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AXIOMATA APOLOGETICA (1535)
Pseudo praedicatores? Doceat Amsdorfius, quid falsi praedicauerimus uel in hac uel
in alia caussa et poenitentiam, qua uolet ratione, testabimur.
Velim quoque numerum scire eorum, quos, cum fuissent scortatores, auari, conui-
ciatores, ebriosi79, caepissent autem iam puri horum uitiorum uiuere, Amßdorfius con-
sortio ecclesiae excluserit, donec publica poenitentiae attestatione satisfecissent. ;
Postremo concludit: Alioqui hominibus uideretur, quasi ad illorum errorem accede-
rent Lutherani, non ipsi ad nostram ueritatem80.
Quibus uero hominibus? Poterunt illi intelligere, quid utrinque de hoc mysterio
confitemur aut minus,
| [A 8 a] | si poterunt, uidebunt facile, in quam sententiam conspiremus. Si minus, quid io
eos moretur Christianus?
Quin curae sit, quid de nobis uideatur christo et sanctis, dum sic falso fratres traduci-
mus81 et saeue adeo rixando Ecclesias misere perturbamus82.
Primi societatis christianae sub finem comitiorum Augufstanorum] uiderunt nostrae
reip. confeßionem caesari oblatam, iudicarunt, eam in summa rei cum sua congruere 15
indeque societatem cum nostris instituerunt estque ea contracta ut inter hac in re
consentientesc83: dederunt huic nomen et Magdeburgenses, ubi Amßdorfius agit
ecclesiasten84.
Interea semper concordes habiti sumus hancque concordiam nostri amplius profeßi
sunt Schwinfurti, testati scilicet, se et principum confeßionem recipere85. 20
Iudicent iam christiani, an dedecuisset Amßdorfium ecclesiastam sociae urbis, si non
nos symmistas, tamen rempublicam nostram, suae sociam86, prius monere de tanto,
cuius accusat, sacrilegio quam utrosque, rempub. nostram et nos, traducere tam
grauiter idque falsißime.
c) consentienteis.
79. Vgl. iCor;,!! u. 6,9h
80. Vgl. oben S. 85, Anm. 15.
81. Im Sinne von überführen, beschuldigen.
82. Für B. ist die Abendmahlsauffassung eine »veritas secundi ordinis«. Sie ist der Frage der
brüderlichen Liebe und der Einheit der Kirche untergeordnet.
83. Zur Beurteilung der Confessio Tetrapolitana durch die Unterzeichnung der Confessio
Augustana s. die Einleitung von B. Moeller in BDS 3, S. 21—23 und Köhler 2, S. 239.
84. Nikolaus von Amsdorf war seit 1524 Pfarrer in Magdeburg. Seit 1541 Bischof von
Naumburg/Zeitz. Vgl. die biograph. Notizen in: O. Lerche: Nikolaus von Amsdorff. Ausge-
wählte Schriften. Gütersloh 1938. S. V—X.
85. Die Ausgleichsverhandlungen während des Schweinfurter Bundestages im April 1532
führten zu der Anerkennung der Confessio Augustana durch die oberdeutschen Städte. Vgl.
BDS 4, S. 409ff. (bes. S. 418—427).
86. Für die Verbindungen zwischen Straßburg und Magdeburg vgl. etwa die Pol. Cor. 2,
Nr. 1, S. 1 f. (31. Dezember 1530; Abschied der evang. Stände zu Schmalkalden); Nr. 23, S. 17
(27. Februar 1531; die Schmalkaldische Bundesurkunde); Nr. 33, S. 30 (Relation Jakob Sturms
und Jakob Meyers über den Tag zu Schmalkalden). Vgl. auch die Relation des Straßburger
Gesandten [Jakob Meyers] über die Schweinfurter Ausgleichsverhandlungen (1. April bis 9. Mai
1532); a.a.O., Nr. 140, S. 115 ff.
AXIOMATA APOLOGETICA (1535)
Pseudo praedicatores? Doceat Amsdorfius, quid falsi praedicauerimus uel in hac uel
in alia caussa et poenitentiam, qua uolet ratione, testabimur.
Velim quoque numerum scire eorum, quos, cum fuissent scortatores, auari, conui-
ciatores, ebriosi79, caepissent autem iam puri horum uitiorum uiuere, Amßdorfius con-
sortio ecclesiae excluserit, donec publica poenitentiae attestatione satisfecissent. ;
Postremo concludit: Alioqui hominibus uideretur, quasi ad illorum errorem accede-
rent Lutherani, non ipsi ad nostram ueritatem80.
Quibus uero hominibus? Poterunt illi intelligere, quid utrinque de hoc mysterio
confitemur aut minus,
| [A 8 a] | si poterunt, uidebunt facile, in quam sententiam conspiremus. Si minus, quid io
eos moretur Christianus?
Quin curae sit, quid de nobis uideatur christo et sanctis, dum sic falso fratres traduci-
mus81 et saeue adeo rixando Ecclesias misere perturbamus82.
Primi societatis christianae sub finem comitiorum Augufstanorum] uiderunt nostrae
reip. confeßionem caesari oblatam, iudicarunt, eam in summa rei cum sua congruere 15
indeque societatem cum nostris instituerunt estque ea contracta ut inter hac in re
consentientesc83: dederunt huic nomen et Magdeburgenses, ubi Amßdorfius agit
ecclesiasten84.
Interea semper concordes habiti sumus hancque concordiam nostri amplius profeßi
sunt Schwinfurti, testati scilicet, se et principum confeßionem recipere85. 20
Iudicent iam christiani, an dedecuisset Amßdorfium ecclesiastam sociae urbis, si non
nos symmistas, tamen rempublicam nostram, suae sociam86, prius monere de tanto,
cuius accusat, sacrilegio quam utrosque, rempub. nostram et nos, traducere tam
grauiter idque falsißime.
c) consentienteis.
79. Vgl. iCor;,!! u. 6,9h
80. Vgl. oben S. 85, Anm. 15.
81. Im Sinne von überführen, beschuldigen.
82. Für B. ist die Abendmahlsauffassung eine »veritas secundi ordinis«. Sie ist der Frage der
brüderlichen Liebe und der Einheit der Kirche untergeordnet.
83. Zur Beurteilung der Confessio Tetrapolitana durch die Unterzeichnung der Confessio
Augustana s. die Einleitung von B. Moeller in BDS 3, S. 21—23 und Köhler 2, S. 239.
84. Nikolaus von Amsdorf war seit 1524 Pfarrer in Magdeburg. Seit 1541 Bischof von
Naumburg/Zeitz. Vgl. die biograph. Notizen in: O. Lerche: Nikolaus von Amsdorff. Ausge-
wählte Schriften. Gütersloh 1938. S. V—X.
85. Die Ausgleichsverhandlungen während des Schweinfurter Bundestages im April 1532
führten zu der Anerkennung der Confessio Augustana durch die oberdeutschen Städte. Vgl.
BDS 4, S. 409ff. (bes. S. 418—427).
86. Für die Verbindungen zwischen Straßburg und Magdeburg vgl. etwa die Pol. Cor. 2,
Nr. 1, S. 1 f. (31. Dezember 1530; Abschied der evang. Stände zu Schmalkalden); Nr. 23, S. 17
(27. Februar 1531; die Schmalkaldische Bundesurkunde); Nr. 33, S. 30 (Relation Jakob Sturms
und Jakob Meyers über den Tag zu Schmalkalden). Vgl. auch die Relation des Straßburger
Gesandten [Jakob Meyers] über die Schweinfurter Ausgleichsverhandlungen (1. April bis 9. Mai
1532); a.a.O., Nr. 140, S. 115 ff.