Kirchenordnung 1575
eine veterliche straffe und heilsahme arzeney
der seelen, damit die kirche gebauet und viel
leuthe warhaftigen zu unserem Hern Godt be-
keret werden, wie der erwirdige her Doct.
Martinus Lutherus in seiner predigten von dem
banne 12 sagt: Excommunicatio sic est tempora-
lis et corporalis, ut tantum ordinetur non con-
tra, sed pro commimione interiore vel repa-
randa, si iuste lata fuerit, vel augenda, si iniusta
fuerit. Probatur hoc per dictum apostoli 2. Corinth.
ultimo [vgl. 2. K 10, 8]: Agam secundum pote-
statem, quam dedit mihi Dominus, non in de-
structionem sed aedificationem. Hoc certe in-
telligo, quod non possit destruere, sed tantum-
modo aedificare per ecclesiasticam potestatem.
Nam et illum fornicarium (1. Cor. [5]) sic ex-
communicavit et sathanae tradidit, ut spiritus
nihilominus salvus fieret, et ut supra dictum est,
non existimandi sunt quasi inimici (2. Thessa. 3
[15]), sed corrigendi ut fratres, non ut perdantur,
sed ut confundantur. Et ut audacius dicam, nec
Christus ut homo hanc habuit potestatem sepa-
randi animas, sicut dicit Johan. 6 [37]: Omne
quod venit ad me, non eiiciam foras. Et iterum
[39]: Haec est voluntas eius, qui misit me, Patris,
ut omne, quod dedit mihi, non perdam. Et iterum
alibi [vgl. Luk 19,10]: Non venit Filius hominis
perdere, sed salvare animas. Item, ad hoc est
apertus quoque textus lib. 6 sent. ex c. Cum
medicinalis 12a, qui valde est notabilis, dicens:
Cum medicinalis sit excommunicatio, non mor-
talis, disciplina[n]s, non eradicans, dum tamen is,
in quem lata fuerit, non contemnat, caute pro-
videat ecclesiasticus iudex, ut in ea ferenda
ostendat se prosequi, quod corrigentis fuerit et
medentis. Haec ibi. Dan da sicht man, das die
disciplina ecclesiastica nicht eine solche straffe
oder absunderung der unbußfertigen von der ge-
meine Gottes gewesen ist, damit sie stracks dem
teufel solten gegeben oder in die helle vorbannet
worden sein, sondern alleine eine absonderung
12 Sermo de virtute excommunicationis, V. 1518;
WA 1, S. 640.
von den sacramenten der kirchen, als der taufe
und dem abendmhale, und anderen gemeinschaft
der Christen, damit sie mehr ihrer sunde er-
innert, zu wahrer busse und ernstlicher bekeh-
rung gereizet, als umb derselben willen genzlich
vordammet worden seind, wie der Lutherus in
dem vorangezeigten sermon weiter sagt: 13 Ec-
clesiastica excommunicatio est pium et mater-
num ecclesiae flagellum super corpus et res cor-
poris impositum, quo non trudit ad infernum,
sed potius revocat et urget ad salutem eos, qui
ad inferna properant, ideo cum summa exulta-
tione et reverentia simul amplectendum, nedum
patientissime ferendum est.
Darumb wo einer diese mutterliche straffe ge-
horsamblich aufnimbt, sich darnach ernstlich
bessert und von ganzen herzen zu Godt be-
keret, so wird ihme dieselbe eine gar heilsame
arzeney der sehelen, wie 2. Cor. 7. cap. [8—10]
gesagt wird: Das ich euch durch den brief habe
traurig gemacht, reuet mich nicht, und obs mich
reuete, so ich aber sehe, das der brief aucheine
stunde lang euch betrubet hat, so froue ich mich
doch nun, nicht davon, das ihr seid betrubet
worden, sondern das ihr betrubt seid worden
zur reue, dan ihr seid göttlich betrubet worden,
das ihr von Uns ja keinen schaden irgentwo inne
nehmet, dan die göttliche traurigkeit wirket zur
seligkeit eine reue, die niemand gereuet. Wie
man dasselbe auch in dem incestuoso bey den
Corinthern [1. K 5] und ahn dem rom. kayser
Theodosio zu sehende hat, das sie durch solche
traurigkeit der excommunication zu Godt al-
mechtigen zu ewiger seligkeit rechtschaffen be-
keret und die wunden ihres herzen und seelen
von grund auf seind geheilt worden.
Wo aber einer diese disciplinam ecclesiasti-
cam vorachtet und derselben unangesehen in
unbusfertigkeit hingehet und stirbt also, so wir-
ket dieselbe gewislich den ewigen todt und vor-
damnus, schleust ihn aus der gemeine Gottes
12a Corp. iur. can. Sexti Decretalium lib. V, tit.
XI, c. 1 (Innocentius IV. in concilio Lug-
dunensi); Friedberg II, S. 1093.
13 WA 1, S. 640.
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eine veterliche straffe und heilsahme arzeney
der seelen, damit die kirche gebauet und viel
leuthe warhaftigen zu unserem Hern Godt be-
keret werden, wie der erwirdige her Doct.
Martinus Lutherus in seiner predigten von dem
banne 12 sagt: Excommunicatio sic est tempora-
lis et corporalis, ut tantum ordinetur non con-
tra, sed pro commimione interiore vel repa-
randa, si iuste lata fuerit, vel augenda, si iniusta
fuerit. Probatur hoc per dictum apostoli 2. Corinth.
ultimo [vgl. 2. K 10, 8]: Agam secundum pote-
statem, quam dedit mihi Dominus, non in de-
structionem sed aedificationem. Hoc certe in-
telligo, quod non possit destruere, sed tantum-
modo aedificare per ecclesiasticam potestatem.
Nam et illum fornicarium (1. Cor. [5]) sic ex-
communicavit et sathanae tradidit, ut spiritus
nihilominus salvus fieret, et ut supra dictum est,
non existimandi sunt quasi inimici (2. Thessa. 3
[15]), sed corrigendi ut fratres, non ut perdantur,
sed ut confundantur. Et ut audacius dicam, nec
Christus ut homo hanc habuit potestatem sepa-
randi animas, sicut dicit Johan. 6 [37]: Omne
quod venit ad me, non eiiciam foras. Et iterum
[39]: Haec est voluntas eius, qui misit me, Patris,
ut omne, quod dedit mihi, non perdam. Et iterum
alibi [vgl. Luk 19,10]: Non venit Filius hominis
perdere, sed salvare animas. Item, ad hoc est
apertus quoque textus lib. 6 sent. ex c. Cum
medicinalis 12a, qui valde est notabilis, dicens:
Cum medicinalis sit excommunicatio, non mor-
talis, disciplina[n]s, non eradicans, dum tamen is,
in quem lata fuerit, non contemnat, caute pro-
videat ecclesiasticus iudex, ut in ea ferenda
ostendat se prosequi, quod corrigentis fuerit et
medentis. Haec ibi. Dan da sicht man, das die
disciplina ecclesiastica nicht eine solche straffe
oder absunderung der unbußfertigen von der ge-
meine Gottes gewesen ist, damit sie stracks dem
teufel solten gegeben oder in die helle vorbannet
worden sein, sondern alleine eine absonderung
12 Sermo de virtute excommunicationis, V. 1518;
WA 1, S. 640.
von den sacramenten der kirchen, als der taufe
und dem abendmhale, und anderen gemeinschaft
der Christen, damit sie mehr ihrer sunde er-
innert, zu wahrer busse und ernstlicher bekeh-
rung gereizet, als umb derselben willen genzlich
vordammet worden seind, wie der Lutherus in
dem vorangezeigten sermon weiter sagt: 13 Ec-
clesiastica excommunicatio est pium et mater-
num ecclesiae flagellum super corpus et res cor-
poris impositum, quo non trudit ad infernum,
sed potius revocat et urget ad salutem eos, qui
ad inferna properant, ideo cum summa exulta-
tione et reverentia simul amplectendum, nedum
patientissime ferendum est.
Darumb wo einer diese mutterliche straffe ge-
horsamblich aufnimbt, sich darnach ernstlich
bessert und von ganzen herzen zu Godt be-
keret, so wird ihme dieselbe eine gar heilsame
arzeney der sehelen, wie 2. Cor. 7. cap. [8—10]
gesagt wird: Das ich euch durch den brief habe
traurig gemacht, reuet mich nicht, und obs mich
reuete, so ich aber sehe, das der brief aucheine
stunde lang euch betrubet hat, so froue ich mich
doch nun, nicht davon, das ihr seid betrubet
worden, sondern das ihr betrubt seid worden
zur reue, dan ihr seid göttlich betrubet worden,
das ihr von Uns ja keinen schaden irgentwo inne
nehmet, dan die göttliche traurigkeit wirket zur
seligkeit eine reue, die niemand gereuet. Wie
man dasselbe auch in dem incestuoso bey den
Corinthern [1. K 5] und ahn dem rom. kayser
Theodosio zu sehende hat, das sie durch solche
traurigkeit der excommunication zu Godt al-
mechtigen zu ewiger seligkeit rechtschaffen be-
keret und die wunden ihres herzen und seelen
von grund auf seind geheilt worden.
Wo aber einer diese disciplinam ecclesiasti-
cam vorachtet und derselben unangesehen in
unbusfertigkeit hingehet und stirbt also, so wir-
ket dieselbe gewislich den ewigen todt und vor-
damnus, schleust ihn aus der gemeine Gottes
12a Corp. iur. can. Sexti Decretalium lib. V, tit.
XI, c. 1 (Innocentius IV. in concilio Lug-
dunensi); Friedberg II, S. 1093.
13 WA 1, S. 640.
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