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Bucer, Martin; Stupperich, Robert [Editor]; Neuser, Wilhelm H. [Editor]; Seebaß, Gottfried [Editor]; Strohm, Christoph [Editor]; Stupperich, Robert [Oth.]; Kroon, Marijn de [Oth.]; Rudolph, Hartmut [Oth.]
Martin Bucers Deutsche Schriften (Band 6,1): Wittenberger Konkordie (1536) — Gütersloh, 1988

DOI Page / Citation link: 
https://doi.org/10.11588/diglit.29831#0102
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GELEITWORT (1536)

suspicentur. Ne ergo a nobis cuiquam detur offensio, quae in vituperium valeat Christi,
voluimus te, optime lector, hic praemonere nec Zuinglium inficiatum esse nec nos
inficiari, sacramenta esse symbola gratiae fideique suo modo opem ferre; nec esse
tesseras solum societatis Christianae 3 , tantum ut Christo Domino omnis virtus salvifica
transcribatur et agnoscatur tum 4 sacramentis nos salutem percipere, cum nobis in ilüs ;
percipitur opus Christi, quod tum percipimus, cum fide amplectimur, quae Christus in
sacramentis pollicetur et offert. Legem spiritui Christi collatam D[ivus] Paulus facit
literam occidentem 5 , cum eandem subservientem spiritui Christi testetur erudire ad
salutem et absolvere hominem dei instructum ad omne opus bonum 6 .
Circumcisionem ut illam Dominus populo suo symbolum benevolentiae suae 10
instituit, foedus a Domino vocatur 7 ; usurpatam externe modo sine fide promissionis
gratuitae Paulus scripsit nihil valere 8 . Et de baptismate D. Petrus scribit 9 illo nos
salvari complectens scilicet totum donum Christi, quod baptismate offertur; mox
tamen subiicit: non ablutio sordium carnis, sed foedus conscientiae bene respondentis
Deo; distinguens explicando, quae separari tamen non debent, sacramentum sive i;
commendando sive sumendo. Quod enim praecipuum in hoc sacramento est, Aposto-
lus praecipuum etiam haberi cupiebat et cavere, ne ab externo 10 symbolo ablutionis
salus peteretur mysterio ipso Christi neglecto, quod utique fide cordis recipiendum est.
Ad eundem modum et Zuinglius in iis locis, in quibus videri possit sacramenta non
plene satis praedicasse, fiduciam voluit amoliri operis externi non evacuare sacramen- 20
tum Christi. Erat enim illi res cum iis, qui vulgarem illam impietatem tuebantur, qua
homines ab opere operato, ut illi vocant, hoc est, ab ipsa ceremonia externe modo
adhibita salutem petunt nihil prorsus soüciti de fide in promissionem, quae sacramentis
commendatur 11 .
3. Zwingli betont in seiner Abendmahlslehre immer wieder, das Sakrament sei eine Gemein-
schaftshandlung, z. B.: »Dis sacrament ist ein innerliche und usserliche vereinbarung der Chri-
stenmenschen“; CR Zw 3, S. 124, Z. 32h Vgl. G. W. Locber: Huldrych Zwingli in neuer Sicht.
Zürich/Stuttgart 1969. S. 257—266 (Nachtmal).
4. Hier im Sinne von auch. Beides sollte aufrechtgehalten werden: Christus allein bewirkt das
Heil, und wir empfangen das Heil durch die Sakramente. Vgl. Zwinglis Brief an Fridolin Lin-
dauer; a.a.O., S. 235 f. (sola gratia dei nos iustificari, non sacramentis ...; S. 235, Z. 24).
5. Vgl. 2Cor 3,6.
6. Vgl. 2Tim 3,17.
7. Vgl. Act 7,8; Gen 17,10.
8. Vgl. 1 Cor 7,19; Gal 6,15.
9. Vgl. iPetr3,2i. Der gleiche Bezug in Zwinglis Antwort an Lindauer; a.a.O., S. 236,
Z. 16—19. Zwingli bezieht sich ebenfalls in diesem Zusammenhang auf Paulus’ Galater- und
Römerbrief (ebd., S. 235, Z. 25 f.; S. 236^).
10. Wie Zwingli geht auch B. ausführlich auf das Verhältnis der externen Elemente zu der
Heilswirkung in homine interiori beim Sakramentsempfang ein; vgl. Zwinglis Brief an Lindauer;
a.a.O., S. 236, Z. 3—13. Vgl. das wichtige Schreiben B.s an den Berner Rat vom 26. November
r 5 3 5: Wie dann aller streyt gentzlich darauff stoht, das die anderen Kirchen der eweren vnd
verstohn, als ob sye die gaben Gottes vom wort vnd sacramenten zu fil absonderten. So wöllen
die eweren jehner reden verstohn, alß ob sye die Gaben Gottes an die yrdischen ding zu fil
anhefften; AST 38 (20,1), Nr. 26, Bl. 409b.
11. Vgl. zu B.s Umschreibung des opus operatum oben S. 81, Anm. 34 und unten S. 151,
Anm. 116.117.
 
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