292 | II. Die Abtei von Marchiennes
er es aber mit der Angst zu tun bekommen und in sein Bett zurückkehren wollen.
Der Bruder wurde von Wahnvorstellungen ergriffen, und erst als er einen Bußpsalm
immer und immer wieder rezitierte, habe ihn der Herr wieder zu Kräften kommen
lassen. Er schlug sodann das Kreuz und versah all seine Körperteile mit dem Kreu-
zeszeichen. Sodann löste sich der Dämon in Form jener Kuh vor seinen Augen in
Rauch auf und hinterließ großen Gestank. Als Fulchard sah, dass der Weg nun frei
war, habe er das Kloster wieder betreten und die Tür hinter sich fest verriegelt.1201
Ein zweites Erlebnis habe Fulchard in der Klosterkirche gehabt, in der er nicht
nur seine Nachtwachen zu halten pflegte, sondern auch zu den vorgeschriebenen
Zeiten aß, was ihm die Nachbarn des Klosters als Almosen gegeben hatten. Gal-
bert betont, dass er die Mahlzeit nur in der Kirche eingenommen habe, weil er
sie nicht unbeaufsichtigt lassen wollte und nicht weil er diesen heiligen Ort nicht
respektierte.1202 An einem Sommertag habe er daher seine Speisen vor dem Altar
bene notaverat, cujus etiam importunitatem effugandam praecedenti die saxorum imbre a conseptis
propioribus propulerat, lascivientem, arietantem, nec non levia membra per publici atrii septa pervia
agitantem, caprificos quoque atque reliquas herbas de tumulis mortuorum succrescentes vellicantem,
cujusdam vicinae viduaeve mulieris bucculam, nigrae formae specie dirum omen praetendentem. Hane
videbat astantem, imo astare putabat, blande nec ullo torvo indicio sese repraesentantem, & quasi de
sereno tractu nocturni aeris lasciviam suam in viridi gremio herbarum confovere meditantem. Verum
primo aspectu, nec attendens, nec reputans, nec deprehendens Frater deprehensus inesse aliquid mali
in blando ejus vultu sibi repraesentato, sine terroris praesagio aliquantisper remorabatur sub divo.«
1201 Galbert, Patrocinium, c. 3, S. 147C-E: »[...] qui Frater ceteris noctibus impavidus, introitum & exitum
ejusdem aditus penetraverat, jam coepit membris contremiscere, capillis horrere, verbis haerere, frigus
gelidi torporis interius persentiscere, & post amissam virtutem corporis, animi subtiliorem experien-
tiam omittere. Cujus incomparabiles erant angustiae, quia nec sub nudo axe reliqua noctis parte morari
competebat; nec ad lectum, semita qua venerat, interposita maligna obice, retrocedere; nec quamvis
pusillum, nutantibus gressibus, haerentibus cruribus, postremo defatiscentibus totius corporis viri-
bus procedere; nec sine custodia, solitarium ex toto, cujus reliquas fores obseraverat, monasterium
relinquere audebat. Dum vero in ipso fere articulo mortis & vitae sic fluctuaret, sieque mente captus
ferme in amentiam verteretur, & profluido sudoris torrente totus emanaret; tenui vixque intelligibili
murmure, adhuc unum de poenitentialibus assuetum Psalmis ruminabat, Miserere mei Deus; saepe
succinens, Deus miserere. Cumque frequentius Psalmum sibi notum repeteret; & misericordiam Do-
mini, qui non derelinquit sperantes in se, potius clamosa mente, quam alta verborum modulatione,
invocaret; [...] Ipse vero Frater sibi vitaeque redditus, atque velut e pigro quodam torporis involucro
excussus, continuo vexillum Dominicae passionis contra hostem erexit: nec solum fronti vel capiti, sed
& reliquae artuum compagini titulum pretiosi ligni dextro pollice saepius superscripsit. Cujus virtutem
versipellis atque multiformis praedo animadvertens nec ferre sustinens, in tenues auras tamquam fumus
ab oculis Fratris evanuit, atque immunda vestigia post se relinquens, tetro odore, nullo intimante, quis
esset aperuit. Cernens vero Frater liberum sibi aditum patere, licet vexatus de inimici horribili visione,
tarnen non minoratus sensus capacitate, discreta ut prius actione, per quod egressus fuerat per idem her
regressus, propius accessit, ostium super se clausit, clauso seram obdidit, vecte munivit, & ad Stratum
requietionis, gratias agens Dominumque pro ereptione sui magnificans, remeavit.«
1202 Galbert, Patrocinium, c. 3, S. 147F: »Hic autem tarn magnanimis quam unanimis Frater, sicut in sacra
§de nocturnis vigiliis solus pernoctabat; sic etiam necessariam corpoream recreationem vel refectionem,
quam Deus sibi per manus servorum suorum administrabat, diurnis & congruis horis solus in eadem
sumebat: non quia domum orationis fieri vellet domum vel exedram negotiationis; sed quia fideli dili-
gentia nolebat longius abesse praesentiam suam, in cautela caelestis sed neglect^ mansionis.«
er es aber mit der Angst zu tun bekommen und in sein Bett zurückkehren wollen.
Der Bruder wurde von Wahnvorstellungen ergriffen, und erst als er einen Bußpsalm
immer und immer wieder rezitierte, habe ihn der Herr wieder zu Kräften kommen
lassen. Er schlug sodann das Kreuz und versah all seine Körperteile mit dem Kreu-
zeszeichen. Sodann löste sich der Dämon in Form jener Kuh vor seinen Augen in
Rauch auf und hinterließ großen Gestank. Als Fulchard sah, dass der Weg nun frei
war, habe er das Kloster wieder betreten und die Tür hinter sich fest verriegelt.1201
Ein zweites Erlebnis habe Fulchard in der Klosterkirche gehabt, in der er nicht
nur seine Nachtwachen zu halten pflegte, sondern auch zu den vorgeschriebenen
Zeiten aß, was ihm die Nachbarn des Klosters als Almosen gegeben hatten. Gal-
bert betont, dass er die Mahlzeit nur in der Kirche eingenommen habe, weil er
sie nicht unbeaufsichtigt lassen wollte und nicht weil er diesen heiligen Ort nicht
respektierte.1202 An einem Sommertag habe er daher seine Speisen vor dem Altar
bene notaverat, cujus etiam importunitatem effugandam praecedenti die saxorum imbre a conseptis
propioribus propulerat, lascivientem, arietantem, nec non levia membra per publici atrii septa pervia
agitantem, caprificos quoque atque reliquas herbas de tumulis mortuorum succrescentes vellicantem,
cujusdam vicinae viduaeve mulieris bucculam, nigrae formae specie dirum omen praetendentem. Hane
videbat astantem, imo astare putabat, blande nec ullo torvo indicio sese repraesentantem, & quasi de
sereno tractu nocturni aeris lasciviam suam in viridi gremio herbarum confovere meditantem. Verum
primo aspectu, nec attendens, nec reputans, nec deprehendens Frater deprehensus inesse aliquid mali
in blando ejus vultu sibi repraesentato, sine terroris praesagio aliquantisper remorabatur sub divo.«
1201 Galbert, Patrocinium, c. 3, S. 147C-E: »[...] qui Frater ceteris noctibus impavidus, introitum & exitum
ejusdem aditus penetraverat, jam coepit membris contremiscere, capillis horrere, verbis haerere, frigus
gelidi torporis interius persentiscere, & post amissam virtutem corporis, animi subtiliorem experien-
tiam omittere. Cujus incomparabiles erant angustiae, quia nec sub nudo axe reliqua noctis parte morari
competebat; nec ad lectum, semita qua venerat, interposita maligna obice, retrocedere; nec quamvis
pusillum, nutantibus gressibus, haerentibus cruribus, postremo defatiscentibus totius corporis viri-
bus procedere; nec sine custodia, solitarium ex toto, cujus reliquas fores obseraverat, monasterium
relinquere audebat. Dum vero in ipso fere articulo mortis & vitae sic fluctuaret, sieque mente captus
ferme in amentiam verteretur, & profluido sudoris torrente totus emanaret; tenui vixque intelligibili
murmure, adhuc unum de poenitentialibus assuetum Psalmis ruminabat, Miserere mei Deus; saepe
succinens, Deus miserere. Cumque frequentius Psalmum sibi notum repeteret; & misericordiam Do-
mini, qui non derelinquit sperantes in se, potius clamosa mente, quam alta verborum modulatione,
invocaret; [...] Ipse vero Frater sibi vitaeque redditus, atque velut e pigro quodam torporis involucro
excussus, continuo vexillum Dominicae passionis contra hostem erexit: nec solum fronti vel capiti, sed
& reliquae artuum compagini titulum pretiosi ligni dextro pollice saepius superscripsit. Cujus virtutem
versipellis atque multiformis praedo animadvertens nec ferre sustinens, in tenues auras tamquam fumus
ab oculis Fratris evanuit, atque immunda vestigia post se relinquens, tetro odore, nullo intimante, quis
esset aperuit. Cernens vero Frater liberum sibi aditum patere, licet vexatus de inimici horribili visione,
tarnen non minoratus sensus capacitate, discreta ut prius actione, per quod egressus fuerat per idem her
regressus, propius accessit, ostium super se clausit, clauso seram obdidit, vecte munivit, & ad Stratum
requietionis, gratias agens Dominumque pro ereptione sui magnificans, remeavit.«
1202 Galbert, Patrocinium, c. 3, S. 147F: »Hic autem tarn magnanimis quam unanimis Frater, sicut in sacra
§de nocturnis vigiliis solus pernoctabat; sic etiam necessariam corpoream recreationem vel refectionem,
quam Deus sibi per manus servorum suorum administrabat, diurnis & congruis horis solus in eadem
sumebat: non quia domum orationis fieri vellet domum vel exedram negotiationis; sed quia fideli dili-
gentia nolebat longius abesse praesentiam suam, in cautela caelestis sed neglect^ mansionis.«