148 4- REPLIK auf heinrich von braunschweig-wolfenbüttel
bej dem Heiligen Sacrament des leibs vnd bluts Christi kein vnderscheidt zwuschen
dem Priester vnd leyen, sonder I 26jv I bede empfahen diem gleich, vnd sie1 nit wie
jm alten Testament, das der Priester ettwas mehr dann die leyen niesse, sonder da
werde Priester vnd leyen zugleich ein leib vnd ein kelch" fur gegeben2. Also hats
der Herre geordnet, also habens die Kirchen je vnd je gehalten, da sie noch° durch
ware bischoue geregiert wurden; man hatt keiner gefarp, das das Plut vereerH wurde,
geachtet. dabey solten alle Kirchen pleiben sein, Vnd das man daruon abtretten ist,
mag nit recht sein Vnd muß recht sein, sich wider keren3 zu1 sollicher Ordnung des
Herren, Ob gleich wol war ist, das der, so den leib Christi empfahen, auch sein Plut
empfahet. Vnd ist am tag also, das nit wir, sonnder vnnser gegenteil bey diesem Hei-
ligen Sacrament newerung wider des Herren vnd I iGff I der Kirchens ordnung ein-
gefurt haben. Vnd wurdet sie der gesuchte behelff gar nit furtragen, das gelesen
wurdt, die junger haben jm Namen Christi geteufft, Dann so man jm Namen des
vatters, sons vnd heilgen Geistes teuffet4, teuffet man auch in Namen Christi. Vnd
kan wol war sein, das die junger jm Namen des Vatters, Sons vnd Heiligen Geists ge-
teuffet haben, ob gleich wol Lucas schreibt von Namen Christi5, dann ja jn Namen
Christi geteufft werden, die jm Namen der Dreyualtigkeit geteufft werden. Es ist
auch kein gleiche6, gleich geltende1 wort wechslen“ vnd das Sacrament des Pluts
Christi hinnemen. Weil es sich dann Nymermer finden wurt, das die Kirchen Chri-
sti die ordnung des 1266v I Herren jnn disem Sacrament geendert habe, dann was wi-
derchristischev bischoue thun, mus man der Kirchen Christi nit zuschreiben, so mag
vns auch nyeman der Vngehorsam der Kirchen mit recht bezeuchtigen, das wir vns
wider zu der Ordnung Christi gekeret7 haben. Aus diesem kan ein jeder wol das
jnn der schrifft, souil disen Artickel belangt, verantworten. Dabej lasse jchs vf dis-
mal pleiben.
m) von Bucer vor den linken Rand geschrieben und eingewiesen für gestr.: sie.
n) von Bucer im leeren Zwischenraum nachgetragen.
o) korr. aus: auch.
p) von Bucer im leeren Zwischenraum nachgetragen.
q) von Bucer im leeren Zwischenraum nachgetragen.
r) über der Zeile nachgetragen und eingewiesen.
s) danach gestr.: beuelch.
t) von Bucer 1m leeren Zwischenraum nachgetragen.
u) von Bucer im leeren Zwischenraum nachgetragen.
v) »-christische« von Bucer 1m leeren Zwischenraum nachgetragen.
1. sei.
2. Vgl. oben S. 147, Anm. 16.
3. sich bekehren; Grimm 29 (= XIV, 1,2), Sp. 1074 h
4. Vgl. Mt 28,19.
5. Vgl. Act 2,38 und 10,48.
6. Es ist nicht dasselbe.
7. Vgl. oben Anm. 3.
bej dem Heiligen Sacrament des leibs vnd bluts Christi kein vnderscheidt zwuschen
dem Priester vnd leyen, sonder I 26jv I bede empfahen diem gleich, vnd sie1 nit wie
jm alten Testament, das der Priester ettwas mehr dann die leyen niesse, sonder da
werde Priester vnd leyen zugleich ein leib vnd ein kelch" fur gegeben2. Also hats
der Herre geordnet, also habens die Kirchen je vnd je gehalten, da sie noch° durch
ware bischoue geregiert wurden; man hatt keiner gefarp, das das Plut vereerH wurde,
geachtet. dabey solten alle Kirchen pleiben sein, Vnd das man daruon abtretten ist,
mag nit recht sein Vnd muß recht sein, sich wider keren3 zu1 sollicher Ordnung des
Herren, Ob gleich wol war ist, das der, so den leib Christi empfahen, auch sein Plut
empfahet. Vnd ist am tag also, das nit wir, sonnder vnnser gegenteil bey diesem Hei-
ligen Sacrament newerung wider des Herren vnd I iGff I der Kirchens ordnung ein-
gefurt haben. Vnd wurdet sie der gesuchte behelff gar nit furtragen, das gelesen
wurdt, die junger haben jm Namen Christi geteufft, Dann so man jm Namen des
vatters, sons vnd heilgen Geistes teuffet4, teuffet man auch in Namen Christi. Vnd
kan wol war sein, das die junger jm Namen des Vatters, Sons vnd Heiligen Geists ge-
teuffet haben, ob gleich wol Lucas schreibt von Namen Christi5, dann ja jn Namen
Christi geteufft werden, die jm Namen der Dreyualtigkeit geteufft werden. Es ist
auch kein gleiche6, gleich geltende1 wort wechslen“ vnd das Sacrament des Pluts
Christi hinnemen. Weil es sich dann Nymermer finden wurt, das die Kirchen Chri-
sti die ordnung des 1266v I Herren jnn disem Sacrament geendert habe, dann was wi-
derchristischev bischoue thun, mus man der Kirchen Christi nit zuschreiben, so mag
vns auch nyeman der Vngehorsam der Kirchen mit recht bezeuchtigen, das wir vns
wider zu der Ordnung Christi gekeret7 haben. Aus diesem kan ein jeder wol das
jnn der schrifft, souil disen Artickel belangt, verantworten. Dabej lasse jchs vf dis-
mal pleiben.
m) von Bucer vor den linken Rand geschrieben und eingewiesen für gestr.: sie.
n) von Bucer im leeren Zwischenraum nachgetragen.
o) korr. aus: auch.
p) von Bucer im leeren Zwischenraum nachgetragen.
q) von Bucer im leeren Zwischenraum nachgetragen.
r) über der Zeile nachgetragen und eingewiesen.
s) danach gestr.: beuelch.
t) von Bucer 1m leeren Zwischenraum nachgetragen.
u) von Bucer im leeren Zwischenraum nachgetragen.
v) »-christische« von Bucer 1m leeren Zwischenraum nachgetragen.
1. sei.
2. Vgl. oben S. 147, Anm. 16.
3. sich bekehren; Grimm 29 (= XIV, 1,2), Sp. 1074 h
4. Vgl. Mt 28,19.
5. Vgl. Act 2,38 und 10,48.
6. Es ist nicht dasselbe.
7. Vgl. oben Anm. 3.