CONFESSIO TETRAPOLITANA
73
Königen vnnd propheten ange-
setzet, die sein nicht bestenndige
oder järliche vasten gewesen, Sonn-
der nur zue Yeder zeyt, aus vn-
gemach vnnd Noth, vff dieselbigen
kunfftige Oder yetzt eingefallen,
fürgenomen 18 . Dieweyl dann, wie
Sannct Paulus zeuget, die haillig
schryfft %u allem guetem tverck gerüst
machet [2Tim3,i6f.], vnnd waist
doch gar nichtzit von sollichem
fasten, mit gepott erzwungen,
könnden wir nit erkennen, das sol-
liches zuthun der Appostel nach-
farn habe gepurn mögen. Zwar der
hayllig Ireneus zeuget, das zu sei-
nen zeyten die gemainden gottes
[342 a] sich ungeleich im fasten ge-
hallten habenn, Allso das ettlich die
vasten haben vermainet nur ain tag
zuhallten, anndere zwen, anndere
mer, ettliche viertzig, vnnd diß,
wie Ireneus melldet, ist so frey ge-
wesen, Das solliche misshelligung
der vasten halb hab ainigkait des
glaubenns nit zerryssen 1 ?. Aus dem
man Clerlich sihet, das die kürch
datzemal von den vastgepotten,
die syderher eingerysen, nicht
vberal gewust hat. Mer Lesen wir
in der Ecclesiastica Historj, das ain
Cristenlicher schreyber, Appollo-
nius mit Namen, hat neben ann-
dern argumenten Montanum den
ketzer beweysen wellen, das sein
gaist fallsch vnnd vntichtig sey,
aus dem, das derselbig der erst ge-
wesen, der gepott der vasten vff-
gericht hat 2 °. Es hat auch Chriso-
stomus geschryben: »Vasten ist
ain Erber ding, Es soll aber nie-
manndt gezwungen werden 21 «,
vnnd an ainem anndern Ortt sagt
edite. Plam nec in omni scriptura,
praeter unius diei solemne ieiunium
indictum divinitusP legimus. Nam
quae a Prophetis et Regibus indic-
ta") scriptura testatur, constat non
fuisse stata, sed suo tantum Tem-
pore, cum r causam darent r certae s
calamitates vel iminentes vel iam
prementes, instituta 1 . Quandoqui-
dem igitur, ut D. Paulus testatur u ,
scriptura omni bono opere instruit, v et
huiusmodi extorta praeceptis ie-
iunia prorsus ignorat v , non vide-
mus, qui Apostolorum successori-
bus u 'tale quid w licere potuerit.
Certe Iren^us testatur, olim variam*
fuisse ieiuniorum apud Ecclesias
obseruationem, uti legitur Lib.
Ecclesiasticae Historiae 8.c. 24V. In
eodem libro commemorat 2 Euse-
bius, quendam Apollonium scrip-
torem Ecclesiasticum inter caetera
a argumenta eciam eo a Montani b
doctrinam confutasse, quod primus
ieiuniorum leges imposuerit 0 . d Et
Chrysostomus d : Honestum ieiu-
nare, sed nemo cogatur. Et alibi:
Non potentem ieiunare, hortatur,
ut a delicijs abstineat, idque non
p)-p) Sed nec ueteri populo ullum
solemne et statum praeter unius diei
ieiunium indictum a. - q) instituta a. -
r)-r) id poscerent a. - s) certae scilicet
a. - t) indicta a. - u) diserte affirmat a. -
v)-v) ignorat autem haec praeceptis
extorta ieiunia. a. - w)-w) tanto Eccle-
siam tamque periculoso onere grauare.
a. - x) uariam et liberam a. - y) 14 a. -
z) meminit a. - a)-a) etiam hoc argu-
mento a. - b) Montani haeretici a. -
c) imposuerit. Adeo putabat istuc sa-
nam Christi doctrinam profitentibus in-
dignum. a. - d)-d) Inde Chrysostomus
alicubi ait. a.
73
Königen vnnd propheten ange-
setzet, die sein nicht bestenndige
oder järliche vasten gewesen, Sonn-
der nur zue Yeder zeyt, aus vn-
gemach vnnd Noth, vff dieselbigen
kunfftige Oder yetzt eingefallen,
fürgenomen 18 . Dieweyl dann, wie
Sannct Paulus zeuget, die haillig
schryfft %u allem guetem tverck gerüst
machet [2Tim3,i6f.], vnnd waist
doch gar nichtzit von sollichem
fasten, mit gepott erzwungen,
könnden wir nit erkennen, das sol-
liches zuthun der Appostel nach-
farn habe gepurn mögen. Zwar der
hayllig Ireneus zeuget, das zu sei-
nen zeyten die gemainden gottes
[342 a] sich ungeleich im fasten ge-
hallten habenn, Allso das ettlich die
vasten haben vermainet nur ain tag
zuhallten, anndere zwen, anndere
mer, ettliche viertzig, vnnd diß,
wie Ireneus melldet, ist so frey ge-
wesen, Das solliche misshelligung
der vasten halb hab ainigkait des
glaubenns nit zerryssen 1 ?. Aus dem
man Clerlich sihet, das die kürch
datzemal von den vastgepotten,
die syderher eingerysen, nicht
vberal gewust hat. Mer Lesen wir
in der Ecclesiastica Historj, das ain
Cristenlicher schreyber, Appollo-
nius mit Namen, hat neben ann-
dern argumenten Montanum den
ketzer beweysen wellen, das sein
gaist fallsch vnnd vntichtig sey,
aus dem, das derselbig der erst ge-
wesen, der gepott der vasten vff-
gericht hat 2 °. Es hat auch Chriso-
stomus geschryben: »Vasten ist
ain Erber ding, Es soll aber nie-
manndt gezwungen werden 21 «,
vnnd an ainem anndern Ortt sagt
edite. Plam nec in omni scriptura,
praeter unius diei solemne ieiunium
indictum divinitusP legimus. Nam
quae a Prophetis et Regibus indic-
ta") scriptura testatur, constat non
fuisse stata, sed suo tantum Tem-
pore, cum r causam darent r certae s
calamitates vel iminentes vel iam
prementes, instituta 1 . Quandoqui-
dem igitur, ut D. Paulus testatur u ,
scriptura omni bono opere instruit, v et
huiusmodi extorta praeceptis ie-
iunia prorsus ignorat v , non vide-
mus, qui Apostolorum successori-
bus u 'tale quid w licere potuerit.
Certe Iren^us testatur, olim variam*
fuisse ieiuniorum apud Ecclesias
obseruationem, uti legitur Lib.
Ecclesiasticae Historiae 8.c. 24V. In
eodem libro commemorat 2 Euse-
bius, quendam Apollonium scrip-
torem Ecclesiasticum inter caetera
a argumenta eciam eo a Montani b
doctrinam confutasse, quod primus
ieiuniorum leges imposuerit 0 . d Et
Chrysostomus d : Honestum ieiu-
nare, sed nemo cogatur. Et alibi:
Non potentem ieiunare, hortatur,
ut a delicijs abstineat, idque non
p)-p) Sed nec ueteri populo ullum
solemne et statum praeter unius diei
ieiunium indictum a. - q) instituta a. -
r)-r) id poscerent a. - s) certae scilicet
a. - t) indicta a. - u) diserte affirmat a. -
v)-v) ignorat autem haec praeceptis
extorta ieiunia. a. - w)-w) tanto Eccle-
siam tamque periculoso onere grauare.
a. - x) uariam et liberam a. - y) 14 a. -
z) meminit a. - a)-a) etiam hoc argu-
mento a. - b) Montani haeretici a. -
c) imposuerit. Adeo putabat istuc sa-
nam Christi doctrinam profitentibus in-
dignum. a. - d)-d) Inde Chrysostomus
alicubi ait. a.