CONFESSIO TETRAPOLITANA
163
[365 a] (XXIII) Von den weltlichen
Oberkaiten.
In vorigem haben wir anzaigt, Das
vnsere Prediger Leeren, der höch-
sten guten werck ains sein, Der
Oberkait gehorsamen, Das auch
Burgerliche satzung ain Yeder so
vil fleyssiger hallten württ, souil er
ain besserer Crist vnnd im glauben
Reicher ist. Dapej Lernen sy auch,
Das in der Oberkait sein das aller
gottlichest Ampt ist, so Gott dem
menntschen verlyhen hat. Darumb
dann die Obren in der schryfft
Götter genant sind [Exn,6; Ps
82,1.6]. Dann so solliche wol wel-
len, So leeret vnnd lept man in
ganntzer gemain wol. Dann nach
gemainer Ordnung Gottes hanngt
an den Obern Der vnderthan baide,
hayll vnnd verderben. Derhalben
niemanndt pillicher das Ampt der
Oberkait tregt, Dann Eben die al-
ler Cristlichisten vnnd haylhgsten
Leut. Daher dann on zweyffel
komen, das die allten Cristenlichen
Kayser die Bischoff vnnd gaist-
lichen zur Oberkait zogen haben 88 .
In wellchem, dieweil dieselbige
Bischoff Recht gottsförchtig, weyß
männer waren, Nur das gefälet
hat, Das inen nit müglichen ge-
wesen, baiden Amptern, den Kür-
chen mit dem wortt Gottes vnnd
dem ganntzen hauffen Auch
mit welltlicher Regierung vorzu-
steen.
[365 b] Diss sind, Allergnedigister
Kayser, Die fürnembsten stuckh,
Souil diser zeit vnnd in der Eyl
zuerzelen möglich gewesen, in
^De Magistratibus.
In superioribus exposuimus nostros
ecclesiastas obedientiae, quae ex-
hibetur magistratibus, inter primi
ordinis bona opera locum dedisse
et docere, hoc unumquemque
studiosius sese accommodare pu-
blicis legibus, quo syncerior fuerit
Christianus fideque ditior. Iuxta
docent, fungi magistratu munus
esse Sacratissimum, quod quidem
homini diuinitus contingere possit.
Vnde et factum sit, quod qui ge-
runt publicam potestatem, Dij in
scripturis uocentur. Cum enim hi
recte et ordine munus suum obeunt
et doctrina et uita in populo rite
habent, eo quod sic Deus res no-
stras moderari soleat, ut ab ijs qui
rerum potiuntur, pendeat ex bona
parte subditorum et salus et perni-
cies. Quapropter nulli dignius magi-
stratibus funguntur, quam qui sunt
omnium Christianissimi et sanctis-
simi. Vnde proculdubio id accidit,
quod a pientissimis olim Caesari-
bus et Regibus Episcopi alijque
ecclesiastici uiri ad externam rerum
gubernationem protracti sunt. Qua
in re cum ilh religiosi et prudentes
fuerint, hoc solum peccatum est,
quod ad dignam utriusque muneris
administrationem sufficere haud
quaquam potuerunt et oportuit
aut uerbo regendis ecclesijs aut
imperio gubernandae Rei Publicae
deesse^.
Haec r sunt, Inuictissime ac Reli-
q)—q) a. fehlt A, B, C, D. - r) per
oratio. Haec a.
163
[365 a] (XXIII) Von den weltlichen
Oberkaiten.
In vorigem haben wir anzaigt, Das
vnsere Prediger Leeren, der höch-
sten guten werck ains sein, Der
Oberkait gehorsamen, Das auch
Burgerliche satzung ain Yeder so
vil fleyssiger hallten württ, souil er
ain besserer Crist vnnd im glauben
Reicher ist. Dapej Lernen sy auch,
Das in der Oberkait sein das aller
gottlichest Ampt ist, so Gott dem
menntschen verlyhen hat. Darumb
dann die Obren in der schryfft
Götter genant sind [Exn,6; Ps
82,1.6]. Dann so solliche wol wel-
len, So leeret vnnd lept man in
ganntzer gemain wol. Dann nach
gemainer Ordnung Gottes hanngt
an den Obern Der vnderthan baide,
hayll vnnd verderben. Derhalben
niemanndt pillicher das Ampt der
Oberkait tregt, Dann Eben die al-
ler Cristlichisten vnnd haylhgsten
Leut. Daher dann on zweyffel
komen, das die allten Cristenlichen
Kayser die Bischoff vnnd gaist-
lichen zur Oberkait zogen haben 88 .
In wellchem, dieweil dieselbige
Bischoff Recht gottsförchtig, weyß
männer waren, Nur das gefälet
hat, Das inen nit müglichen ge-
wesen, baiden Amptern, den Kür-
chen mit dem wortt Gottes vnnd
dem ganntzen hauffen Auch
mit welltlicher Regierung vorzu-
steen.
[365 b] Diss sind, Allergnedigister
Kayser, Die fürnembsten stuckh,
Souil diser zeit vnnd in der Eyl
zuerzelen möglich gewesen, in
^De Magistratibus.
In superioribus exposuimus nostros
ecclesiastas obedientiae, quae ex-
hibetur magistratibus, inter primi
ordinis bona opera locum dedisse
et docere, hoc unumquemque
studiosius sese accommodare pu-
blicis legibus, quo syncerior fuerit
Christianus fideque ditior. Iuxta
docent, fungi magistratu munus
esse Sacratissimum, quod quidem
homini diuinitus contingere possit.
Vnde et factum sit, quod qui ge-
runt publicam potestatem, Dij in
scripturis uocentur. Cum enim hi
recte et ordine munus suum obeunt
et doctrina et uita in populo rite
habent, eo quod sic Deus res no-
stras moderari soleat, ut ab ijs qui
rerum potiuntur, pendeat ex bona
parte subditorum et salus et perni-
cies. Quapropter nulli dignius magi-
stratibus funguntur, quam qui sunt
omnium Christianissimi et sanctis-
simi. Vnde proculdubio id accidit,
quod a pientissimis olim Caesari-
bus et Regibus Episcopi alijque
ecclesiastici uiri ad externam rerum
gubernationem protracti sunt. Qua
in re cum ilh religiosi et prudentes
fuerint, hoc solum peccatum est,
quod ad dignam utriusque muneris
administrationem sufficere haud
quaquam potuerunt et oportuit
aut uerbo regendis ecclesijs aut
imperio gubernandae Rei Publicae
deesse^.
Haec r sunt, Inuictissime ac Reli-
q)—q) a. fehlt A, B, C, D. - r) per
oratio. Haec a.