I J. ARGUMENTA BUCERI PRO ET CONTRA
499
Also gar ists widder die natur, recht ehliche liebe zu meren dann zu einer zu ha-
ben, vnd bncht lmmer eine ehe die andere.
Des Davids halben darff es nit fil red, denn des iamers, so er von seinen filen wey-
bern vnd derselbigen kmdern vff sich geladen, ist wol50 so fil vnd gross.51 I 6 I
Vnd ob man sagen wolte, es hette dennoch gott die filfeltigen52 ehen auch herrlich
gesegnet, als lm Jacob vnd andern, so schleust53 es doch nicht, das soliche ehen gott
an men selb gefallen haben. Dann der barmhertzige gott an den seinen offt auch das
zu guten richtet, das sie öffenthch wider seinen willen anfahen, wie der herr mit dem
David thätte an der Batsaba, die er doch durch ehbruch vnd mordt zum weyb beko-
men hat.54 Noch55 hat der herr den Salomon, diser ehbrecherin son,56 erhöhet und
gesegnet vber alle söne Davids.57
Wann man dann sagen wollte, es werde in der schrift auch offt allerley vnge-
schicktes58 vnd lammer gemeldet, so aus den eintzelichen ehen gefolget habe, wie
mit dem Job59, der Jesabel60 vnd andern, so ists doch onleugbar, das soliche vnge-
schicker vnd lammer nit aus der eintzigen ehe an ir selb, sondern aus beifelligen bö-
sen vrsachen gefolget hat.
So aber die schrifft vnd natur auch zeugen, das verletzung ehlicher liebe gegen
dem emen eheweyb aus dem an ihm selb gefolget hat vnd folget, wo man das andere
genomen hat oder nymet, wo dann diser allerheyligster bundt der ehen verletzet
wirdt, da mus der zorn des herrn vnd allerley arges volgen. Vnd derhalben haben
sich die Apostel beflissen vnd nach ienen alle heyligen vetter, das christhche volck
wider zu der recht waren haltung der ehe zu weisen, wie der herr die lm anfang ein-
gesetzet vnd auch der natur etlicher masen eingepflanzet hat, das nemlich ein man
allem ein weyb habe. Dann sie aus dem, das der herr die vnzeitige61 scheidung damit
verwarff, das er die erstliche62 einsetzung der ehe fürwarffe63 vnd sprach: lm anfang
war es mt also,64 haben sie gelernt, alles das für fel vnd mengel an der ehe zu halten
vnd so fil möglich abzutreiben65, das der ersten einsetzung der ehe mt gemess ist.
50. eben.
51. Vgl. II Sam 11-19.
52. mehrfachen.
53. beweist, folgert, läßt die Schlußfolgerung zu.
54. Vgl. II Sam 11,2-27.
55. dennoch.
56. Vgl. II Sam 12,24.
57. Vgl. I Reg 1,47; 3,5-14; 5,1-14-
58. Untaten, Mißgeschicke.
59. Vgl. Hiob 1,1-2,10.
60. Isebel verleitete den israelitischen König Ahab zum Baalskult und verfolgte den Propheten
Elia; vgl. I Reg 16,31-33; 18-19; 21,25-26; II Reg 9,30-37.
61. voreihge, grundlose.
62. anfänghche.
63. anführte.
64. Mt 19,3-9.
65. fernzuhalten, abzuwehren, zu beseitigen.
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Also gar ists widder die natur, recht ehliche liebe zu meren dann zu einer zu ha-
ben, vnd bncht lmmer eine ehe die andere.
Des Davids halben darff es nit fil red, denn des iamers, so er von seinen filen wey-
bern vnd derselbigen kmdern vff sich geladen, ist wol50 so fil vnd gross.51 I 6 I
Vnd ob man sagen wolte, es hette dennoch gott die filfeltigen52 ehen auch herrlich
gesegnet, als lm Jacob vnd andern, so schleust53 es doch nicht, das soliche ehen gott
an men selb gefallen haben. Dann der barmhertzige gott an den seinen offt auch das
zu guten richtet, das sie öffenthch wider seinen willen anfahen, wie der herr mit dem
David thätte an der Batsaba, die er doch durch ehbruch vnd mordt zum weyb beko-
men hat.54 Noch55 hat der herr den Salomon, diser ehbrecherin son,56 erhöhet und
gesegnet vber alle söne Davids.57
Wann man dann sagen wollte, es werde in der schrift auch offt allerley vnge-
schicktes58 vnd lammer gemeldet, so aus den eintzelichen ehen gefolget habe, wie
mit dem Job59, der Jesabel60 vnd andern, so ists doch onleugbar, das soliche vnge-
schicker vnd lammer nit aus der eintzigen ehe an ir selb, sondern aus beifelligen bö-
sen vrsachen gefolget hat.
So aber die schrifft vnd natur auch zeugen, das verletzung ehlicher liebe gegen
dem emen eheweyb aus dem an ihm selb gefolget hat vnd folget, wo man das andere
genomen hat oder nymet, wo dann diser allerheyligster bundt der ehen verletzet
wirdt, da mus der zorn des herrn vnd allerley arges volgen. Vnd derhalben haben
sich die Apostel beflissen vnd nach ienen alle heyligen vetter, das christhche volck
wider zu der recht waren haltung der ehe zu weisen, wie der herr die lm anfang ein-
gesetzet vnd auch der natur etlicher masen eingepflanzet hat, das nemlich ein man
allem ein weyb habe. Dann sie aus dem, das der herr die vnzeitige61 scheidung damit
verwarff, das er die erstliche62 einsetzung der ehe fürwarffe63 vnd sprach: lm anfang
war es mt also,64 haben sie gelernt, alles das für fel vnd mengel an der ehe zu halten
vnd so fil möglich abzutreiben65, das der ersten einsetzung der ehe mt gemess ist.
50. eben.
51. Vgl. II Sam 11-19.
52. mehrfachen.
53. beweist, folgert, läßt die Schlußfolgerung zu.
54. Vgl. II Sam 11,2-27.
55. dennoch.
56. Vgl. II Sam 12,24.
57. Vgl. I Reg 1,47; 3,5-14; 5,1-14-
58. Untaten, Mißgeschicke.
59. Vgl. Hiob 1,1-2,10.
60. Isebel verleitete den israelitischen König Ahab zum Baalskult und verfolgte den Propheten
Elia; vgl. I Reg 16,31-33; 18-19; 21,25-26; II Reg 9,30-37.
61. voreihge, grundlose.
62. anfänghche.
63. anführte.
64. Mt 19,3-9.
65. fernzuhalten, abzuwehren, zu beseitigen.