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Bucer, Martin; Stupperich, Robert [Hrsg.]; Neuser, Wilhelm H. [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Strohm, Christoph [Hrsg.]; Stupperich, Robert [Bearb.]; Kroon, Marijn de [Bearb.]; Rudolph, Hartmut [Bearb.]
Martin Bucers Deutsche Schriften (Band 6,1): Wittenberger Konkordie (1536) — Gütersloh, 1988

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https://doi.org/10.11588/diglit.29831#0206
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EXTRACT (1536)

Resümee von Bucers »Erklarung« für seine Kollegen (22. Juni 1536)a
AST 77/; Varia Eccl. 10, Bl.yiajb.
Gedruckt: Pollet 1, S. 66; Bi^er, ARG 36. 1939. S.j9f.
| 71 a | Nachdem nun Bucerus widerumb anhaimb khommen1, hatt Er zu Straßburg die
Wittenbergische Articul der Concordien seinen Coilegen vnnd Bruedern erklärt2.
Nemblich vnnd zum Ersten, daß im Abendtmal des herren zwey ding sein, ein jrdisch
(Brott vnnd Wein) vnnd ein himmlisch (der Leib vnd das Blut Christi)3, vnnd solches
sey der Vrsachen halben Allso zubehaltten, Auff daß mann wisse, daß wir nicht nun
Allein blosse zaichen, Wein vnnd Brott, vnnd jrrdische ding oder nur ein gedechtniß 5
eines abwesenden dinges Jm abendtmal haben (wie etliche Von Vnnß, sagt Bucerus,
argwohnen4). Jtem daß mann seche, wie Lutherus keine naturliche reimliche Vereini-
gung oder ainschliessung des Leibs jnn daz Brott lehre, sonnder daß mann gewiß seye,
daß zwey ding gegenwertig sein vnnd nicht nur ein Jrrdisch Brott vnnd Wein ohne den
Leib Vnnd ohne daz Blut Christi, welcher Leib weitt Von Vnnß sey, | 71 b | Sonnder 10
daß der Leib vnnd das Blut Christi selbs wahrhafftig zugegen seye, nit schlecht5 effec-
tiue, kräfftiglich, würcklich, gaistlich, sondern vere, substantialiter, essentialiter,
wesentlich vnnd wahrhafftig vnnd werde gegeben vnnd empfangen mit Brott vnd
wein. Dann mann müesse Vnnderschaiden Sacramentum et rem sacramenti6, Nemb-
lich daß der Laib vnnd das Blut Christi (Allß res sacramenti) gegeben vnnd empfangen 15
werde mit dem Brott vnnd Wein im Abendtmahl.

a) Das Ms. hat eine unzutreffende Überschrift: »Extract. Ausser der Augspurgischen Confes-
sion Buceri Vom hayligen Abentmal.« Es handelt sich in unserem Fall um eine sehr knappe
Zusammenfassung der Erklarung (s. oben S. i8iff.).
1. Am 17. Juni; vgl. Köhler 2, S. 472.
2. Am 22. Juni; s. oben S. 175.
3. Vgl. Formula Concordiae, oben S. 121, Z. 5 ff.
4. In Verdacht haben; hier: falschlich meinen.
5. Einfach, allein.
6. Vgl. den Gebrauch dieser Termini in der Explicatio, oben S. 182, Z. zi. und Anm. 1.
 
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