1. Kirchenordnung 1564
de juget unnd unwetene volck en uth gewonheit lere
und konne, wann se thor bicht oder thor absolution
komen.
Na der Vesperpredige singet man: Mit fred und
freud29, oder de tein Gebod30 oder sunst ein Ledt na
gelegenheit der thijt. Darna: De Here sy mit yw etc.
sampt einer Collecten. Tho lest Benedicamus do-
mino, Deo dicamus gratias31.
Van andern Feirdagen neven den Sundagen
Vor düssen thijden is dat volck seer beladen gewesen
mit unnüdigem feiren, dardorch mannigem syne ne-
ringe unnd notroft vorhindert wart. Ock was dat
feiren ein orsake vieler sünde und schande Unnd
worden der hill- |14r| gen dage van jaren tho jaren
mehr, also, wenn eth lenger mit den Pebstliken ge-
setten und gewalt gewaret hedde, were dat gantze
jar tho ideln Feierdagen geworden. Nu moth man
dennoch um etliker vornemener woldath unses He-
ren und um nütter und heilsamer historien und ex-
empel willen etlike dage verordenen und halden, an
welken man desülvige lehre handele und betrachte,
Gode dancke unnd sick solke woldath dorch dat Ge-
bet thoeigene. SÜllen derhalven düsse folgende dage
gelijk dem sundage gehalden werden:
Christdag oder Wynachten, sampt S. Stephens dag
[26. Dez.].
S. Johannes dag [27. Dez.] halff.
Niejars dag.
Der Wisen dag, den man nömet der hillgen drey
Könige dag [6. Jan.].
De dag der Offeringe Christi im Tempel, den man
nömet Lichtmesse [2. Febr.].
Marien vorkündiging, do Christus in moder live
entfangen is [25. März]. Want in de marterweke
kömt, so helt man eth am Palmavende.
Ostern sampt dem mandage, den dingstag halff.
114v|
Hemelfart Christi. Den negsten dag na Hemelfart
helt man Bedemesse.
Pingsten sampt dem mandage, de dingsdag halff.
29 Luther: Mit Fried und Freud ich fahr dahin, AWA 4,
Nr. 21.
30 Luther: Dies sind die heilgen Zehn Gebot, AWA 4, Nr. 1.
31 Siehe unten, S. 540.
32 Luther: Vater unser im Himmelreich, AWA 4, Nr. 35.
De dag der hillgen Drefaldicheit fellt up den negsten
Sundag na Pingsten.
Marien berggank oder heimsökinge [2. Juli].
S. Michels dag [29. Sept.], an welckerem man de lere
van den Engeln handelt, Gode danket und biddet,
etc.
Dat fest der Hemelfart Marien [15. Aug.] sall
gar nicht gehalden werden, denn eth heft gar nene
tüchenüsse in der Schrift und is in groten mißbruck
geraden. Mach derhalven S. Michels dag henfort
vor ein veerhochtijt fest gehalden werden.
Der Aposteldage sal man half feiren sampt S. Jo-
hannes dage tho midden sommer [24. Juni].
Ock, wie droven gesagt, sall man des gudensdages,
donnerdages und fridages in der marter weken de
Paßio endigen. Den donnerdag sal man dat stücke
der Historien handeln, welkes is vam Aventmall.
Düsse Feierdage söllen des vörgaenden 115r | Sunda-
ges verkündiget werden, Und sall dat volk vermant
werden, dat se up düsse dage sampt den Sundagen
flitig thor kerken komen, de thijt nicht thobrengen
mit slinken gan, mit supen, mit spelen, mit slapen
oder andern gescheften, da man doch sünst thijt ge-
noch tho heft, sintemal nu uth den velen feierdagen
so wenig geworden sint.
Alle gudensdage und fridage sall man des morgens
tho sessen lüden thor Kerken. Als dann singet man
dat Vader unse32 oder de tein Gebod33 oder: Christ,
unse Her, thom Jordan34 oder: God, de Vader, wone
uns by35 oder sunst dergeliken ein ledt oder Psalm.
33 Siehe oben, Anm. 30.
34 Luther: Christ, unser Herr, zum Jordan kam, AWA 4,
Nr. 36.
35 Luther: Gott, der Vater, wohn uns bei, AWA 4, Nr. 23.
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de juget unnd unwetene volck en uth gewonheit lere
und konne, wann se thor bicht oder thor absolution
komen.
Na der Vesperpredige singet man: Mit fred und
freud29, oder de tein Gebod30 oder sunst ein Ledt na
gelegenheit der thijt. Darna: De Here sy mit yw etc.
sampt einer Collecten. Tho lest Benedicamus do-
mino, Deo dicamus gratias31.
Van andern Feirdagen neven den Sundagen
Vor düssen thijden is dat volck seer beladen gewesen
mit unnüdigem feiren, dardorch mannigem syne ne-
ringe unnd notroft vorhindert wart. Ock was dat
feiren ein orsake vieler sünde und schande Unnd
worden der hill- |14r| gen dage van jaren tho jaren
mehr, also, wenn eth lenger mit den Pebstliken ge-
setten und gewalt gewaret hedde, were dat gantze
jar tho ideln Feierdagen geworden. Nu moth man
dennoch um etliker vornemener woldath unses He-
ren und um nütter und heilsamer historien und ex-
empel willen etlike dage verordenen und halden, an
welken man desülvige lehre handele und betrachte,
Gode dancke unnd sick solke woldath dorch dat Ge-
bet thoeigene. SÜllen derhalven düsse folgende dage
gelijk dem sundage gehalden werden:
Christdag oder Wynachten, sampt S. Stephens dag
[26. Dez.].
S. Johannes dag [27. Dez.] halff.
Niejars dag.
Der Wisen dag, den man nömet der hillgen drey
Könige dag [6. Jan.].
De dag der Offeringe Christi im Tempel, den man
nömet Lichtmesse [2. Febr.].
Marien vorkündiging, do Christus in moder live
entfangen is [25. März]. Want in de marterweke
kömt, so helt man eth am Palmavende.
Ostern sampt dem mandage, den dingstag halff.
114v|
Hemelfart Christi. Den negsten dag na Hemelfart
helt man Bedemesse.
Pingsten sampt dem mandage, de dingsdag halff.
29 Luther: Mit Fried und Freud ich fahr dahin, AWA 4,
Nr. 21.
30 Luther: Dies sind die heilgen Zehn Gebot, AWA 4, Nr. 1.
31 Siehe unten, S. 540.
32 Luther: Vater unser im Himmelreich, AWA 4, Nr. 35.
De dag der hillgen Drefaldicheit fellt up den negsten
Sundag na Pingsten.
Marien berggank oder heimsökinge [2. Juli].
S. Michels dag [29. Sept.], an welckerem man de lere
van den Engeln handelt, Gode danket und biddet,
etc.
Dat fest der Hemelfart Marien [15. Aug.] sall
gar nicht gehalden werden, denn eth heft gar nene
tüchenüsse in der Schrift und is in groten mißbruck
geraden. Mach derhalven S. Michels dag henfort
vor ein veerhochtijt fest gehalden werden.
Der Aposteldage sal man half feiren sampt S. Jo-
hannes dage tho midden sommer [24. Juni].
Ock, wie droven gesagt, sall man des gudensdages,
donnerdages und fridages in der marter weken de
Paßio endigen. Den donnerdag sal man dat stücke
der Historien handeln, welkes is vam Aventmall.
Düsse Feierdage söllen des vörgaenden 115r | Sunda-
ges verkündiget werden, Und sall dat volk vermant
werden, dat se up düsse dage sampt den Sundagen
flitig thor kerken komen, de thijt nicht thobrengen
mit slinken gan, mit supen, mit spelen, mit slapen
oder andern gescheften, da man doch sünst thijt ge-
noch tho heft, sintemal nu uth den velen feierdagen
so wenig geworden sint.
Alle gudensdage und fridage sall man des morgens
tho sessen lüden thor Kerken. Als dann singet man
dat Vader unse32 oder de tein Gebod33 oder: Christ,
unse Her, thom Jordan34 oder: God, de Vader, wone
uns by35 oder sunst dergeliken ein ledt oder Psalm.
33 Siehe oben, Anm. 30.
34 Luther: Christ, unser Herr, zum Jordan kam, AWA 4,
Nr. 36.
35 Luther: Gott, der Vater, wohn uns bei, AWA 4, Nr. 23.
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