorgeven wer-
dennc, derhalven di lude mer up dat werck dann die
nuttigheit der rechtennd insate Christi acht hebben
egehatt unnd sinte sulche missen tho stiften
fgentzlichen flietigf gewest, konnen sodane nun nit
lenger geledenn werdenng. hExplicetur clarius, quod
nulla sit faciendai privata missa nec ulla sine com-
municantibushj.
Hirumb sal man up den gemeinen fiertagen eine
apentliche missa haltennk, wo in vortidenn gebruch-
lich gewest na lude der aulden canonen, mit verkun-
digung des toidts Christi kmnd uthdelunge des lives
b B: sodane.
c B: werdenn des werckes offte der orsake.
d Fehlt B.
e-e B: und.
f-f B: helpen flytich syn.
g B: werdenn. Item, nademe synt solche misse tho styfften
gantz flytig gewest, konnen sodane nu nicht lenger ge-
leden werden. Addendum.
h-h In C von Melanchthon nachgetragen. Fehlt D. In E
nachgetragen.
i B: ferenda.
j B: communicantibus admittenda. Me schal heel, klaer
und apenbar seggen, me scholle vortmer neyne pryvaten
misse, dat is wynckelmisse, lyden, me scholle ok neyne
misse holden sunder communicanten.
k In C nachgetragen, D, E: haltenn, so dar communican-
ten vorhanden.
l-l Fehlt E.
47 Gregor d. Gr., Epistolarum lib. IX indict. 2, ep. 12 = PL
77, Sp. 955-958.
48 Decr. Grat. III, dist. 1, c. 47 = ClCan I, Sp. 1306.
49 Opus operatum, unmittelbare, automatische Wirkungs-
fähigkeit der Gnadenmittel, bei der die bloße Tatsache
des Vollzugs genügt, um den Zweck zu erreichen.
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Von der missa
Die insettunge Christi is lutter unnd clar durch die
Evangelisten unnd Paulum geschreven, Math. 26
[26-28], Marci 14 [22-24], Luce 22 [19-20], 1. Cor.
11 [23-25], denn die apostolen mit einer reinen, kor-
ten ceremonien also auch nagekomenk, als Gregorius
betuget in registro libro 811, epistola 63m ad Joanem,
episcopum Syracusa[num]47, spreckende alsus: Der
apostolenn gebruck, missa tho haldende unnd con-
secrerende was, dat sie alleine dat vater unser ge-
beddenn haben in ihrer consecration, nde consecra-
tione, dist. 1. cano. Jacobusn48.
So sal man auck der aulden hilligen vedder tho-
sate, so uthe christlicher frieheit Gottes worde nit
entjegen sint, odan de gemeine Gottes thoro betterin-
ge angerichtetp, gerne bliven latenq, als introitum de
tempore rTrinitate, Sancto spiritur, Kyrieleyson,
Gloria in excelsis, collectas, epistolas, gradua-
lias, sequentias nativitatis Domini, Epiphanie, Pa-
schae, Penthecostes, de trinitate et sancto spiritu,
evangelia de tempore, symbolum unnd sunst andere
der schrift gesenge, wo Christus auch bie dem avent-
male lavesenge gebruchet hefft, Math. 26 [30].
Averst gesenge unnd collectenn, die up der hilli-
wol geproveth hebn und den Christum recht yn geloven
erkennen, das eth syne gave sy, welcher uns tho gude
gescheen und uns oich dar uth barmherticheyt gegeven
werde und wy alleyn dorch em geholpen und dorch em
van Goth den vader tho kynder Gades angenomen.
k B: nagekomen und geholden.
l C, D, E: 18.
m In C nachgetragen, in D gestrichen, E: 63 und ouch
Iustinus in syner 2. apologia.
n-n In C gestrichen, fehlt D, E.
o-o In B gestrichen, stattdessen: de tho der gemene Gades.
p B: angerichtet synt.
q In C nachgetragen, D, E: laten, sunderlich tho upbovun-
ge.
r-r Fehlt B.
s B: gradualia, alleluia, sequentias.
t Fehlt B.
u B: behalt offte vorhetet.
v In C nachgetragen, D, E: werden, vor eyn offer geholden
und des Abels offer vorgelicheth werden.
w B: dann stedes. E: sondern.
x B: sittet, darumme.
y Fehlt B.
z-z Fehlt B.
a B: gelessen werden.
gen verdienst unnd vorbiddent gestalt, sampt den
canonici, nademt de den doit Christi heimlich be-
heltu, die aller welt appenbar sal verkundigt werden,
dar auch ihnne gebedenn wirt, dat Christus lif unnd
blut muege durch die hilligen engell vor dat antlaith
Goddes gedragen werdennv, so doch Christus, der
ehren koningk, sulchs nit darff, dannw thor rechtenn
handt Gottes sittetx, moten derhalbeny alle abge-
thain werden zunnd gentzlich nablivenz.
Nachdeme men auch vor kranckheit, armoit,
foir des lives vor levendigen unnd dodenn misse ge-
lesenna unnd auch ein sundtoffer daruth gemaket,
also dat durch dib missa ex opere operato49 als durch
ein gethain werck vor Gode de sunde vorgeven wer-
dennc, derhalven di lude mer up dat werck dann die
nuttigheit der rechtennd insate Christi acht hebben
egehatt unnd sinte sulche missen tho stiften
fgentzlichen flietigf gewest, konnen sodane nun nit
lenger geledenn werdenng. hExplicetur clarius, quod
nulla sit faciendai privata missa nec ulla sine com-
municantibushj.
Hirumb sal man up den gemeinen fiertagen eine
apentliche missa haltennk, wo in vortidenn gebruch-
lich gewest na lude der aulden canonen, mit verkun-
digung des toidts Christi kmnd uthdelunge des lives
b B: sodane.
c B: werdenn des werckes offte der orsake.
d Fehlt B.
e-e B: und.
f-f B: helpen flytich syn.
g B: werdenn. Item, nademe synt solche misse tho styfften
gantz flytig gewest, konnen sodane nu nicht lenger ge-
leden werden. Addendum.
h-h In C von Melanchthon nachgetragen. Fehlt D. In E
nachgetragen.
i B: ferenda.
j B: communicantibus admittenda. Me schal heel, klaer
und apenbar seggen, me scholle vortmer neyne pryvaten
misse, dat is wynckelmisse, lyden, me scholle ok neyne
misse holden sunder communicanten.
k In C nachgetragen, D, E: haltenn, so dar communican-
ten vorhanden.
l-l Fehlt E.
47 Gregor d. Gr., Epistolarum lib. IX indict. 2, ep. 12 = PL
77, Sp. 955-958.
48 Decr. Grat. III, dist. 1, c. 47 = ClCan I, Sp. 1306.
49 Opus operatum, unmittelbare, automatische Wirkungs-
fähigkeit der Gnadenmittel, bei der die bloße Tatsache
des Vollzugs genügt, um den Zweck zu erreichen.
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