200 | I. Die Abtei von Saint-Bertin
Diese Geschichte zeigt vordergründig, dass sich Heribert bereits vor seinem Amt
als Abt durch sein entschiedenes Auftreten mehr als qualifiziert hatte. Er sorgte sich
um die Besitzungen der Abtei und konnte sich dabei der Unterstützung Gottes und
des heiligen Bertinus sicher sein.
Auf einer zweiten Ebene führt diese Geschichte dem Leser anschaulich vor
Augen, vor welchen Verhaltensweisen er sich hüten solle. Neben den konkreten
Untaten steht vor allem die innere Haltung des Subministerialen im Mittelpunkt
der Darstellung. Nachdem seine Schandtaten öffentlich geworden waren, sei er aus
Angst geflohen, habe während seiner Abwesenheit aber hinterlistig seine weiteren
Taten geplant. Erst die Krankheit als Strafe Gottes ließ ihn kurz innehalten und vor-
dergründig sein Leben ändern. Doch auch dies war nicht ernst gemeint und wurde
schließlich mit dem Tod bestraft. Simon bemerkt hierzu, dass der Mensch sich daran
hunc sepius ammonere, ut desisteret a nequam actu et ab omnium oppressione. At palam arguentem
sceleris velud metuens fugiebat; clam autem illi detrahens, subdolus machinamenta instruebat. Ego ipse
per me, inquit, hunc primum curabo minari; et si deinceps haec admiserit, pecuniae sentiet dampnum.
Reverente vero monacho, forte alter iam dictus advenit, cui dominus eius: Heribertus, inquit, monachus
tibi succenset, dicens, quia ruricolas meo servitio subdis. Redit siquidem armatus precepto domini ma-
lumque evomit latentis veneni. Nam apprehendit boves illius in agro pascentes et servitio domini sui
subdidit eosque per totum triduum tenuit; ut autem placuit, macilentos multumque afflictos, uti fit tot
laboribus, reddidit. Inde adeo motus quidem monachus, nequam hunc verbis aggreditur: Usque ad id
temporis libera extitit nostra curtis ab omni servitio fuitque suae potestatis; nec quis priorum ausus fuit
in ea sibi vendicare aliquod ius sive vim invasionis. Quam ob rem ergo nostros boves abegisti et in ser-
vitium alterius vendicasti? Non mirum quidem, si nequam prava ore profert; maius est opus, acsi esset
dictum: Si tuus, inquid, sanctus Bertinus bos esset, iugo meo iungeretur subque labore ingemeret, qui
tuos quereris meo labori insudasse. At ille inquit: Quid dixisti nequam? Et si cogitaras, quod nefas dictu
est, hautquaquam palam proferres. Plectere, miser, merita plectere pena, mulctabere caelestis irae virga.
Dum igitur isdem valde motus super his pedem averteret, merito digna percussus est plaga. [...] Talis
itaque domum deportatur. At taurinos mugitus emittens, omnem viciniam suae penae cruciatu movebat;
erat enim in homine videre miseriam. Verum suis precibus aliorumque rogatu et quia voluit videre mul-
tatum, una cum aliis noster monachus Heribertus illo venit. Cuius presentiam intelligens voce, non enim
visu hunc ipsum agnoscere quiverat, quo pro se oret, deprecatur intente ac sepe multum rogat. At ille
compatiens misero - quis enim mortalis hunc huiusmodi cernens tali non compateretur? - sciscitatur, an
velit amodo respiscere funditusque priorem vitam corrigere. Eadem, inquit, passio et incurabilis percellat
me feriens, si sane sanatus in omnibus emendari neglexero! Credidit igitur bonus vir sponsioni illius,
reversus est continuo, oravit, sanitati restitutus est. Sequente autem die, claris indutus vestibus, valentior
atque sanior solito apparuit. Mirantur omnes qui eum novere perculsum, tarn repente convaluisse. Sed
ipse alia fingebat, componebat orationem, aliorsum vera detorquens ac deberet. Verum cum sepe men-
dacio contra verum stare homo assuesceret, faciendi assiduitas aluit audacium, audacia vero congemina-
verit crimen, crimen quoque meritam intulit mortem. Nam necdum triduo post haec transacto, boves
cuiusdam pauperis rapuit, ditioni falsi iuris subdidit nimiisque laboribus pro libito sui proque temporis
quantitate insudatum tenuit. Necdum boves reddiderat, et maiora quidem actum ire forte cogitatu vo-
lebat, cum forte eadem passione qua primum percutitur. Cadit in terram; miser tum quoque non homo
esse, non mortale sonare videtur. Nam pro humanis verbis mugitus dat, pro planctu, pro querela rabiem
aggrestium ferarum imitatur. Orat amicos, quo pro se rogent, nec refert quidem. Deprecatur nuntiis,
ut sese visitatum monachus veniat, id quoque minime quidem meretur. Igitur eodem die, quo rursus
percussus eadem infirmitate est, vitam, quam postposuerat, perdidit, mortem, quam secutus fuit, vidit,
invenit, sensit.«
Diese Geschichte zeigt vordergründig, dass sich Heribert bereits vor seinem Amt
als Abt durch sein entschiedenes Auftreten mehr als qualifiziert hatte. Er sorgte sich
um die Besitzungen der Abtei und konnte sich dabei der Unterstützung Gottes und
des heiligen Bertinus sicher sein.
Auf einer zweiten Ebene führt diese Geschichte dem Leser anschaulich vor
Augen, vor welchen Verhaltensweisen er sich hüten solle. Neben den konkreten
Untaten steht vor allem die innere Haltung des Subministerialen im Mittelpunkt
der Darstellung. Nachdem seine Schandtaten öffentlich geworden waren, sei er aus
Angst geflohen, habe während seiner Abwesenheit aber hinterlistig seine weiteren
Taten geplant. Erst die Krankheit als Strafe Gottes ließ ihn kurz innehalten und vor-
dergründig sein Leben ändern. Doch auch dies war nicht ernst gemeint und wurde
schließlich mit dem Tod bestraft. Simon bemerkt hierzu, dass der Mensch sich daran
hunc sepius ammonere, ut desisteret a nequam actu et ab omnium oppressione. At palam arguentem
sceleris velud metuens fugiebat; clam autem illi detrahens, subdolus machinamenta instruebat. Ego ipse
per me, inquit, hunc primum curabo minari; et si deinceps haec admiserit, pecuniae sentiet dampnum.
Reverente vero monacho, forte alter iam dictus advenit, cui dominus eius: Heribertus, inquit, monachus
tibi succenset, dicens, quia ruricolas meo servitio subdis. Redit siquidem armatus precepto domini ma-
lumque evomit latentis veneni. Nam apprehendit boves illius in agro pascentes et servitio domini sui
subdidit eosque per totum triduum tenuit; ut autem placuit, macilentos multumque afflictos, uti fit tot
laboribus, reddidit. Inde adeo motus quidem monachus, nequam hunc verbis aggreditur: Usque ad id
temporis libera extitit nostra curtis ab omni servitio fuitque suae potestatis; nec quis priorum ausus fuit
in ea sibi vendicare aliquod ius sive vim invasionis. Quam ob rem ergo nostros boves abegisti et in ser-
vitium alterius vendicasti? Non mirum quidem, si nequam prava ore profert; maius est opus, acsi esset
dictum: Si tuus, inquid, sanctus Bertinus bos esset, iugo meo iungeretur subque labore ingemeret, qui
tuos quereris meo labori insudasse. At ille inquit: Quid dixisti nequam? Et si cogitaras, quod nefas dictu
est, hautquaquam palam proferres. Plectere, miser, merita plectere pena, mulctabere caelestis irae virga.
Dum igitur isdem valde motus super his pedem averteret, merito digna percussus est plaga. [...] Talis
itaque domum deportatur. At taurinos mugitus emittens, omnem viciniam suae penae cruciatu movebat;
erat enim in homine videre miseriam. Verum suis precibus aliorumque rogatu et quia voluit videre mul-
tatum, una cum aliis noster monachus Heribertus illo venit. Cuius presentiam intelligens voce, non enim
visu hunc ipsum agnoscere quiverat, quo pro se oret, deprecatur intente ac sepe multum rogat. At ille
compatiens misero - quis enim mortalis hunc huiusmodi cernens tali non compateretur? - sciscitatur, an
velit amodo respiscere funditusque priorem vitam corrigere. Eadem, inquit, passio et incurabilis percellat
me feriens, si sane sanatus in omnibus emendari neglexero! Credidit igitur bonus vir sponsioni illius,
reversus est continuo, oravit, sanitati restitutus est. Sequente autem die, claris indutus vestibus, valentior
atque sanior solito apparuit. Mirantur omnes qui eum novere perculsum, tarn repente convaluisse. Sed
ipse alia fingebat, componebat orationem, aliorsum vera detorquens ac deberet. Verum cum sepe men-
dacio contra verum stare homo assuesceret, faciendi assiduitas aluit audacium, audacia vero congemina-
verit crimen, crimen quoque meritam intulit mortem. Nam necdum triduo post haec transacto, boves
cuiusdam pauperis rapuit, ditioni falsi iuris subdidit nimiisque laboribus pro libito sui proque temporis
quantitate insudatum tenuit. Necdum boves reddiderat, et maiora quidem actum ire forte cogitatu vo-
lebat, cum forte eadem passione qua primum percutitur. Cadit in terram; miser tum quoque non homo
esse, non mortale sonare videtur. Nam pro humanis verbis mugitus dat, pro planctu, pro querela rabiem
aggrestium ferarum imitatur. Orat amicos, quo pro se rogent, nec refert quidem. Deprecatur nuntiis,
ut sese visitatum monachus veniat, id quoque minime quidem meretur. Igitur eodem die, quo rursus
percussus eadem infirmitate est, vitam, quam postposuerat, perdidit, mortem, quam secutus fuit, vidit,
invenit, sensit.«