3- DE CONCILIO 22 5
mus.1 Quamobrem etiam postea in aliquot Comitiorum decretis semper
disiunctive decretum est, ut, si generalis Synodus obtineri non posset: ha-
beretur Nationalis aut certe conventus Imperii, in quo de Religione statue-
retur. Unde et superiore anno decretum simpliciter fuit in his, quae nunc
5 aguntur, comitiis negotium Religionis debere tractari et componi nullius
facta Concilii mentione.2
Falsissimum igitur est, quod Gropperus3 et quod alii plerique nunc
clamitant nostros Ordines repudiare Concilium, quod in omnibus Co-
mitiis petierunt. Concilium enim petierunt Christianum et liberum et in
10 ipsa I rjb I Germania celebrandum.4 Sed Tridentinum non est eiusmodi:
nec enim Tridentum in Germania est, tametsi plerique Germanice ibi lo-
quuntur. Nec, quod ibi coit, Concilium liberum est et christianum: quippe,
quod summo Christi adversario, Romfano] Pontifici, sit obstrictum et in
quo teneant primas ac soli summas sententias dicant ii, qui iuxta verbum
15 Dei et Canones locum nullum habere possunt nec in ordine procerum Ec-
clesiae nec in Synodo Christiana, id quod supra demonstravi.
Etenim si fas esse nobis potuisset religionem Christi iudicio prodere
Pontificis Rofmani] et Episcoporum, qui in eo conspirarunt, qui scilicet in
Tridentino conventu omnem iudicandi potestatem soli tenent, pridem nos
20 ab adserenda ea5 desistere oportuisset. Nam ante annos plus viginti iudi-
cata ea et condemnata fuit sicut ab lpso Pontifice, ita etiam a caeteris Epi-
scopis ac Scholis quoque in hac Pontificis Tyrannide praecipuis. Nullo igi-
tur modo ld datum adhuc Concilium est, cuiusmodi petierunt ante annos
viginti non tantum nostri, sed1 etiam universi Imperii Germanici Ordi-
25 nes.6
i) Drf.: fed.
che, S. 75-85; vgl. außerdem TRE 11, S. 345. Bucer behandelt den Frankfurter Anstand
ausführlich m seiner Schnft >Etliche gesprech ... vom Nurnbergischen fridestand< (BDS
7, S.411-443).
1. Vgl. Brockmann, Flug- und Streitschriften, S. 290-301.
2. Im Speyerer Reichstagsabschied vom 10. Jum 1544 wurde ein erneuter Reichstag
nach Worms ausgeschrieben, auf dem über eine christliche Reformation des Reichs bis
zum Zustandekommen eines Konzils beraten werden sollte; vgl. DRTA.JR 15,4,
S. 2271,997-1014. Der Wormser Reichstag tagtevom 15. Dezember 1544 bis zum 4. Au-
gust 1545; vgl. Vogel, Religionsgespräch, S.44; TRE 28, S.465; DRTA.JR 16. S. außer-
dem oben S. 18, S. 117 Anm. 4.
3. Vgl. Gropper, Warhafftige Antwort vnd gegenbenchtung, Bl. liijb(= hvb)/Oijb; die
entsprechende Stelle lst zitiert oben S. 221 Anm. 3.
4. S. dazu unten Anm. 6.
5. Lies: ea [religione]. Im folgenden bezieht sich Bucer auf den Wormser Reichstag
1521, auf dem die lutherische Lehre verurteilt und über Luther und dessen Anhänger
durch das Wormser Edikt die Reichsacht verhängt wurde; s. dazu oben S. 162—164.
6. Gemeint ist die Forderung der Stände nach einem allgemeinen, freien, christlichen
Konzil an einem deutschen Ort, die 1m Rahmen des 2. Nürnberger Reichstags 1523 erst-
mals formuliert und auf dem 3. Nürnberger Reichstag 1524 bekräftigt wurde; s. dazu
oben S. 32-35 und unten S. 245 f., 254; vgl. auch Brockmann, Flug- und Streitschriften,
S. 285-290 und S. 342-344.
Tridentinum non conci-
hum est, quod vel pro-
missum sit protestantibus
vel ab eis postulatum.
mus.1 Quamobrem etiam postea in aliquot Comitiorum decretis semper
disiunctive decretum est, ut, si generalis Synodus obtineri non posset: ha-
beretur Nationalis aut certe conventus Imperii, in quo de Religione statue-
retur. Unde et superiore anno decretum simpliciter fuit in his, quae nunc
5 aguntur, comitiis negotium Religionis debere tractari et componi nullius
facta Concilii mentione.2
Falsissimum igitur est, quod Gropperus3 et quod alii plerique nunc
clamitant nostros Ordines repudiare Concilium, quod in omnibus Co-
mitiis petierunt. Concilium enim petierunt Christianum et liberum et in
10 ipsa I rjb I Germania celebrandum.4 Sed Tridentinum non est eiusmodi:
nec enim Tridentum in Germania est, tametsi plerique Germanice ibi lo-
quuntur. Nec, quod ibi coit, Concilium liberum est et christianum: quippe,
quod summo Christi adversario, Romfano] Pontifici, sit obstrictum et in
quo teneant primas ac soli summas sententias dicant ii, qui iuxta verbum
15 Dei et Canones locum nullum habere possunt nec in ordine procerum Ec-
clesiae nec in Synodo Christiana, id quod supra demonstravi.
Etenim si fas esse nobis potuisset religionem Christi iudicio prodere
Pontificis Rofmani] et Episcoporum, qui in eo conspirarunt, qui scilicet in
Tridentino conventu omnem iudicandi potestatem soli tenent, pridem nos
20 ab adserenda ea5 desistere oportuisset. Nam ante annos plus viginti iudi-
cata ea et condemnata fuit sicut ab lpso Pontifice, ita etiam a caeteris Epi-
scopis ac Scholis quoque in hac Pontificis Tyrannide praecipuis. Nullo igi-
tur modo ld datum adhuc Concilium est, cuiusmodi petierunt ante annos
viginti non tantum nostri, sed1 etiam universi Imperii Germanici Ordi-
25 nes.6
i) Drf.: fed.
che, S. 75-85; vgl. außerdem TRE 11, S. 345. Bucer behandelt den Frankfurter Anstand
ausführlich m seiner Schnft >Etliche gesprech ... vom Nurnbergischen fridestand< (BDS
7, S.411-443).
1. Vgl. Brockmann, Flug- und Streitschriften, S. 290-301.
2. Im Speyerer Reichstagsabschied vom 10. Jum 1544 wurde ein erneuter Reichstag
nach Worms ausgeschrieben, auf dem über eine christliche Reformation des Reichs bis
zum Zustandekommen eines Konzils beraten werden sollte; vgl. DRTA.JR 15,4,
S. 2271,997-1014. Der Wormser Reichstag tagtevom 15. Dezember 1544 bis zum 4. Au-
gust 1545; vgl. Vogel, Religionsgespräch, S.44; TRE 28, S.465; DRTA.JR 16. S. außer-
dem oben S. 18, S. 117 Anm. 4.
3. Vgl. Gropper, Warhafftige Antwort vnd gegenbenchtung, Bl. liijb(= hvb)/Oijb; die
entsprechende Stelle lst zitiert oben S. 221 Anm. 3.
4. S. dazu unten Anm. 6.
5. Lies: ea [religione]. Im folgenden bezieht sich Bucer auf den Wormser Reichstag
1521, auf dem die lutherische Lehre verurteilt und über Luther und dessen Anhänger
durch das Wormser Edikt die Reichsacht verhängt wurde; s. dazu oben S. 162—164.
6. Gemeint ist die Forderung der Stände nach einem allgemeinen, freien, christlichen
Konzil an einem deutschen Ort, die 1m Rahmen des 2. Nürnberger Reichstags 1523 erst-
mals formuliert und auf dem 3. Nürnberger Reichstag 1524 bekräftigt wurde; s. dazu
oben S. 32-35 und unten S. 245 f., 254; vgl. auch Brockmann, Flug- und Streitschriften,
S. 285-290 und S. 342-344.
Tridentinum non conci-
hum est, quod vel pro-
missum sit protestantibus
vel ab eis postulatum.