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Bucer, Martin; Stupperich, Robert [Hrsg.]; Neuser, Wilhelm H. [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Strohm, Christoph [Hrsg.]; Stupperich, Robert [Bearb.]; Kroon, Marijn de [Bearb.]; Rudolph, Hartmut [Bearb.]
Martin Bucers Deutsche Schriften (Band 6,1): Wittenberger Konkordie (1536) — Gütersloh, 1988

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https://doi.org/10.11588/diglit.29831#0070
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KASSELER GESPRÄCH (1534)

Dan als dem Johanni die besondere gegenwertigkeyt des heyligen geysts ob vnseren
herren durch das zeychen der tauben gestalt angezeygt warde, schreibet der Euangelist,
Johannes habe den heyligen geist gesehen in gestalt der tauben 31 , vnd redet von dem
leiplichen sehen, welchs doch an den h. geist an im selb, als der vnsichtbar ist, ie nit 32
gereychen mochte. Also saget die schrifft von alten vattern, sy haben den herren
gesehen, so sy doch mit iren leiplichen augen nit haben weyter kommen mogen dann an
die wolcken, tampff oder feurflammen, yn vnd durch welche inen der herr seine
besondere gegenwertigkeyt dargabe vnd seine wort horen liesse 33 .
Also wenn man in den grossen vbergaben, keuffen vnd contracten mit den sichtpa-
ren zeychen, die man in die hendt gibt, vnsichtparen gewalt, gerechtigkeit vnd besit-
zung vbergibt, pfleget man auch zu sagen, man gebe solchen gewalt vnd gerechtig-
keit 34 in die hendt, so doch die hendt nur die zeychen fassent 35 .
In solchen reden wurdt dem, so mit x zeychen vbergeben wurdt, das ienig zugelegt,
das eygentlich nur dem zeychen geschicht, vnd redet man also, die warhaffte vnd
wesenlicheit der vbergab etwas 36 deutlich vnd wesenlich außzutrucken. yAuß solcher
monier z zu reden, sprache auch der heylig paulus, das das brott, so wir brechen, vnd der
kelch, bey dem wyr dancksagen, gemeinschafft sey des leybs vnd bluts christiy 37 .
Solche meinung vnd haltung von disem sacrament findet sich, vnsers verstandts
a vnd glaubens a , wie b in der h. c schrifft d vnd allen e heyligen vattern | 30 b | also auch in
den schrifften beyder teylen, die zu vnseren zeyten von diser f sachen mit einander
gestritten haben.
DansDo. Luther vnd, die es mit im halten, haben also fur die ware gegenwertigkeit
christi im h. abentmal gestritten vnd widerfochten, das allein brott vnd weyn im
h. abentmal h dargereichet werden sollen h , das sye doch frey bekennen, das brot vnd
wein in ierer natur vnuerenderet, auch mit dem leib des herren vnuermischet vnd
naturlich onuereinbaret' bleibe, setzen nit meer dann die sacramentliche vereynigung
zwischen dem brott vnd leib des herren, dem wein vnd blut des herren 38 . Machen auch
den herren zu keiner bauchspeyse oder das er, eygentlich zu reden, mochte do mit synn
der vernunfft gefasset werden 39 .
x) add.: dem E. — y) — y) add. in der Zeile und am Rand B.
z) mainung (korr. aus: monier) E. — a) — a) add. am Rand B. — b) add. ü. d. Z.
c) add. ü. d. Z. — d) verschmiert. — e) allten E. — f) disen E.
g) Dauor B. — h)-h) korr. aus: syen B. — i) korr. aus: vereybaret B.
31. Vgl. Jo 1,32; Mt 3,16 Par.
32. Je oder ja nit; überhaupt nicht [?].
33. Vgi. z. B. 2M0S 16,10; i9,iof. i6ff.; 2Sam 22,9.
34. Gerechtsame.
35. Vgl. Bericht auß der heyligen geschrift; BDS 5, S. 253, Z. 11 ff. und unten S. 379, Z 6ff.
36. Hier wohl eher verstärkend: Recht sehr; vgl. Lexer 1, Sp. 713, s. v. etewa.
37. 1 Kor 10,16.
38. Vgl. etwa Vom Abendmahl Christi, Bekenntnis; WA 26, S. 442, Z. 23 ff.; Luther, Studien-
ausgabe 4, S. 183, Z. 6 — 8.
39. Vgl. z. B. ebd.; WA 26, S. 334, Z. 23 ff.; S. 336, Z. 22; S. 341, Z. 6. 13 ff. u. ö. Luther,
Studienausgabe 4, S. 94, Z. i8ff.; S. 97, Z. 5; S. 103, Z. 2j.32ff.
 
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