168
AN DXE FRATRES ZUBRXNGEN (1536)
ewigen leben, noch dennocht sich der einsatzung Christj halten wollen vnd glauben,
ihnens werde aldaf gegeben, was der Herr zusagt,
Auß disem grund haben wir auch zu gelassen, das220 im artickel volget, nemlich“
»vnd die vnwürdigen warhafftigv das selbig entpfahen«, nicht ist gesetzt, das sie den
leib vndw blut des Herrn warhafftigx essen oder niessen in dem, als221 die frucht des 5
Testamentsy mit eingeschlossen würdttz. Wiea auch der H. Augustinus disb wort
»essen« verstehet, der im buch de ciuitfate] dei lib. 21, cap 25calso schreibt222, da der
Herr selb sagt wer mein fleisch issetAe.tc. e(post inserta verba)e, hie redt der H. Augusti-
nus vom Sacrament, Nochfsosin der kirchen das sacrament jederman gantz gereicht
werden solh, dise vnwürdigen, j 272 b | auch* von denen wir reden, diei dem Herrn 10
seine wortk vnd einsatzung nicht verkeren, glauben auch vnd wöllen das gantz Sacra-
ment nemen, Nemen1 sie dasm auch vnd entpfahen esn also, wie sie glauben, mit brot
vnd wein nach der zusagung0 des Herren auch den leib des Herren223, Aber wie, so
einer ein speis wol in die hand vnd mund neme, würffe die aber gleich wider hin, nicht
konte gesagt werden, das er solche speiß genossenP oder gessen hette. Also weil solche 15
vnwürdigen, von denen wir reden, in irem gemüt dise^ speiß des lebens nitr keüwen224,
sein saffts vnd krafft nicht1 annemen“, kan man nicht sagen, das sie dise speiß recht
essen vnd niessen, Ob sie die wohl im Sacrament entpfahenv vnd sichw stellen, samx22S
wolten sie die recht essen vnd niessen226.
58. Damit wir aber nicht zu gehbeny, darauß jemandt mochte vrsach nemmen zu 20
halten oder zu sagen, das der leib des Heren mit dem brot also vereinigt were, das den
leib des Herren esse, wer das brot isset, er glaube, gleich was er zwölle, seyz Thürck
oder Heid oder asunst, verkerendb caller diser handeln vnd verspotterdca des Heren,
So haben wir nicht lassen in artickel setzen »die vnglaubigen oder gotlosen«, sonder
»die vnwürdigen« | 273 a | vnd solche, von welcherley Pauluse schreibt, die noch in der 25
s) gestr.: alda. — t) add. ü. d. Z.
u) fehlt C [Auslassungszeichen im Text zwar vorhanden, aber am Rand nicht wiederholt],
v) gestr.: entpfangen; fehlt D. — w) add.: das D. — x) warlich C, D.
y) Sacraments C, D. — z) wiert C. — a) korr. aus: wie. — b) korr. aus: ... [?].
c) 23 C; fehlt D. — d) korr. aus: istt; fehlt C, D. — e) — e) fehlt D.
f) korr. aus: noch. — g) wyl D. — h) sölle vnd D. — i) fehlt D. - j) fehlt D.
k) add. am Rand. — 1) so nemment D. — m) fehlt C. — n) das C — o) zusag D.
p) korr. aus: genopssen. — q) die C. — r) add. ü. d. Z. — s) gschafft C.
t) add.: recht C, D. — u) add.: noch befmden D. — v) gestr.: ... [?].
w) add. ü. d. Z. — x) als C. — y) korr. aus: geben. — z) —z) wölte, wer D.
a) —a) verkerete sunst vnd verspottete allen disen handel D.
b) korr. aus: verkerened. — c) — c) oder verspottend allen disen handel C.
d) korr. aus: verspottend. — e) teilweise add. ü. d. Z.
220. Das, was. — s. oben S. 125, Z. 4.
221. Dadurch, daß.
222. Augustin: De civitate Dei 21,25; CChr ser. lat. 48, S. 795 h, Z. 78ff.
223. Vielleicht zu erg.: zu empfangen.
224. Kauen.
225. Als ob.
226. Hier versucht B. zu dem umstrittenen Punkt, über den Luther nicht weiter »zancken«
möchte (s. oben S. 154, Anm. 136) eine weitere Erklärung zu geben.
AN DXE FRATRES ZUBRXNGEN (1536)
ewigen leben, noch dennocht sich der einsatzung Christj halten wollen vnd glauben,
ihnens werde aldaf gegeben, was der Herr zusagt,
Auß disem grund haben wir auch zu gelassen, das220 im artickel volget, nemlich“
»vnd die vnwürdigen warhafftigv das selbig entpfahen«, nicht ist gesetzt, das sie den
leib vndw blut des Herrn warhafftigx essen oder niessen in dem, als221 die frucht des 5
Testamentsy mit eingeschlossen würdttz. Wiea auch der H. Augustinus disb wort
»essen« verstehet, der im buch de ciuitfate] dei lib. 21, cap 25calso schreibt222, da der
Herr selb sagt wer mein fleisch issetAe.tc. e(post inserta verba)e, hie redt der H. Augusti-
nus vom Sacrament, Nochfsosin der kirchen das sacrament jederman gantz gereicht
werden solh, dise vnwürdigen, j 272 b | auch* von denen wir reden, diei dem Herrn 10
seine wortk vnd einsatzung nicht verkeren, glauben auch vnd wöllen das gantz Sacra-
ment nemen, Nemen1 sie dasm auch vnd entpfahen esn also, wie sie glauben, mit brot
vnd wein nach der zusagung0 des Herren auch den leib des Herren223, Aber wie, so
einer ein speis wol in die hand vnd mund neme, würffe die aber gleich wider hin, nicht
konte gesagt werden, das er solche speiß genossenP oder gessen hette. Also weil solche 15
vnwürdigen, von denen wir reden, in irem gemüt dise^ speiß des lebens nitr keüwen224,
sein saffts vnd krafft nicht1 annemen“, kan man nicht sagen, das sie dise speiß recht
essen vnd niessen, Ob sie die wohl im Sacrament entpfahenv vnd sichw stellen, samx22S
wolten sie die recht essen vnd niessen226.
58. Damit wir aber nicht zu gehbeny, darauß jemandt mochte vrsach nemmen zu 20
halten oder zu sagen, das der leib des Heren mit dem brot also vereinigt were, das den
leib des Herren esse, wer das brot isset, er glaube, gleich was er zwölle, seyz Thürck
oder Heid oder asunst, verkerendb caller diser handeln vnd verspotterdca des Heren,
So haben wir nicht lassen in artickel setzen »die vnglaubigen oder gotlosen«, sonder
»die vnwürdigen« | 273 a | vnd solche, von welcherley Pauluse schreibt, die noch in der 25
s) gestr.: alda. — t) add. ü. d. Z.
u) fehlt C [Auslassungszeichen im Text zwar vorhanden, aber am Rand nicht wiederholt],
v) gestr.: entpfangen; fehlt D. — w) add.: das D. — x) warlich C, D.
y) Sacraments C, D. — z) wiert C. — a) korr. aus: wie. — b) korr. aus: ... [?].
c) 23 C; fehlt D. — d) korr. aus: istt; fehlt C, D. — e) — e) fehlt D.
f) korr. aus: noch. — g) wyl D. — h) sölle vnd D. — i) fehlt D. - j) fehlt D.
k) add. am Rand. — 1) so nemment D. — m) fehlt C. — n) das C — o) zusag D.
p) korr. aus: genopssen. — q) die C. — r) add. ü. d. Z. — s) gschafft C.
t) add.: recht C, D. — u) add.: noch befmden D. — v) gestr.: ... [?].
w) add. ü. d. Z. — x) als C. — y) korr. aus: geben. — z) —z) wölte, wer D.
a) —a) verkerete sunst vnd verspottete allen disen handel D.
b) korr. aus: verkerened. — c) — c) oder verspottend allen disen handel C.
d) korr. aus: verspottend. — e) teilweise add. ü. d. Z.
220. Das, was. — s. oben S. 125, Z. 4.
221. Dadurch, daß.
222. Augustin: De civitate Dei 21,25; CChr ser. lat. 48, S. 795 h, Z. 78ff.
223. Vielleicht zu erg.: zu empfangen.
224. Kauen.
225. Als ob.
226. Hier versucht B. zu dem umstrittenen Punkt, über den Luther nicht weiter »zancken«
möchte (s. oben S. 154, Anm. 136) eine weitere Erklärung zu geben.