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ZUR AUSWÄRTIGEN WIRKSAMKEIT 1528-1533
worden, vnßer vertorben fleisch zurecht zupringen etc, Welches vns die
Sacrament, das ist: Das brot vnnd der win des herren mit den worten, yn
f.2r denen vnß vnßer erlößung furgehalten würdt, | erinnert vnnd bewegt, vff
die wore ewige spyß des neuwen menschen zu sehenn, vff Christum, den
herren, der allein spißet zum ewigen leben vnd, als leider in dyßem 5
handel ein schweren zanck vorhanden, der doch meer in worten, dann
der sach selb stoht, Ermanen wir gar flissig, das ieder luge28, wie er
Christum im Hertzen, nit im brot suche; vom lyplichen29 müßen wir ye
vff das geistlich zogen werden. So ist Christus ein spiß des ewigen lebens
vnnd deshalb des geists, nit des buchs30, Wiewol vß dem, so mit Christo 10
die sel31 recht gespiset würt, auch der lib syn vnsterblicheit erlanget. Do
by ermanen wir auch, wo ie einer des anderen sinnes nit sien kann, das
keiner den anderen verwerfe, sonder losse yn synem Herren stohn vnnd
fallenn. Dann wo forcht gots, do kinder gottes, was ioch irthumb mit
ynlaufe, wie vns das gar helle Paulus leret, Rom. 14[16ff.]32. 15
Zum vj. Diewyl im bichtenn33 neben dem falschen vertruwen vil
ergernuß angericht, habenn wir solich lengest abgetriben. Aber durch
fruntlich ansprechenn begerenn wir vnserer scheflin gewissenn allweg
zu berichten, bede in sonderlicheit vnd offentlich. Auch entpieten wir
vns yderman do zu gewertig zu sin vnnd vff syn anliggen34 antwort 20
zugeben, das vonn vnß teglich beschicht, vnnd werden von vilen ange-
sprochen, doch gar on wyß35 vnnd moß36 der oren bicht.
Zum vij. Wir hoffen auch durch Ewer Zuthun ein Christlichen bann
vffzurichten, noch dem ye die laster, so verbandt37 synd, ernstlicher zu
strafen - weder38bißher beschehen -, wie ir schuldig sind, schon fur- 25
genomen habt39. Dann so ir nun solche mißhandlen40 in Ewer Stadt nit
leiden werdt, so werden sy schon vßgeschlossen.
Das vnß aber belangt41, so reden wir widder solche verbante laster
28. Sehe.
29. Leiblichen.
30. Bauchs.
31. Seele.
32. Zur Problematik des Abendmahlsstreits und speziell B.s Haltung, die in den
obigen Sätzen deutlich zum Ausdruck kommt, vgl. bes. Köhler I und II und E.Bizer:
Studien zur Geschichte des Abendmahlsstreites im 16. Jahrhundert, Gütersloh 1940.
33. Beichten.
34. Anliegen.
35. Weise.
36. Verfahren.
37. Verboten, verdammt.
38. Als.
39. Damit ist auf die »Disziplinarkonstitution« hingewiesen, die der Straßburger
Rat am 25.August 1529 erlassen hat, vgl. Adam, S.98f. und oben Anm.i.
40. Vergehen.
41. Was uns betrifft.
ZUR AUSWÄRTIGEN WIRKSAMKEIT 1528-1533
worden, vnßer vertorben fleisch zurecht zupringen etc, Welches vns die
Sacrament, das ist: Das brot vnnd der win des herren mit den worten, yn
f.2r denen vnß vnßer erlößung furgehalten würdt, | erinnert vnnd bewegt, vff
die wore ewige spyß des neuwen menschen zu sehenn, vff Christum, den
herren, der allein spißet zum ewigen leben vnd, als leider in dyßem 5
handel ein schweren zanck vorhanden, der doch meer in worten, dann
der sach selb stoht, Ermanen wir gar flissig, das ieder luge28, wie er
Christum im Hertzen, nit im brot suche; vom lyplichen29 müßen wir ye
vff das geistlich zogen werden. So ist Christus ein spiß des ewigen lebens
vnnd deshalb des geists, nit des buchs30, Wiewol vß dem, so mit Christo 10
die sel31 recht gespiset würt, auch der lib syn vnsterblicheit erlanget. Do
by ermanen wir auch, wo ie einer des anderen sinnes nit sien kann, das
keiner den anderen verwerfe, sonder losse yn synem Herren stohn vnnd
fallenn. Dann wo forcht gots, do kinder gottes, was ioch irthumb mit
ynlaufe, wie vns das gar helle Paulus leret, Rom. 14[16ff.]32. 15
Zum vj. Diewyl im bichtenn33 neben dem falschen vertruwen vil
ergernuß angericht, habenn wir solich lengest abgetriben. Aber durch
fruntlich ansprechenn begerenn wir vnserer scheflin gewissenn allweg
zu berichten, bede in sonderlicheit vnd offentlich. Auch entpieten wir
vns yderman do zu gewertig zu sin vnnd vff syn anliggen34 antwort 20
zugeben, das vonn vnß teglich beschicht, vnnd werden von vilen ange-
sprochen, doch gar on wyß35 vnnd moß36 der oren bicht.
Zum vij. Wir hoffen auch durch Ewer Zuthun ein Christlichen bann
vffzurichten, noch dem ye die laster, so verbandt37 synd, ernstlicher zu
strafen - weder38bißher beschehen -, wie ir schuldig sind, schon fur- 25
genomen habt39. Dann so ir nun solche mißhandlen40 in Ewer Stadt nit
leiden werdt, so werden sy schon vßgeschlossen.
Das vnß aber belangt41, so reden wir widder solche verbante laster
28. Sehe.
29. Leiblichen.
30. Bauchs.
31. Seele.
32. Zur Problematik des Abendmahlsstreits und speziell B.s Haltung, die in den
obigen Sätzen deutlich zum Ausdruck kommt, vgl. bes. Köhler I und II und E.Bizer:
Studien zur Geschichte des Abendmahlsstreites im 16. Jahrhundert, Gütersloh 1940.
33. Beichten.
34. Anliegen.
35. Weise.
36. Verfahren.
37. Verboten, verdammt.
38. Als.
39. Damit ist auf die »Disziplinarkonstitution« hingewiesen, die der Straßburger
Rat am 25.August 1529 erlassen hat, vgl. Adam, S.98f. und oben Anm.i.
40. Vergehen.
41. Was uns betrifft.