KASSELER GESPRÄCH (1534)
73
zeichen zu empfahen darreichet vnd vbergibet. h Die wort »wesenlich« vnd »warhaff-
tigklich« haben wir darumb geprauchet, das nieman vns dises teyls verdencken 110
wolte, als ob wir nicht eben des eynigen waren leibs christi gegenwertigkeit, der wie
der ‘selbi herr' redet, fur vns gegeben ist, bekenneten h .
; Als 11 111 wir dan auch in disem bericht außtrucken, das brot vnd wein im sacrament
bleyben vnd des wesens halb mit dem leib vnd blut des herren nit vermischet werden
vnd nur sacramentalem coniunctionem, ein sacramentliche zusamenfugung, haben,
wurt auch genug furkomen, das nieman den leib vnd das blut des herren fur sich selb k
ans brot vnd wein also binde oder darein einschhesse, das man in auch on rechten
10 glauben zum heyl zugegen habe, wie die papstler gehalten, | 34b | als sye dan sollichs
mit der that yres eussern vereerens, behaltens 1 , vmhertragens gegen 112 aller gefarli-
cheit 113 des waren empfahens christi durch den glauben, ongeachtet von yhnen selb 114 ,
wol bezeuget haben.
Seytemal dan auch iederman bekennet, das der leib des herren nun vnleydlich vnd
15 von vnserem leib an ym selb vnbegrifflich ist, so wir do bekennen, das der leib vnd das
brott allda on vermischung des wesens bey ein sind, wurdt das auch genugsam vor-
kommen, das iemant achten wolte, das der leib des herren zur bauchspeyß vnd von
synnen oder vernunfft begriffen werde.
Jn disem bericht vnd vergleichung haben wir auch mit fleyß wollen die wort setzen,
20 wie die schrifft von sacramenten zu reden pfleget, nemlich wie die der herr eingesetzet
vnd sy die glaubigen recht geprauchen, vnd nit, wie sy die vngleubigen mißbrau-
chen 115 . Paulus, so er vom tauff redet, sagt er on allen vnderscheidt, das der ein bad der
widergeburt sey, das man, in dem in den tod christi begraben, mit im angezogen
werde 116 , Vnd vom h. abentmal, das das brot, das wir brechen, die gemeinschafft des lej'bs
25 christi sey 117 etc., Ob wol auch bey seinen zeyten fil in yrem tauff vnd nachtmal solchs
von wegen yres vnglaubens, m auß dem sy des herren angepottene gabe nit angenom-
men m , nicht also befunden haben.
Gleycher vrsachen haben wir auch mit besonderem bedacht die wort des darrey-
chens vnd vbergebens geprauchet, do mit wyr aller ding vns bewysen, schrifftlich zu
30 halten vnd reden, dann die schrifft gibt dem dienst des worts vnd sacramenten zu, das
er ein außspendung sey der gaben vnd geheymnußen gottes 1. Cor. 4 [1]. | 35 a | Also
rhumet sich paulus, er habe die Corinthyer durchs Euangeli geporen, christum in yr
h) — h) add. (zum Teil am Rand) B. — i) — i) herr selbs E. — j) von B. add. ü. d. Z.
k) gestr.: al. — 1) von B. korr. aus: haltens; halltens D. — m) —m) add. am Rand B.
11 o. Verdächtigen.
111. Ebenso wie.
112. In Richtung auf; bishin zu.
113. Gefahrdung.
114. Ohne daß sie es selbst merken.
115. D. h. die Frage der manducatio impiorum oder indignorum wurde bewußt ausgeklam-
mert.
116. Vgl. oben S. 71, Anm. 91—93.
117. 1 Kor 10,16.
73
zeichen zu empfahen darreichet vnd vbergibet. h Die wort »wesenlich« vnd »warhaff-
tigklich« haben wir darumb geprauchet, das nieman vns dises teyls verdencken 110
wolte, als ob wir nicht eben des eynigen waren leibs christi gegenwertigkeit, der wie
der ‘selbi herr' redet, fur vns gegeben ist, bekenneten h .
; Als 11 111 wir dan auch in disem bericht außtrucken, das brot vnd wein im sacrament
bleyben vnd des wesens halb mit dem leib vnd blut des herren nit vermischet werden
vnd nur sacramentalem coniunctionem, ein sacramentliche zusamenfugung, haben,
wurt auch genug furkomen, das nieman den leib vnd das blut des herren fur sich selb k
ans brot vnd wein also binde oder darein einschhesse, das man in auch on rechten
10 glauben zum heyl zugegen habe, wie die papstler gehalten, | 34b | als sye dan sollichs
mit der that yres eussern vereerens, behaltens 1 , vmhertragens gegen 112 aller gefarli-
cheit 113 des waren empfahens christi durch den glauben, ongeachtet von yhnen selb 114 ,
wol bezeuget haben.
Seytemal dan auch iederman bekennet, das der leib des herren nun vnleydlich vnd
15 von vnserem leib an ym selb vnbegrifflich ist, so wir do bekennen, das der leib vnd das
brott allda on vermischung des wesens bey ein sind, wurdt das auch genugsam vor-
kommen, das iemant achten wolte, das der leib des herren zur bauchspeyß vnd von
synnen oder vernunfft begriffen werde.
Jn disem bericht vnd vergleichung haben wir auch mit fleyß wollen die wort setzen,
20 wie die schrifft von sacramenten zu reden pfleget, nemlich wie die der herr eingesetzet
vnd sy die glaubigen recht geprauchen, vnd nit, wie sy die vngleubigen mißbrau-
chen 115 . Paulus, so er vom tauff redet, sagt er on allen vnderscheidt, das der ein bad der
widergeburt sey, das man, in dem in den tod christi begraben, mit im angezogen
werde 116 , Vnd vom h. abentmal, das das brot, das wir brechen, die gemeinschafft des lej'bs
25 christi sey 117 etc., Ob wol auch bey seinen zeyten fil in yrem tauff vnd nachtmal solchs
von wegen yres vnglaubens, m auß dem sy des herren angepottene gabe nit angenom-
men m , nicht also befunden haben.
Gleycher vrsachen haben wir auch mit besonderem bedacht die wort des darrey-
chens vnd vbergebens geprauchet, do mit wyr aller ding vns bewysen, schrifftlich zu
30 halten vnd reden, dann die schrifft gibt dem dienst des worts vnd sacramenten zu, das
er ein außspendung sey der gaben vnd geheymnußen gottes 1. Cor. 4 [1]. | 35 a | Also
rhumet sich paulus, er habe die Corinthyer durchs Euangeli geporen, christum in yr
h) — h) add. (zum Teil am Rand) B. — i) — i) herr selbs E. — j) von B. add. ü. d. Z.
k) gestr.: al. — 1) von B. korr. aus: haltens; halltens D. — m) —m) add. am Rand B.
11 o. Verdächtigen.
111. Ebenso wie.
112. In Richtung auf; bishin zu.
113. Gefahrdung.
114. Ohne daß sie es selbst merken.
115. D. h. die Frage der manducatio impiorum oder indignorum wurde bewußt ausgeklam-
mert.
116. Vgl. oben S. 71, Anm. 91—93.
117. 1 Kor 10,16.