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IO. RESPONSIO DER EVANGELISCHEN DELEGIERTEN
in eo Colloquio nihil omnino fuisse vel concessum vel 'conciliatum, Sicutr etiam
nullos ei Colloquio fuisse adhibitos Notarios. Denique etiam in ultima parte Acto-
rum, quae nobis obiiciuntur, adscriptum sit: Eccius contraxit,1 cuius Notarii fides
contra nostros quidem, quanti fieri debeat, pauci ignorant.
Quod autem metuitur, ne hoc pacto Acta frustraneis disputationibus onerentur,
Collocutores, si volunt, facile vitabunt; ut autem velint, praesto est R[everendissi]mae
et Gen[erosae] D[ominationum] V[estrarum] authoritas. Singulae enim quaestiones
sua certa et finita habent argumenta, praeter quae, si nihil ingeratur etsi singulis ar-
gumentis suae responsiones et his suae idoneae replicae subiiciantur, poterunt sane
causae omnes excuti breviter, nec metuenda erit vel perturbatio agentibus vel confu-
sio iudicaturis Acta, de quibus queri D[omini] Colloquutores alterius partis nuper
audivimus. Nihil enim horum incommodorum Veteribus Sanctissimis Patribus ob-
stitit, quo minus dilucide breviters, et certo utilique ordine causas I 6iv I Religionis
hac via et ratione excuterent et definirent. Nec igitur obstabunt nobis, nisi ea accer-
sere ultro velimus.
His de causis per Christum et Ecclesiam eius R[everendissi]mam et Gen[erosam]
D[ominationes] V[estras] obnixe rogamus et obsecramus, ut et ante fecimus, ne ve-
lint institutos iam Notarios a Collationibus huius Colloquii removere vel rationem
acta excipiendi omnia mutare; Nam ea ratione, quam obtulimus etiam subinde, abs-
que exceptione Notariorum colloqui non detrectabimus.
Quae quarto Articulo insunt de silentio tam anxio,2 quo acta omnia Colloquii
contineri debeant, et iure iurando, quo silentium hoc sanciri oporteat, adeo, ut ne-
mini mortalium referre quicquam possit de Actis Colloquii, donec eius potestatem
fecerit ipsa Imp[eratoria] M[aies]tas, Haec sane a nobis sine permissione principum
et superiorum nostrorum admitti non poterunt, sicut ea cum causa, quae agi debet
in coepto Colloquio ipsaque Wormatiensi prorogatione3 atque forma in prioribus
Colloquiis observata minime videntur esse consentanea, quod rogamus intelligi a
nobis necessitate officii dictum esse, non ut praescripto Imp[eratoriae] M[aiesta]tis
quicquam detrahamus.
r) —r) Absatz m der Vorlage.
s) Schrf.: briviter; breviter: b-e.
gung lm Gespräcb, S. 35 —38; Ortmann, Reformation und Einheit der Kirche, S. 122 f.; Scheib, Reh-
gionsgespräche 1, S. 187E
1. Gemeint ist der >Auszug, wo Chur- und Fursten eins oder uneins seind mit chnstlicher Kir-
chen<, den Johannes Eck 1530 verfaßte; ed. CR 3, Nr. 1978, Sp. 1054-1059; vgl. Honee, Der Libell
des Hieronymus Vehus, S. 30 Anm. 11, S.39 mit Anm. 44, S. 59f.; ders., Die katholischen Berichte,
S. 269 f. Der Text war ursprünglich nicht als Protokoll gedacht. Die Protestanten nahmen an, daß die
Argumentation der Altgläubigen m Hagenau auf der Behauptung Ecks beruhte, man habe m Augs-
burg m Bezug auf einige Artikel der Confessio Augustana bereits Kompromißformeln gefunden,
auf deren Basis nun weiter verhandelt werden könne; vgl. Honee, Der Libell des Hieronymus Ve-
hus, S. 28 und S. 39 mit Anm. 44. Tatsächhch spielten m diesem Zusammenhang auch die Vehus-Ak-
ten, besonders die Akte 3, eine wichtige Rolle; vgl. Honee, ebd., S. 38—41; Lexutt, Rechtfertigung im
Gespräch, S. 33.
2. Vgl. den Artikel 4 der zweiten kaiserhchen Resolution (Caemmerer, Rehgionsgespräch, S. 73).
3. Gemeint ist der Wormser Reichsabschied vom 4. August 1545; s. oben S.279 mit Anm. 1.
IO. RESPONSIO DER EVANGELISCHEN DELEGIERTEN
in eo Colloquio nihil omnino fuisse vel concessum vel 'conciliatum, Sicutr etiam
nullos ei Colloquio fuisse adhibitos Notarios. Denique etiam in ultima parte Acto-
rum, quae nobis obiiciuntur, adscriptum sit: Eccius contraxit,1 cuius Notarii fides
contra nostros quidem, quanti fieri debeat, pauci ignorant.
Quod autem metuitur, ne hoc pacto Acta frustraneis disputationibus onerentur,
Collocutores, si volunt, facile vitabunt; ut autem velint, praesto est R[everendissi]mae
et Gen[erosae] D[ominationum] V[estrarum] authoritas. Singulae enim quaestiones
sua certa et finita habent argumenta, praeter quae, si nihil ingeratur etsi singulis ar-
gumentis suae responsiones et his suae idoneae replicae subiiciantur, poterunt sane
causae omnes excuti breviter, nec metuenda erit vel perturbatio agentibus vel confu-
sio iudicaturis Acta, de quibus queri D[omini] Colloquutores alterius partis nuper
audivimus. Nihil enim horum incommodorum Veteribus Sanctissimis Patribus ob-
stitit, quo minus dilucide breviters, et certo utilique ordine causas I 6iv I Religionis
hac via et ratione excuterent et definirent. Nec igitur obstabunt nobis, nisi ea accer-
sere ultro velimus.
His de causis per Christum et Ecclesiam eius R[everendissi]mam et Gen[erosam]
D[ominationes] V[estras] obnixe rogamus et obsecramus, ut et ante fecimus, ne ve-
lint institutos iam Notarios a Collationibus huius Colloquii removere vel rationem
acta excipiendi omnia mutare; Nam ea ratione, quam obtulimus etiam subinde, abs-
que exceptione Notariorum colloqui non detrectabimus.
Quae quarto Articulo insunt de silentio tam anxio,2 quo acta omnia Colloquii
contineri debeant, et iure iurando, quo silentium hoc sanciri oporteat, adeo, ut ne-
mini mortalium referre quicquam possit de Actis Colloquii, donec eius potestatem
fecerit ipsa Imp[eratoria] M[aies]tas, Haec sane a nobis sine permissione principum
et superiorum nostrorum admitti non poterunt, sicut ea cum causa, quae agi debet
in coepto Colloquio ipsaque Wormatiensi prorogatione3 atque forma in prioribus
Colloquiis observata minime videntur esse consentanea, quod rogamus intelligi a
nobis necessitate officii dictum esse, non ut praescripto Imp[eratoriae] M[aiesta]tis
quicquam detrahamus.
r) —r) Absatz m der Vorlage.
s) Schrf.: briviter; breviter: b-e.
gung lm Gespräcb, S. 35 —38; Ortmann, Reformation und Einheit der Kirche, S. 122 f.; Scheib, Reh-
gionsgespräche 1, S. 187E
1. Gemeint ist der >Auszug, wo Chur- und Fursten eins oder uneins seind mit chnstlicher Kir-
chen<, den Johannes Eck 1530 verfaßte; ed. CR 3, Nr. 1978, Sp. 1054-1059; vgl. Honee, Der Libell
des Hieronymus Vehus, S. 30 Anm. 11, S.39 mit Anm. 44, S. 59f.; ders., Die katholischen Berichte,
S. 269 f. Der Text war ursprünglich nicht als Protokoll gedacht. Die Protestanten nahmen an, daß die
Argumentation der Altgläubigen m Hagenau auf der Behauptung Ecks beruhte, man habe m Augs-
burg m Bezug auf einige Artikel der Confessio Augustana bereits Kompromißformeln gefunden,
auf deren Basis nun weiter verhandelt werden könne; vgl. Honee, Der Libell des Hieronymus Ve-
hus, S. 28 und S. 39 mit Anm. 44. Tatsächhch spielten m diesem Zusammenhang auch die Vehus-Ak-
ten, besonders die Akte 3, eine wichtige Rolle; vgl. Honee, ebd., S. 38—41; Lexutt, Rechtfertigung im
Gespräch, S. 33.
2. Vgl. den Artikel 4 der zweiten kaiserhchen Resolution (Caemmerer, Rehgionsgespräch, S. 73).
3. Gemeint ist der Wormser Reichsabschied vom 4. August 1545; s. oben S.279 mit Anm. 1.