3- DE CONCILIO
Il8
tere,1 quae de vera et unica ratione Concilium indicendi et celebrandi
scripsi, quo Ecclesiis Germanicis in hoc tempore consuli possit: visus mihi
sum facturus rem non inutilem, si ad praecipuas ipsorum calumnias et so-
phisticas argutias aliquid saltem responderem idque latine, ut et illi, qui
nobis ludibrium hoc et spectrum Concilii Tridentini2 obiiciunt, et alii ple- 5
rique Germafnicae] linguae imperiti ea intelligant. Nam, ut Germanice
adiiciatur aliquid, nihil opus est: quandoquidem prioribus libris meis ad-
versariorum illae calumniae et sophismata sunt abunde refutata.
Hoc tamen Cochlaeo dabo, ut in hac defensione rectae sententiae de
vera cogendi habendique Concilii ra- I aja I tione et in refellendis crimini- 10
bus convitiisque non tam Cochlaei quam totius coniurationis Antichri-
stianae eum ordinem sequar, quem ipse servavit, dum nos praeter omnem
modum criminatur. Quae vero nobis obiecit crimina, haec fere sunt: Me
impia Rhetorica et Sophistica ac nugacissimo praetextu Scripturarum, au-
Crimina Cochlaeana thoritatis Sfanctorum] Patrum, Canonum, Legum et historiarum voluisse i5
Celsitudfines] Vfestras] suadere nationis nostrae potius quam generale
omnium nationum Concilium esse cogendum et celebrandum:3 Qua qui-
dem fraude id efficere studeam, ut inclyta nostra et laude religionis ac di-
vini cultus nobilitata prae caeteris natio fidem a maioribus acceptam dese-
rat et non solum a Pontifice Rofmano], qui communis Ecclesiae pastor 20
semper sit habitus, verum etiam a reliquis omnibus Catholicae fidei natio-
nibus deficiat et perpetuo quodam schismate pereat:4 Item, ut pro nihilo
ducat et contemnat Edictum Vuormaciense5 et Decretum Augustanum6,
una cum1 aliis quibusdam Caesaris, contra nos et doctrinam nostram edi-
b) Drf.: cnm.
1. Gemeint sind wohl Bartholomaeus Latomus und Johannes Gropper; s. oben
S. 107—111.
2. Gemeint ist das Konzil von Trient (1545-1563). Papst Paul III. hatte es mit der
Bulle >Laetare Jerusalem< vom 19. November 1544 für den 15. März 1545 ausgeschrie-
ben. Es wurde jedoch erst am 13. Dezember 1545 eröffnet. Vgl. de la Brosse, Lateran V
und Trient, S.238L, 244-246;Jedin I, S.404, 456-460.
3. Vgl. Cochlaeus, Epistola, Bl. t3a (s. unten S.235,8-12); Bl. t3a-t3b (s. unten
S.235,20-23).
4. Vgl. Cochlaeus, Epistola, Bl. t3a (s. unten S.235,12-20).
5. Wormser Edikt, am 26. Mai 1521 vom Kaiser unterschrieben, nachdem es den
Ständen zur Kenntnisnahme vorgelegt und durch Kurfürst Joachim I. von Brandenburg
deren Bilhgung ausgesprochen worden war. Mit diesem Edikt wurde die Reichsacht
über Luther und dessen Anhänger verhängt. Vgl. TRE 36, S. 287-291; DRTA.JR 2,
S.453L; CCath 42,2, S.484-497. Für eine Edition des Edikts vgl. DRTA.JR 2, S. 640-
659; CCath 42,2, S. 510-545.
6. Augsburger Reichsabschied vom 19. November 1530 (ed. Neue und vollständi-
gere Sammlung der Reichs-Abschiede 2, S. 306—345, bes. S. 309—314). Darin wurde die
Gültigkeit des Wormser Edikts bekräftigt, jedes Unterfangen, evangehsche Reformen
durchzuführen, zum Landfnedensbruch erklärt und das Reichskammergericht mit der
rechtlichen Verfolgung der Protestanten beauftragt; vgl. TRE 28, S. 463 L; BDS 12, S. 142
Anm. 5.
Il8
tere,1 quae de vera et unica ratione Concilium indicendi et celebrandi
scripsi, quo Ecclesiis Germanicis in hoc tempore consuli possit: visus mihi
sum facturus rem non inutilem, si ad praecipuas ipsorum calumnias et so-
phisticas argutias aliquid saltem responderem idque latine, ut et illi, qui
nobis ludibrium hoc et spectrum Concilii Tridentini2 obiiciunt, et alii ple- 5
rique Germafnicae] linguae imperiti ea intelligant. Nam, ut Germanice
adiiciatur aliquid, nihil opus est: quandoquidem prioribus libris meis ad-
versariorum illae calumniae et sophismata sunt abunde refutata.
Hoc tamen Cochlaeo dabo, ut in hac defensione rectae sententiae de
vera cogendi habendique Concilii ra- I aja I tione et in refellendis crimini- 10
bus convitiisque non tam Cochlaei quam totius coniurationis Antichri-
stianae eum ordinem sequar, quem ipse servavit, dum nos praeter omnem
modum criminatur. Quae vero nobis obiecit crimina, haec fere sunt: Me
impia Rhetorica et Sophistica ac nugacissimo praetextu Scripturarum, au-
Crimina Cochlaeana thoritatis Sfanctorum] Patrum, Canonum, Legum et historiarum voluisse i5
Celsitudfines] Vfestras] suadere nationis nostrae potius quam generale
omnium nationum Concilium esse cogendum et celebrandum:3 Qua qui-
dem fraude id efficere studeam, ut inclyta nostra et laude religionis ac di-
vini cultus nobilitata prae caeteris natio fidem a maioribus acceptam dese-
rat et non solum a Pontifice Rofmano], qui communis Ecclesiae pastor 20
semper sit habitus, verum etiam a reliquis omnibus Catholicae fidei natio-
nibus deficiat et perpetuo quodam schismate pereat:4 Item, ut pro nihilo
ducat et contemnat Edictum Vuormaciense5 et Decretum Augustanum6,
una cum1 aliis quibusdam Caesaris, contra nos et doctrinam nostram edi-
b) Drf.: cnm.
1. Gemeint sind wohl Bartholomaeus Latomus und Johannes Gropper; s. oben
S. 107—111.
2. Gemeint ist das Konzil von Trient (1545-1563). Papst Paul III. hatte es mit der
Bulle >Laetare Jerusalem< vom 19. November 1544 für den 15. März 1545 ausgeschrie-
ben. Es wurde jedoch erst am 13. Dezember 1545 eröffnet. Vgl. de la Brosse, Lateran V
und Trient, S.238L, 244-246;Jedin I, S.404, 456-460.
3. Vgl. Cochlaeus, Epistola, Bl. t3a (s. unten S.235,8-12); Bl. t3a-t3b (s. unten
S.235,20-23).
4. Vgl. Cochlaeus, Epistola, Bl. t3a (s. unten S.235,12-20).
5. Wormser Edikt, am 26. Mai 1521 vom Kaiser unterschrieben, nachdem es den
Ständen zur Kenntnisnahme vorgelegt und durch Kurfürst Joachim I. von Brandenburg
deren Bilhgung ausgesprochen worden war. Mit diesem Edikt wurde die Reichsacht
über Luther und dessen Anhänger verhängt. Vgl. TRE 36, S. 287-291; DRTA.JR 2,
S.453L; CCath 42,2, S.484-497. Für eine Edition des Edikts vgl. DRTA.JR 2, S. 640-
659; CCath 42,2, S. 510-545.
6. Augsburger Reichsabschied vom 19. November 1530 (ed. Neue und vollständi-
gere Sammlung der Reichs-Abschiede 2, S. 306—345, bes. S. 309—314). Darin wurde die
Gültigkeit des Wormser Edikts bekräftigt, jedes Unterfangen, evangehsche Reformen
durchzuführen, zum Landfnedensbruch erklärt und das Reichskammergericht mit der
rechtlichen Verfolgung der Protestanten beauftragt; vgl. TRE 28, S. 463 L; BDS 12, S. 142
Anm. 5.