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DECLARATIO ARTICULORUM GERMANICA (1536)
sind jnn der kilchen, als Türcken vnd Juden61 vnd andere ruchlose lüt, die gar nichts
glauben, der lib christi jm Abentmaal nit62 geben vnd von ihnen nit entpfangen würt,
Dwil die inset2ung, der befelh vnd verheissung des heren solliche gar nit belanget. Vff
disem stuck sind die vnseren bißhier" fest bestanden, das den gottlosen der lib Christi
nit werde geben, wie sie auch noch hüt by tag beharren Vnd aber niemant by vnserem
Eüangelio verfechten63 wille64.
Aber dwil ongezwifelet ist, das vnder den christen ethch sind, die wol inn der
gemein65 glauben, der her sy ir erlöser vnd hab vffgesetzet66, das er sich jm Nachtmal
gebe zur spise der seelen, aber so | 3 5 b | sie das Nachtmal gebruchen, pliben sie inn iren
anfechten vnd fleischlicher bewegung, gend67 herzü on vorgehende0 büß vnd prüfen68
sich selbs nit, auch vnderscheiden den lib christi nit, dwil sie so liderlichen69 sich
erzeigen, als ob da kein spise der seelen vberal70 were, wie die vnordenlichen Corinther
vnder dem Apostel waren mit ihrer vnglicheit des Nachtmals71 vnd beschemung72 der
armeP gemeine Gottes, für die sie sich nit hetten erhaben, wa sie rechte büß gewürcket
vnd vergebung der sünd vom heren jnn disem sinem befelh vnd verheissung gesücht
hettenn. Darumb so haben wol des herren lib solliche jm Sacrament entpfangen als
gläubige vnd angehörige Christi, aber jn selbs zum gericht vnd zitlicher straffe, damit
sie nit mit der welt ewigkhch verloren wurden73. Dann wer von der büß abtrittet74 vnd
die erlösung ring75 schetzet, kommet bald dahin, das er christum mit einandeiN76
verlüret vnd also mit der welt verdürbet77. Darumb straffet sie der herr mit zitlicher
straff, vff das sie wider rzur warenr büß kereten, Vnd hatt sie dennocht noch lieb, wie
wol sie von disem brot, von dem er gesaget: Diß ist min lib78, vnwürdig gegessen vnd
dadurch Jn79 selbs solich gericht vnd straffe erlangets.
n) bissher B. — o) vorgöhen der B. — p) armen B.
q) einanderen B. - r)-r) zü warer B. - s) add.: hetten B.
61. Vgl. An die fratres zu bringen, oben S. 149 und den Bericht von Myconius; Wigand,
S. 354a (Si Turca, vel Iudaeus, aut mus, vel vermis ...).
62. Doppelte, dadurch verstärkte Verneinung.
63. Behaupten.
64. Die Auswirkung des Unterschieds zwischen »empfangen« und »nießen« läßt B. an dieser
Stelle fort. Vgl. oben Erklarung, S. 191, Z. 7f£.
65. Im ailgemeinen.
66. Festgesetzt, eingerichtet; vgl. Fischer 1, Sp. 429.
67. Gehen, treten.
68. Vgl. 1 Kor 11,28 f.
69. Unverschämt, nachlässig.
70. Überhaupt.
71. Der für die Armen diskriminierenden Art ihrer Abendmahlsfeier.
72. Vgl. 1 Kor 11,22.
73. Vgl. 1 Kor 11,29.32.
74. Sich abwendet von.
75. Gering.
76. Recht bald, zugleich.
77. Zugrunde geht, verdammt wird; 1 Kor 11,32.
78. Mt 26,26 par.
79. Ihnen, sich.
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DECLARATIO ARTICULORUM GERMANICA (1536)
sind jnn der kilchen, als Türcken vnd Juden61 vnd andere ruchlose lüt, die gar nichts
glauben, der lib christi jm Abentmaal nit62 geben vnd von ihnen nit entpfangen würt,
Dwil die inset2ung, der befelh vnd verheissung des heren solliche gar nit belanget. Vff
disem stuck sind die vnseren bißhier" fest bestanden, das den gottlosen der lib Christi
nit werde geben, wie sie auch noch hüt by tag beharren Vnd aber niemant by vnserem
Eüangelio verfechten63 wille64.
Aber dwil ongezwifelet ist, das vnder den christen ethch sind, die wol inn der
gemein65 glauben, der her sy ir erlöser vnd hab vffgesetzet66, das er sich jm Nachtmal
gebe zur spise der seelen, aber so | 3 5 b | sie das Nachtmal gebruchen, pliben sie inn iren
anfechten vnd fleischlicher bewegung, gend67 herzü on vorgehende0 büß vnd prüfen68
sich selbs nit, auch vnderscheiden den lib christi nit, dwil sie so liderlichen69 sich
erzeigen, als ob da kein spise der seelen vberal70 were, wie die vnordenlichen Corinther
vnder dem Apostel waren mit ihrer vnglicheit des Nachtmals71 vnd beschemung72 der
armeP gemeine Gottes, für die sie sich nit hetten erhaben, wa sie rechte büß gewürcket
vnd vergebung der sünd vom heren jnn disem sinem befelh vnd verheissung gesücht
hettenn. Darumb so haben wol des herren lib solliche jm Sacrament entpfangen als
gläubige vnd angehörige Christi, aber jn selbs zum gericht vnd zitlicher straffe, damit
sie nit mit der welt ewigkhch verloren wurden73. Dann wer von der büß abtrittet74 vnd
die erlösung ring75 schetzet, kommet bald dahin, das er christum mit einandeiN76
verlüret vnd also mit der welt verdürbet77. Darumb straffet sie der herr mit zitlicher
straff, vff das sie wider rzur warenr büß kereten, Vnd hatt sie dennocht noch lieb, wie
wol sie von disem brot, von dem er gesaget: Diß ist min lib78, vnwürdig gegessen vnd
dadurch Jn79 selbs solich gericht vnd straffe erlangets.
n) bissher B. — o) vorgöhen der B. — p) armen B.
q) einanderen B. - r)-r) zü warer B. - s) add.: hetten B.
61. Vgl. An die fratres zu bringen, oben S. 149 und den Bericht von Myconius; Wigand,
S. 354a (Si Turca, vel Iudaeus, aut mus, vel vermis ...).
62. Doppelte, dadurch verstärkte Verneinung.
63. Behaupten.
64. Die Auswirkung des Unterschieds zwischen »empfangen« und »nießen« läßt B. an dieser
Stelle fort. Vgl. oben Erklarung, S. 191, Z. 7f£.
65. Im ailgemeinen.
66. Festgesetzt, eingerichtet; vgl. Fischer 1, Sp. 429.
67. Gehen, treten.
68. Vgl. 1 Kor 11,28 f.
69. Unverschämt, nachlässig.
70. Überhaupt.
71. Der für die Armen diskriminierenden Art ihrer Abendmahlsfeier.
72. Vgl. 1 Kor 11,22.
73. Vgl. 1 Kor 11,29.32.
74. Sich abwendet von.
75. Gering.
76. Recht bald, zugleich.
77. Zugrunde geht, verdammt wird; 1 Kor 11,32.
78. Mt 26,26 par.
79. Ihnen, sich.
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