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DOKUMENTE ZUR 2. STRASSBURGER SYNODE
doceatur, vt ea sit fons omnium bonorum operum et officiorum pietatis. Tum quoties
sese offert occasio, - offert autem se nunquam non —, ornetur, et bene explicatur digni-
tasm, vtilitas et necessitas ministerij Ecclesiae, et omnia dicta ad catechismi articulos
dirigantur ac colligentur"12.
°Solennes sanctorum Pac ChristiP historie, quarum dies peculiares amplius non
celebrantur, sequenti dominica ad finem contionis populo breuiter indicentur, vt sunt
festi dies Circumcisionis, Epiphaniae, Purificationis, Annunciationis, Visitationis
Mariae, Ascensionis Christi, Johannis Baptistae, Apostolorum et martyrum, Angelo-
rum, de quibus extant testimonia in scripturis. Semper autem vera ratio celebrandi
Diuorum memorias explicatur, ac papistica superstitio, quae in his festis in vsu fuit, et
apud multos etiamnum viget, culpetur. Placuit quibusdam adiungere festum omnium
sanctorum et animarum, ita tamen, vt vera pro mortuis cura rite doceatur, falsa et
superstitiosa prorsus extirpeturT
Si vero dies natalis alicuius sancti, aut memoria gestorum christj, in diem dominicum
venerit, tota contio ei rei detur.
rQuidam de festo omnium sanctorum et animarum amplius deliberandum cen-
sentro13.
Tempus.134
Haec contio non protrahatur vltra horam. Si autem caena domini sit distribuenda,
aliquid contioni de hora detrahatur.
j 4a | Appendices post contionis huius [sic!].
1 Proclamentur, matrimonia, edicta senatus, si qua offeruntur, et quicquid est quod
oporteat populum scire.
2 Postea excitetur populus ad orandum pro ordinibus et statibus ac necessitatibus
Ecclesie etc.
3 Postea praemissa peccatorums confessione parochus oratione praeeat pro ordini-
bus, statibus et necessitatibus14.
4 Sub haec det interuallum plebi priuatim apud se orandi15. ssEt nunquam non ad
eleemosynam exhortentur Ecclesiamss.
m) add. am R. — n) Ms.: collimentur (Verschreibung).
o) — o) auf einem eingeschobenen, mit 180 gezählten Blatt. — p)~p) add. ü. d. Z.
q) gestr.: Siue. — r) —r) später v. Lenglin hinzugefügt.
s) am R. wiederholt; gestr.: Confessionem. — ss) —ss) add. v. B. [?].
12. Diese Formulierung unterstreicht die wichtige Stellung des Katechismus in der Freien
Reichsstadt. Vgl. R. Bornert, a.a.O., S. 174. 501 f. Bis zur Mitte des 16. Jahrh. wurden die Kate-
chismen von Capito, Bucer und Zell gebraucht. Marbach führte 1553 den Kleinen Katechismus
Luthers ein. Vgl. R. Bornert, a.a.O., S. 228.
13. Eine Protokollnotiz, die auch für die Art unseres Dokumentes von Bedeutung ist. Der
Protokollant stammt aus dem Kreis der Prediger, in dem die praktischen Fragen der Gottes-
dienstgestaltung diskutiert wurden.
13 a. de renuntiatione rerum perditarum et inuentarum [Marg. B.s],
14. Die Fürbitten, die der Pfarrer in einem zusammenfassenden Gebet abschließt. Vgl.
R. Bornert, a.a.O., S. 517h, F. Hubert, a.a.O., S. 100—109, und den Arnstadter Brief, oben
S. 220, Anm. 38.
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doceatur, vt ea sit fons omnium bonorum operum et officiorum pietatis. Tum quoties
sese offert occasio, - offert autem se nunquam non —, ornetur, et bene explicatur digni-
tasm, vtilitas et necessitas ministerij Ecclesiae, et omnia dicta ad catechismi articulos
dirigantur ac colligentur"12.
°Solennes sanctorum Pac ChristiP historie, quarum dies peculiares amplius non
celebrantur, sequenti dominica ad finem contionis populo breuiter indicentur, vt sunt
festi dies Circumcisionis, Epiphaniae, Purificationis, Annunciationis, Visitationis
Mariae, Ascensionis Christi, Johannis Baptistae, Apostolorum et martyrum, Angelo-
rum, de quibus extant testimonia in scripturis. Semper autem vera ratio celebrandi
Diuorum memorias explicatur, ac papistica superstitio, quae in his festis in vsu fuit, et
apud multos etiamnum viget, culpetur. Placuit quibusdam adiungere festum omnium
sanctorum et animarum, ita tamen, vt vera pro mortuis cura rite doceatur, falsa et
superstitiosa prorsus extirpeturT
Si vero dies natalis alicuius sancti, aut memoria gestorum christj, in diem dominicum
venerit, tota contio ei rei detur.
rQuidam de festo omnium sanctorum et animarum amplius deliberandum cen-
sentro13.
Tempus.134
Haec contio non protrahatur vltra horam. Si autem caena domini sit distribuenda,
aliquid contioni de hora detrahatur.
j 4a | Appendices post contionis huius [sic!].
1 Proclamentur, matrimonia, edicta senatus, si qua offeruntur, et quicquid est quod
oporteat populum scire.
2 Postea excitetur populus ad orandum pro ordinibus et statibus ac necessitatibus
Ecclesie etc.
3 Postea praemissa peccatorums confessione parochus oratione praeeat pro ordini-
bus, statibus et necessitatibus14.
4 Sub haec det interuallum plebi priuatim apud se orandi15. ssEt nunquam non ad
eleemosynam exhortentur Ecclesiamss.
m) add. am R. — n) Ms.: collimentur (Verschreibung).
o) — o) auf einem eingeschobenen, mit 180 gezählten Blatt. — p)~p) add. ü. d. Z.
q) gestr.: Siue. — r) —r) später v. Lenglin hinzugefügt.
s) am R. wiederholt; gestr.: Confessionem. — ss) —ss) add. v. B. [?].
12. Diese Formulierung unterstreicht die wichtige Stellung des Katechismus in der Freien
Reichsstadt. Vgl. R. Bornert, a.a.O., S. 174. 501 f. Bis zur Mitte des 16. Jahrh. wurden die Kate-
chismen von Capito, Bucer und Zell gebraucht. Marbach führte 1553 den Kleinen Katechismus
Luthers ein. Vgl. R. Bornert, a.a.O., S. 228.
13. Eine Protokollnotiz, die auch für die Art unseres Dokumentes von Bedeutung ist. Der
Protokollant stammt aus dem Kreis der Prediger, in dem die praktischen Fragen der Gottes-
dienstgestaltung diskutiert wurden.
13 a. de renuntiatione rerum perditarum et inuentarum [Marg. B.s],
14. Die Fürbitten, die der Pfarrer in einem zusammenfassenden Gebet abschließt. Vgl.
R. Bornert, a.a.O., S. 517h, F. Hubert, a.a.O., S. 100—109, und den Arnstadter Brief, oben
S. 220, Anm. 38.