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KASSELER GESPRÄCH (1534)
hertz geschryben 118 vnd dergleichen. Wir seyn ia dann erst rechte diener christi zum
heyl der menschen, so wyr sind n diener vnd darreycher des heyligen geists vnd newen
testaments, der waren gemeinschafft vnsers herren Jesu.
Aller zanck kommet in die kirch, das menschen synn vnd wort gottes wort vnd synn
°furgesetzt werden°; darumb wurdtP warer frid vnd eynigkeit nymmer recht vffge-
richt, dann so mann sich im synn vnd worten gottes vnd seiner h. schrifft vergleychet.
Wille ye dann etwas vnuerstandts entstohn'i, das man den menschen vnd anderen
creaturen vermeinte gottes werck zuzuschreiben, kan man dem allweg mit gesunder
verklarung der schrifftlichen reden also begegen vnd weren, das man dennocht mit
frucht aller waren gotsaligkeit sich der schrifftlichen reden geprauche 119 , r welche dann
auß ynen selb vberab 120 keynem yrthumb furdernuß geben konden r .
Nun der bericht vnser vergleychung, den wir geachtet zu christlicher concordi
dienstlich 121 vnd vff diß mal genug sein, r haben wyr also gestellet 1 :
u Herr Bucerus ist zu Augspurg funff wochen gelegen 122 , hatt da geprediget vnd
bericht, das die predicanten der oberkeit zugesagt haben, vom sacrament vnd andern
articeln der Confessio vnd Apologia gemeß zu leeren 123 , des sy sich auch zu vor vff
ansinnen der oberkeit erbotten v haben, wie sye w yhm angezeyget w . Vnd x das kein
betrug gesucht oder gemeynt werde I2 ? a Yvon dery war | 3 5 b | hafftigen 2 gegenwertig-
keyt a , bericht er b , das sye bekennen, das der leyb christi wesentlich vnd warhafftigk-
lich c empfangen werde, so wir d das sacrament empfahen, vnd das brott vnd wein
zeichen seind e , signa f exhibitiua, welche, so man reychet vnd empfahett, werde zu-
gleichs gereicht vnd empfangen der leib christi. Vnd halten also, das das h brott vnd der
leib also' bey ein sindi, nit mit vermischung yheres wesens, sondern als sacrament vnd
das ienig, so sampt dem sacrament gegeben wirt k , quo posito aliud ponitur, denn 1
n) seyen E. — o) — o) werden furgesetzt E.
p) würdt D; wirt E. - q) endtsteen E.
r) —r) von B. add. — s) fehlt E.
t) —t) add. von B. statt gestr.: haltet sich also.
u) —u) als Vorlage hierfür diente Lenglin der von B. in seinen Entwurf an dieser Stelle
eingefügte Text (B.: Subijce Herr Bucerus) von Lenglins Hand.
v) gestr.: vnd gehalden C. — w)—w) yhn bericht haben C. — x) von B. korr. aus: vnd.
y) —y) das dem G. — z) waren F; add.: von der waren G. — a) add.: Christi G.
b) zuwider, jaa G. — c) warhafftig B. — d) fehlt G. — e) seyen E.
f) fehlt F. — g) zu geseidt B. — h) fehlt F. — i) gestr.: beieinander C; christi F.
j) seyen E. — k) wurt B. — 1) gestr.: die weil C.
118. Vgl. 1 Kor 4,15; 2Kor 3,2.
1 1 9. Vgl. 1 Tim 6,3 ff.
120. Überhaupt.
x 21. Dienlich.
122. B. hielt sich vom 6. November bis zum 9. Dezember 1534 in Augsburg auf; vgl. dazu
Roth 2, S. i84ff.
123. Zur Zustimmung der Augsburger zur Confessio Augustana vgl. Roth 2, S. 204h,
Anm. 41 und 42.
123 a. Zum Bezug dieser Aussage über den Betrug auf das Folgende vgl. G. Müller, a.a.O.,
S. 133, Anm. 46.
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KASSELER GESPRÄCH (1534)
hertz geschryben 118 vnd dergleichen. Wir seyn ia dann erst rechte diener christi zum
heyl der menschen, so wyr sind n diener vnd darreycher des heyligen geists vnd newen
testaments, der waren gemeinschafft vnsers herren Jesu.
Aller zanck kommet in die kirch, das menschen synn vnd wort gottes wort vnd synn
°furgesetzt werden°; darumb wurdtP warer frid vnd eynigkeit nymmer recht vffge-
richt, dann so mann sich im synn vnd worten gottes vnd seiner h. schrifft vergleychet.
Wille ye dann etwas vnuerstandts entstohn'i, das man den menschen vnd anderen
creaturen vermeinte gottes werck zuzuschreiben, kan man dem allweg mit gesunder
verklarung der schrifftlichen reden also begegen vnd weren, das man dennocht mit
frucht aller waren gotsaligkeit sich der schrifftlichen reden geprauche 119 , r welche dann
auß ynen selb vberab 120 keynem yrthumb furdernuß geben konden r .
Nun der bericht vnser vergleychung, den wir geachtet zu christlicher concordi
dienstlich 121 vnd vff diß mal genug sein, r haben wyr also gestellet 1 :
u Herr Bucerus ist zu Augspurg funff wochen gelegen 122 , hatt da geprediget vnd
bericht, das die predicanten der oberkeit zugesagt haben, vom sacrament vnd andern
articeln der Confessio vnd Apologia gemeß zu leeren 123 , des sy sich auch zu vor vff
ansinnen der oberkeit erbotten v haben, wie sye w yhm angezeyget w . Vnd x das kein
betrug gesucht oder gemeynt werde I2 ? a Yvon dery war | 3 5 b | hafftigen 2 gegenwertig-
keyt a , bericht er b , das sye bekennen, das der leyb christi wesentlich vnd warhafftigk-
lich c empfangen werde, so wir d das sacrament empfahen, vnd das brott vnd wein
zeichen seind e , signa f exhibitiua, welche, so man reychet vnd empfahett, werde zu-
gleichs gereicht vnd empfangen der leib christi. Vnd halten also, das das h brott vnd der
leib also' bey ein sindi, nit mit vermischung yheres wesens, sondern als sacrament vnd
das ienig, so sampt dem sacrament gegeben wirt k , quo posito aliud ponitur, denn 1
n) seyen E. — o) — o) werden furgesetzt E.
p) würdt D; wirt E. - q) endtsteen E.
r) —r) von B. add. — s) fehlt E.
t) —t) add. von B. statt gestr.: haltet sich also.
u) —u) als Vorlage hierfür diente Lenglin der von B. in seinen Entwurf an dieser Stelle
eingefügte Text (B.: Subijce Herr Bucerus) von Lenglins Hand.
v) gestr.: vnd gehalden C. — w)—w) yhn bericht haben C. — x) von B. korr. aus: vnd.
y) —y) das dem G. — z) waren F; add.: von der waren G. — a) add.: Christi G.
b) zuwider, jaa G. — c) warhafftig B. — d) fehlt G. — e) seyen E.
f) fehlt F. — g) zu geseidt B. — h) fehlt F. — i) gestr.: beieinander C; christi F.
j) seyen E. — k) wurt B. — 1) gestr.: die weil C.
118. Vgl. 1 Kor 4,15; 2Kor 3,2.
1 1 9. Vgl. 1 Tim 6,3 ff.
120. Überhaupt.
x 21. Dienlich.
122. B. hielt sich vom 6. November bis zum 9. Dezember 1534 in Augsburg auf; vgl. dazu
Roth 2, S. i84ff.
123. Zur Zustimmung der Augsburger zur Confessio Augustana vgl. Roth 2, S. 204h,
Anm. 41 und 42.
123 a. Zum Bezug dieser Aussage über den Betrug auf das Folgende vgl. G. Müller, a.a.O.,
S. 133, Anm. 46.