272 4. stellungnahme gegenüber schwenckfeld
(die ᵍ vom heligen ¹ geist empfangen) mensch geporen worden, hat vnsere
natur an sich gnummen, gelitten, ist gestorben, vfferstanden, gon himel gefaren,
regiret sitzende zu der gerechten des vatters uber alle ding vnd bereytet
zu disem himlischen teyll alle erwoleten ² ,ietz seine ʰ bruder.
Durch disen seinen geliepten sun, vnsern hern, wille vns der himlisch vatter 5
alle vnsere sund verzeihen, seinen heligen geist mitteylen vnd endlich ³ zu aller
frommkeit vnd selikeit bringen, Das ist zu newen creaturen vnd newen
menschenn, die auß got ⁱ sint, machen ⁱ .
Vnd dits ʲ alles fahet ᵏ er an in vns, die von natur kinder des zorns ⁴ vnd zu
allem gutten einigen verstand, willen oder vermögen nit haben ⁵ ,bringets fur 10
vnd machetts auß, wann er vns zu disem seinem sun zeuhet ⁶ ,das ist yn vns
also zu erkennen gibt, das wir zu ym kummen, warlich an yn durch sein gnad
vnd gab glauben vnd seinem ebenbild in aller zucht, gedult vnd liebe, die zu
allen gutten werckenn ⁷ ,soyedem nach seiner beruffung gepuren ˡ ,treybet,
eenlich zu werden ⁸ vnß von hertzen befleissen. Weliches wir auch nit lassen 15
werden, wo wir an in warlich glauben vnd sein seind, Dan sein samen vnd
geist vns zu solichem fleiß zu treiben auch nit nachlasset. Vnd zu disem allem
geprauchet der liebe Gott den dienst der müntlichen predigen ⁹ vnd sacramenten,
als er den selbigen zum ᵐ dienst des newenn Testaments vnd geists
machet, gebende zu dem pflantzen und begiessen des dieners sein ⁿ ge- 20
deyen ¹⁰ .|41 ᵛ |
Dits ᵒ haben wir bißhar gepredigt vnd haltens fur das Einig ¹¹ war, ongezweiflett
Euangeli, also das vns muß Anathema, das ist zum hochsten verg)
korr. aus: der: a.
h) sein: b.
i)–i) syn macher: b.
j) dis: b; diß: c.
k) fahett hett: b.
l) undeutlich korr. ina;gepurenn: b; gebüren: c.
m) zu: c.
n) ein: b.
o) Das: b; Dis: c.
1. Zur Form »helig« vgl. Grimm 10 (= IV,2), Sp.827.
2. Vgl. oben S. 271, Anm.2.
3. schließlich, letzten Endes.
4. Eph 2,3.
5. sc. kein Verständnis, keinen Willen und keine Fähigkeit zu allem Guten haben.
6. zieht; vgl. Joh 6,44.
7. Vgl. II Kor 9,8.
8. Vgl. Röm 6,5; 8,29; 15,5; IIKor 3,18; Phil 2,5; 3,21; IJoh 3,2.
9. Vgl. Röm 10,17.
10. Vgl. I Kor 3,6; dieses biblische Bild spielt in Bucers Abendmahlsverständnis eine zentrale
Rolle (vgl. bes. sein Gutachten für den Kemptener Rat vom 31. Dezember 1532, BDS
8, S.97,6–98,5; weitere Belege dort S.97, Anm.6).
11. einzig.
(die ᵍ vom heligen ¹ geist empfangen) mensch geporen worden, hat vnsere
natur an sich gnummen, gelitten, ist gestorben, vfferstanden, gon himel gefaren,
regiret sitzende zu der gerechten des vatters uber alle ding vnd bereytet
zu disem himlischen teyll alle erwoleten ² ,ietz seine ʰ bruder.
Durch disen seinen geliepten sun, vnsern hern, wille vns der himlisch vatter 5
alle vnsere sund verzeihen, seinen heligen geist mitteylen vnd endlich ³ zu aller
frommkeit vnd selikeit bringen, Das ist zu newen creaturen vnd newen
menschenn, die auß got ⁱ sint, machen ⁱ .
Vnd dits ʲ alles fahet ᵏ er an in vns, die von natur kinder des zorns ⁴ vnd zu
allem gutten einigen verstand, willen oder vermögen nit haben ⁵ ,bringets fur 10
vnd machetts auß, wann er vns zu disem seinem sun zeuhet ⁶ ,das ist yn vns
also zu erkennen gibt, das wir zu ym kummen, warlich an yn durch sein gnad
vnd gab glauben vnd seinem ebenbild in aller zucht, gedult vnd liebe, die zu
allen gutten werckenn ⁷ ,soyedem nach seiner beruffung gepuren ˡ ,treybet,
eenlich zu werden ⁸ vnß von hertzen befleissen. Weliches wir auch nit lassen 15
werden, wo wir an in warlich glauben vnd sein seind, Dan sein samen vnd
geist vns zu solichem fleiß zu treiben auch nit nachlasset. Vnd zu disem allem
geprauchet der liebe Gott den dienst der müntlichen predigen ⁹ vnd sacramenten,
als er den selbigen zum ᵐ dienst des newenn Testaments vnd geists
machet, gebende zu dem pflantzen und begiessen des dieners sein ⁿ ge- 20
deyen ¹⁰ .|41 ᵛ |
Dits ᵒ haben wir bißhar gepredigt vnd haltens fur das Einig ¹¹ war, ongezweiflett
Euangeli, also das vns muß Anathema, das ist zum hochsten verg)
korr. aus: der: a.
h) sein: b.
i)–i) syn macher: b.
j) dis: b; diß: c.
k) fahett hett: b.
l) undeutlich korr. ina;gepurenn: b; gebüren: c.
m) zu: c.
n) ein: b.
o) Das: b; Dis: c.
1. Zur Form »helig« vgl. Grimm 10 (= IV,2), Sp.827.
2. Vgl. oben S. 271, Anm.2.
3. schließlich, letzten Endes.
4. Eph 2,3.
5. sc. kein Verständnis, keinen Willen und keine Fähigkeit zu allem Guten haben.
6. zieht; vgl. Joh 6,44.
7. Vgl. II Kor 9,8.
8. Vgl. Röm 6,5; 8,29; 15,5; IIKor 3,18; Phil 2,5; 3,21; IJoh 3,2.
9. Vgl. Röm 10,17.
10. Vgl. I Kor 3,6; dieses biblische Bild spielt in Bucers Abendmahlsverständnis eine zentrale
Rolle (vgl. bes. sein Gutachten für den Kemptener Rat vom 31. Dezember 1532, BDS
8, S.97,6–98,5; weitere Belege dort S.97, Anm.6).
11. einzig.