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3. DE CONCILIO
e Falsum hoc esse convincunt vetu-
stiores libn.
0 Hi enim Theologi gladio et igm,
quam Scripturis refutari eos, qui ipsis
contra dicunt, putant se magis
dignum.
x Melius bene recurrere, quam male
procurrere.1
xxv, quando adhnc Catholicus in habitu monastico esse videba-
tur,1 qui nunc publice suadere non veretur Invictissimo Impera-
tori et serenissimo Regi Romanorum, Dominis nostris omnium
clementissimis cunctisque sac[ri] Rom[ani] Imperii Principi-
[bus]s, I tqb I Proceribus acstatibus, ut non solum a Papa (qui uti-
que semper pro vero et legitimo Ecclesiae Catholicae pastore
habitus est, quemadmodum in precibus e a antiquissima observa-
tione usitatis dici solet; Oremus pro pastore nostro), sed etiam a
reliquis Catholicae fidei Nationibus!i ex unitate fidei rupto chari-
tatis vinculo in diversitatem et dispersionem novarum infide sec-
tarum secedant.
Bone Deus, quantum est hoc probrum ac dedecus Patriae et
Nationi nostrae totique Imperio Romano, quod his duobus Apo-
statis tam multa impia et audacia facinora 0 impune permittun-
tur. Quasi ludus et fabida fuerint sententia Cesareae Maiestatis
propria eius manu scripta et coram omnibus Imperii ordinibus
publice recitata Vuormaciae,2 3 Edictum Vuormaciense omnium
Imperii ordinum consensu et per omne Imperium promulga-
tumf Mandata Imperatoris ex Hispaniis transmissa,4 Recessus
Augusten[sis]5 et id genus aliae publicae authoritatis moni-
menta, T a quibus resilire ac turpiter dissentire suadere vobis om-
5
IO
r5
20
g) Danach Kustode: clementi-.
h) Drf.: Nationis.
i) In der Vorlage nicht marginal, sondern 1m Anschluß an den vorange-
henden Absatz ergänzt und eingewiesen.
1. Die Disputation zwischen Cochlaeus und Bucer fand wohl 1m Zusam-
menhang mit der Verleihung des Magistergrades an Bucer am 6. Mai 15 20 in
Frankfurt am Main statt; vgl. BCor 1, S. 108 Anm.23. Zu diesem Zeitpunkt
war Bucer noch Mitghed des Dominikanerordens. Er wurde am 29. Apnl
1521 m Bruchsal von seinen Ordensgelübden entbunden; vgl. Greschat,
Martin Bucer, S. 43-46.
2. Am Morgen des 19. Apnl 1521 war eine eigenhändige Erklärung des
Kaisers vor dem Reichstag in Worms verlesen worden, m der es heißt, daß
Karl V. Luther mcht weiter anhören wolle und es bedauere, nicht eher gegen
lhn eingeschritten zu sein. Diese Erklärung entstand infolge der Weigerung
Luthers, seine Lehren zu widerrufen. Vgl. DRTA.JR 2, S.452, sowie den
Wortlaut der Erklärung ebd.Nr. 82, S. 594-596.
3. Wormser Edikt; s. dazu oben S. 118 Anm. 5.
4. Auf dem 3. Nürnberger Reichstag (n.Januar - 18. April 1524) be-
schlossen die Stände die Abhaltung eines deutschen Nationalkonzils in
Speyer, das am 11. November 1524 zusammentreten sollte; vgl. DRTA.JR 4,
S. 604. Der Kaiser reagierte am 15. Juli von Spamen aus mit dem Verbot ei-
ner solchen Versammlung; vgl. Jedin I, S. 171—174; Brockmann, Flug- und
Streitschriften, S.230F; TRE 8, S.99; TRE 28, S.459F; s. auch oben S. 165
Anm. 3.
5. Augsburger Reichstagsabschied (1530); s. dazu oben S. 118 Anm.6.
3. DE CONCILIO
e Falsum hoc esse convincunt vetu-
stiores libn.
0 Hi enim Theologi gladio et igm,
quam Scripturis refutari eos, qui ipsis
contra dicunt, putant se magis
dignum.
x Melius bene recurrere, quam male
procurrere.1
xxv, quando adhnc Catholicus in habitu monastico esse videba-
tur,1 qui nunc publice suadere non veretur Invictissimo Impera-
tori et serenissimo Regi Romanorum, Dominis nostris omnium
clementissimis cunctisque sac[ri] Rom[ani] Imperii Principi-
[bus]s, I tqb I Proceribus acstatibus, ut non solum a Papa (qui uti-
que semper pro vero et legitimo Ecclesiae Catholicae pastore
habitus est, quemadmodum in precibus e a antiquissima observa-
tione usitatis dici solet; Oremus pro pastore nostro), sed etiam a
reliquis Catholicae fidei Nationibus!i ex unitate fidei rupto chari-
tatis vinculo in diversitatem et dispersionem novarum infide sec-
tarum secedant.
Bone Deus, quantum est hoc probrum ac dedecus Patriae et
Nationi nostrae totique Imperio Romano, quod his duobus Apo-
statis tam multa impia et audacia facinora 0 impune permittun-
tur. Quasi ludus et fabida fuerint sententia Cesareae Maiestatis
propria eius manu scripta et coram omnibus Imperii ordinibus
publice recitata Vuormaciae,2 3 Edictum Vuormaciense omnium
Imperii ordinum consensu et per omne Imperium promulga-
tumf Mandata Imperatoris ex Hispaniis transmissa,4 Recessus
Augusten[sis]5 et id genus aliae publicae authoritatis moni-
menta, T a quibus resilire ac turpiter dissentire suadere vobis om-
5
IO
r5
20
g) Danach Kustode: clementi-.
h) Drf.: Nationis.
i) In der Vorlage nicht marginal, sondern 1m Anschluß an den vorange-
henden Absatz ergänzt und eingewiesen.
1. Die Disputation zwischen Cochlaeus und Bucer fand wohl 1m Zusam-
menhang mit der Verleihung des Magistergrades an Bucer am 6. Mai 15 20 in
Frankfurt am Main statt; vgl. BCor 1, S. 108 Anm.23. Zu diesem Zeitpunkt
war Bucer noch Mitghed des Dominikanerordens. Er wurde am 29. Apnl
1521 m Bruchsal von seinen Ordensgelübden entbunden; vgl. Greschat,
Martin Bucer, S. 43-46.
2. Am Morgen des 19. Apnl 1521 war eine eigenhändige Erklärung des
Kaisers vor dem Reichstag in Worms verlesen worden, m der es heißt, daß
Karl V. Luther mcht weiter anhören wolle und es bedauere, nicht eher gegen
lhn eingeschritten zu sein. Diese Erklärung entstand infolge der Weigerung
Luthers, seine Lehren zu widerrufen. Vgl. DRTA.JR 2, S.452, sowie den
Wortlaut der Erklärung ebd.Nr. 82, S. 594-596.
3. Wormser Edikt; s. dazu oben S. 118 Anm. 5.
4. Auf dem 3. Nürnberger Reichstag (n.Januar - 18. April 1524) be-
schlossen die Stände die Abhaltung eines deutschen Nationalkonzils in
Speyer, das am 11. November 1524 zusammentreten sollte; vgl. DRTA.JR 4,
S. 604. Der Kaiser reagierte am 15. Juli von Spamen aus mit dem Verbot ei-
ner solchen Versammlung; vgl. Jedin I, S. 171—174; Brockmann, Flug- und
Streitschriften, S.230F; TRE 8, S.99; TRE 28, S.459F; s. auch oben S. 165
Anm. 3.
5. Augsburger Reichstagsabschied (1530); s. dazu oben S. 118 Anm.6.