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Bucer, Martin; Stupperich, Robert [Hrsg.]; Neuser, Wilhelm H. [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Strohm, Christoph [Hrsg.]
Martin Bucers Deutsche Schriften (Band 4): Zur auswärtigen Wirksamkeit: 1528 - 1533 — Gütersloh, 1975

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https://doi.org/10.11588/diglit.29141#0412

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408 ZUR AUSWÄRTIGEN WIRKSAMKEIT1528-1533
sichtperliche predig von wort. Das ist die Sacrament, zu fiern, hat got
seine diener dartzue berueffen vnd verordnet, das siek es an seiner stat
außrichten, die nennt Er seine Cooperarios44, das ist mitwurckher. dahin
richtet Cristus alles sein wort vnd Sacramenta, das wir selig wurden,
Alles vns zugüt vnnd nutz, das wort lasst er predigen vnd dasselbig
14a leiblich vnnd sichtlich austaillen | In den Sacramenten, dann das wort
pringt zu dem Element, das es wirt ain Sacrament45, wie S. Augustin redet
vnnd Luther offt bekennt. Setzt aber S. Aug[ustin] noch ain wort dartzue,
da ercleret Er sich weitter: Non quid dicitur, sed quial creditur, das ist:
nicht vonn wegen das des wort geredt, Sonnder geglaubt wirt. Also ist
den glaubigen Im nachtmal warlich der mann selbs da, der da speyset,
das ist Cristus, wiem Er sagt: Mein fleysch ist ain ware speyss, vnnd mein
pluet ist ain wares tranckh etc.46 Ob aber die vnglaubigen den Leib
Cristi nyessen, wellen wir vns yetzt nicht drob rauffen, Sonder aus liebe
damit still stan, Biss got weitter gnade gibt. Es haben etlich das nachtmal
14b mess genannt. Missa ist ain Lateinisch wörtlin, kumbt her | a mittendo,
das mann vor Iaren ain steur fur die armen zusamen trueg, ist noch
schein mit dem opffern, Das etwann biss auf ain Creutzer geratten istn.
Ist aber nicht des rechten, Es hayss, wie es well47; wir nennents Sacra-
menta, mittel, dardurch Got mit vnns wirckhet vnd hanndlet vnnd
wellets also verstann vnd von disputieren lassen, Euch vnder einannder
lieben, Auf das Ir selig wert. Amen.
k) fehlt Or. - l) quod v. Schubert. - m) fehlt v. Schubert. - n) fehlt v. Schubert.
43. Ihnen.
44. Vgl. Anm. 12.
45. Augustin, Tractatus in Johannis Evangelium 80,3 (CChr. 36, S.329): »Accedit
uerbum ad elementum, et fit sacramentum, ... Vnde ista tanta uirtus aquae, ut corpus
tangat et cor abluat, nisi faciente uerbo, non quia dicitur, sed quia creditur?«
46. Jo6,55.
47. H.v.Schubert: Zwei Predigten Martin Bucers, a.a.O. S.208, Anm. 1, vermutet
hier wohl mit Recht, daß B. den Ausdruck »Meßopfer« hinsichtlich seiner beiden Teile
ausführlicher erklärt, der Schreiber diese Ausführung aber »zu sehr zusammen-
gezogen« habe.

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