Text
I 47Viyi I Eyn kurtzer bericht von eygenschafft vnd rechtem brauch der kirchen gu-
ter
Dis haben alle volcker aus dem liechta der natur1 erkennet von anfangk der welt
vnd als eyn gemeyn2 recht gehalten, das eyn yede commune vnd recht geordnete
gemeyne nit alleyn eyn gemeyn3 politischen guth vnd vorrath zu gemeyner not- s
torfft4, sonder auch eyn gemeyn Religion guth vnd vorrath bzu erhalten vnd forde-
ren der gottseligkeit^ haben soll, Vnd das soliche gemeyn religion guth alleyn zu
erhalten der diener der Religion, der Ceremonien vnd Tempel vnd zu hilff der durff-
tigen angelegt vnd gebraucht werden sol5. Vnd derhalben ist bey allen volckern das
eyn stuck des Gottsdinstes gehalten worden6: etwas opfern vnd brengen zu dem 10
gemeynen Religion guth, Auch darzu jnn Testamenten verordnen.
Wie aber bey dem volck Gottes alleyn die ware Religion gewesen, also haben sie sich
auch jnn den freywilligen opfern cvor7 den unglaubigen heidenc gar reichlich erzei-
get, Vnd ist nach dem gesatz des herren nyemants jn der gemeyn vor dem herren lere
erschienen8, der halben die kirchen vnd gemeynden Gottes von anfangk bey Juden iS
vnd Christen allewege eyn reichen vorrath gehabt haben. Dise haben sie denn auch
zum aller besten gebraucht vnd ausser dem Tabernackel vnd tempel der Juden (wel-
che der herre wolt zur herlikeit seynes volcks, vnd auch jre eynfalt jn hochschet-
zunge der Religion desto bas I jiv/ 1/2 I zu erhalten etwas kostlich9 haben) nit vil
an vsserem pracht vnd schmuck der Ceremonien oder Tempel, aber vil an die leben- 20
digen Tempel des herren, feyned nutzliche leuth vnd diener der gemeyne vffzuzie-
hen10 vnd zueralten11 gewendet, Vnd die sachen allwegen so versehen, das jederman
seyne gepurende nottorfft12 gereicht vnd niemant vnder den glaubigen gedarbet
oder mangel gelitten hat13.
a) korr. aus: licht.
b) -b) vor den linken Rand geschrieben und eingewiesen.
c) —c) vor den linken Rand geschrieben und eingewiesen.
d) auch möglicb: seyne.
1. Ausführlich zu Bucers Verständnis des Naturrechts vgl. Zwierlein, Reformation als Rechtsre-
form, S.41-50; vgl. auch BDS 6,2, S. 113,19-114,17.
2. allgemeines, allgemeingültiges.
3. gemeinsames, gemeinschafthches.
4. sc. für die Bedürfnisse des Gemeinwesens.
5. Vgl. hierzu oben S.46,8-47,5 sowie unten S. 352,22-26 und 383,10-13.
6. Zu ergänzen: nämlich.
7. sc. m Vergleich zu den.
8. Vgl. Dtn 16,16-17 und Sir 35,6.
9. kostbar, kostspielig, üppig.
10. auszubilden.
11. zu unterhalten.
12. Bedürfmsse.
13. Vgl.Act4,34-35.
I 47Viyi I Eyn kurtzer bericht von eygenschafft vnd rechtem brauch der kirchen gu-
ter
Dis haben alle volcker aus dem liechta der natur1 erkennet von anfangk der welt
vnd als eyn gemeyn2 recht gehalten, das eyn yede commune vnd recht geordnete
gemeyne nit alleyn eyn gemeyn3 politischen guth vnd vorrath zu gemeyner not- s
torfft4, sonder auch eyn gemeyn Religion guth vnd vorrath bzu erhalten vnd forde-
ren der gottseligkeit^ haben soll, Vnd das soliche gemeyn religion guth alleyn zu
erhalten der diener der Religion, der Ceremonien vnd Tempel vnd zu hilff der durff-
tigen angelegt vnd gebraucht werden sol5. Vnd derhalben ist bey allen volckern das
eyn stuck des Gottsdinstes gehalten worden6: etwas opfern vnd brengen zu dem 10
gemeynen Religion guth, Auch darzu jnn Testamenten verordnen.
Wie aber bey dem volck Gottes alleyn die ware Religion gewesen, also haben sie sich
auch jnn den freywilligen opfern cvor7 den unglaubigen heidenc gar reichlich erzei-
get, Vnd ist nach dem gesatz des herren nyemants jn der gemeyn vor dem herren lere
erschienen8, der halben die kirchen vnd gemeynden Gottes von anfangk bey Juden iS
vnd Christen allewege eyn reichen vorrath gehabt haben. Dise haben sie denn auch
zum aller besten gebraucht vnd ausser dem Tabernackel vnd tempel der Juden (wel-
che der herre wolt zur herlikeit seynes volcks, vnd auch jre eynfalt jn hochschet-
zunge der Religion desto bas I jiv/ 1/2 I zu erhalten etwas kostlich9 haben) nit vil
an vsserem pracht vnd schmuck der Ceremonien oder Tempel, aber vil an die leben- 20
digen Tempel des herren, feyned nutzliche leuth vnd diener der gemeyne vffzuzie-
hen10 vnd zueralten11 gewendet, Vnd die sachen allwegen so versehen, das jederman
seyne gepurende nottorfft12 gereicht vnd niemant vnder den glaubigen gedarbet
oder mangel gelitten hat13.
a) korr. aus: licht.
b) -b) vor den linken Rand geschrieben und eingewiesen.
c) —c) vor den linken Rand geschrieben und eingewiesen.
d) auch möglicb: seyne.
1. Ausführlich zu Bucers Verständnis des Naturrechts vgl. Zwierlein, Reformation als Rechtsre-
form, S.41-50; vgl. auch BDS 6,2, S. 113,19-114,17.
2. allgemeines, allgemeingültiges.
3. gemeinsames, gemeinschafthches.
4. sc. für die Bedürfnisse des Gemeinwesens.
5. Vgl. hierzu oben S.46,8-47,5 sowie unten S. 352,22-26 und 383,10-13.
6. Zu ergänzen: nämlich.
7. sc. m Vergleich zu den.
8. Vgl. Dtn 16,16-17 und Sir 35,6.
9. kostbar, kostspielig, üppig.
10. auszubilden.
11. zu unterhalten.
12. Bedürfmsse.
13. Vgl.Act4,34-35.