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Bucer, Martin; Stupperich, Robert [Hrsg.]; Neuser, Wilhelm H. [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Strohm, Christoph [Hrsg.]; Stupperich, Robert [Bearb.]; Kroon, Marijn de [Bearb.]; Rudolph, Hartmut [Bearb.]
Martin Bucers Deutsche Schriften (Band 6,1): Wittenberger Konkordie (1536) — Gütersloh, 1988

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https://doi.org/10.11588/diglit.29831#0109
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OB ZUUERHOFFEN (1536)

io5

Derohalby entlich2 folgen muß, das alle die, so ader predigera versamlung verhinde-
ren, entweders die prediger fur vnchristenb 39 vnnd verkertec leut40 halten oder aber ein
mal41 sich setzen wider alle warheit, so im wort Gottes allenthalb klerlichd furgeben ist
vnd in allere rechten menschen verstandt vnd erfarung erfunden würt. Aufrurischen,
5 bößen, practicierischen42 leuten solle man werenfnit zusamen zukhomen, nytt denen,
die den glauben Christi predigen sollen. Dann, seindt dyße solche leut, das yr zusamen
kumungg schedlich zu seyn zubesorgen [ist], so solleh man sye auch nit predigen laßen'.
Das nun ettliche furgeben, es sey auß den Concilijs vnnd versamlungen der Bischöf
vnnd gelerten allwegen meer ergersi khomen dann guts43, ist | 51b] wol wark vonn den
10 Concilijs vnd versamlungen der falschen vnd verkereten Bischöfen vnnd gelerten, da
nun das Bapstum eyngerissen war1. Dann wie das gut, so es vonn vilen zusamen getra-
gen, stercker würtm vnd mehr guts anrichtet, denn so es zerteyletn vnd gesonderet ist,
also wirt das boeß auch stercker vnd schadet meer, so es vonn vilen zusamen gossen
wirt, denn° so es zerteyletP44 vnnd vonn eynander ist. Es khomen die fromen hirten
15 zusamen vnd schaffen so vil meer rath den schafen, es versamlen sich die woelf vnd
thunt den schafen so vil meer schadens. Es versamlen sich boeße meutmacher^45 in
eyner gemayn vnd richtenr daher Salles vnglück ans; es khomen zusamen die verordne-
ten regierer der gemayn vnd wendenr damitt ualles vnglücku ab vnd schaffen alles güts.
Schlecht46, wie die leut seindt, from oder vnfrom, verstendig oder vnuerstendig, also
20 nutzen oder schaden yre versamlungen.
Es haben die Alten bey vnnd vonn der Apostel zeit so vil heyliger, nutzlicher Conci-
lia gehalten, wie man das in Ecclesiastica historia47 vnd bey den h. Vetteren lißet, das es
ia zurv erbarmm ist, das man zu dyßer zeit sagen sollw, die Concilien vnnd versam-
lungen der prediger des Euangelij vnd diener der kirchen hebenx allwegen meer arges
y) Derhalben B. — z) etlich C. — a) — a) den predigern C. — b) endchristen B, C.
c) verkerer C. — d) clarlich B. — e) allen C. — f) fehlt C. — g) kummen B; komen C.
h) solt C. — i) add.: etc. C. — j) arges B, C. — k) wann C. — 1) ist B, C. — m) wurt B.
n) zutailt B; zutailet C. — o) dann B, C. — p) C; zuteylet A; zutailt B.
q) menschenn B. — r) fichten B. — s) — s) alle mengklich B; all vnglückh C.
t) werden B, C [?]. — u) — u) als vnglucks B. — v) zu B, C.
w) solle B; solle C. — x) haben B.
39. Möglicherweise im Sinne von: Falsche Christen, Ketzer, Gottlose.
40. Hier möglicherweise im Sinne der Verführer von Mt 24,11 (vgl. oben Anm. 31) gemeint;
vgl. auch Grimm 12,1, Sp. 634 unten.
41. Zeichen.
42. Ränkevollen, Ränke schmiedenden, betrügerischen; vgl. Grimm 7, Sp. 2052.
43. Vgl. etwa Thomas an Ambrosius Blarer am 17. März 1536; Schieß 1, Nr. 692, S. 792; oder
schon den Bericht des Pfarrers Anton Engelbrecht vom 3.—6. Juni 1533; AST 75, Nr. 46,
Bl. 523 b— 5 24a.
44. Vgl. Mt 12,25 (Vulgata).
45. Meuterer, Aufwiegler; zum Vorhergehenden vgl. Mt 7,15.
46. Schlicht, kurz gesagt.
47. Vgl. etwa GCS 9,2, S. 613, Z. 17ff. B. stand die von Beatus Rhenanus besorgte Ausgabe
der Historia Ecclesiastica und der Tripartita, Basel 1523 (und öfter), zur Verfügung; vgl. Pierre
Fraenkel: Zwischen Altkatholizismus und Caesaropapismus. In: Reformatio Ecclesiae. FS Erwin
Iserloh. Hg. von Remigius Bäumer. Paderborn, München, Wien, Zürich 1980. S. 607, Anm. 44.
 
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