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Bucer, Martin; Stupperich, Robert [Hrsg.]; Neuser, Wilhelm H. [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Strohm, Christoph [Hrsg.]
Martin Bucers Deutsche Schriften (Band 4): Zur auswärtigen Wirksamkeit: 1528 - 1533 — Gütersloh, 1975

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https://doi.org/10.11588/diglit.29141#0452

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ZUR AUSWÄRTIGEN WIRKSAMKEIT 1528-1533

Des Concilii halb konden wyr noch nit erkenen, was alle wort vns
helffen mögen, wenn dise: »frey, christlich«, nit helffen werden.
fVeremur caussam haud synceriter Luthero propositam. Nam cum
satis sciat a Caesare caussam ipsam peti, cuius defensionem nemo cui-
quam cedere potest, miramur si pacem iusserit recipere, quae datur nobis,
non caussae. Nam si Euangelium non damnatur, illud amplecti nemini
debet fraudi esse. Euangelium igitur et Christum prodimus, cum admit-
timus, vnde nobis metus est, vel aliquos ad Euangelio deterrendos. Iam
quis adeo rerum imperitus est, qui istud dubitet futurum, si pontificij de
nobis securi facti fuerint! Lutherus indubie nemini impune permittet in
31a vllo homine Euangelium damnare. Sed | forsan spes est illis, Caesarem
nihil quam praetextum querere, quo pontificis a se improbitatem in
praesens depellat. Deinde cum nolit Lutherus animorum metum nostros
incutere pontificijs, putat quicquid datur pacis, amplectendum esse, nec
consyderat quod pax ista cum hostibus Euangelij componitur33, et in
certam iacturam Euangelij, quantum ad illos quidem attinet, cum quibus
agitur. Item, quod cum his de reli[gio]neg paciscitur. Nulli enim dubium,
quin, quantum adh ... attinet, cum quouis pax admitti queat, at de reli-
gione, cum religiosis tractari debebat. Verum tyrannyb[us]i patimur,
patiamur ergo hanc, cum opportuna professione officij nostri vel in
articulis vel ratione commodiore. Caesarem ad suum jofficium compel-
lerej non licet. Dominus det consilium, cuius de caussa agitur. Amen.bf
f)-f) Nachtrag Bucers. - g) Papier schadhaft. - h) Es folgt ein wegen eines
Papierschadens unleserliches Wort. - i) Papier schadhaft.
j)-j) von Bucer add.am l.Rand. Der ganze Satz: »Caesarem licet« scheint von Bucer
nachträglich hinzugefügt worden zu sein.
33. Luther hat sich zusammen mit Bugenhagen in einem Gutachten dahingehend
ausgesprochen, den Frieden ohne eine inclusio futurorum zu akzeptieren. Denn man
suche nur »einen zeitlichen Frieden« und bewillige nicht, »daß den Andern das Evan-
gelium soll verboten odder gewehret werden«. In bezug auf das Konzil hielten die
kursächsischen Theologen ebenso wie B. die Formulierung: »Ein frei christlich Con-
cilium« für ausreichend (WA Br 6,313-315).

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