Überlegungen zu Wissenszugang und Selbstverständnis 1 433
Eifer, die Schrift buchstabengetreu zu kennen, so gut, dass sie vollständig besit-
zen."59 Andere bemühten sich um das anagogische, allegorische und mystische
Verständnis, wieder andere neigten mit angestrengtem Eifer dem tropologischen
Sinn zu. „Ich selbst", so Peter von Zittau, „halte dafür, die Bemühungen um alle
diese Richtungen zu empfehlen, wenngleich nicht in gleicher Weise. Aus allem
kann man wie die Biene Nektar, eben Tugend und Erkenntnis ziehen."60 Und
auch wenn selbst Aristoteles gesagt hat, es sei nicht würdig, sich um Fabeln zu
bemühen, wird doch „die ernste Wahrheit durch scherzhafte Rede leichter"
(dulcius arrident seria picta iocis).61 Mit diesem Zitat aus Aesopus moralisatus
macht Peter von Zittau deutlich, dass den Religiösen die gesamte literarische
Überlieferung offenstehen sollte - sowohl die der Wahrheit verpflichtete Ge-
schichtsschreibung als auch Literatur und Poesie. Deshalb, so führt der Abt wei-
ter aus, „erwäge ich, dass nicht nur rein theologisches, sondern nach dem Apos-
tel (Röm 15,5) auch alles, was immer geschrieben ist, zu unserer Belehrung
verfasst wurde, damit wir durch Geduld und Trost der Schriften Hoffnung ha-
ben." Die Begründung dafür ist aus der Binnenperspektive des Klosterlebens
geschöpft: „Das nämlich nützt jenen, die am Tisch des Herrn speisen, auf dem
alle Schätze der Wissenschaft und Weisheit versammelt sind {in quo sunt omnes
thesauri sapiencie et sciencie), damit sie Abwechslung der Speisen, also der Wis-
senschaft haben, damit jeder, der des einen überdrüssig sind, von etwas anderem
essen kann."62 Für Peter von Zittau umfasst das monastische Leben eben beides,
59 Petra Litavskeho, Kronika Zbraslavskä (wie Anm. 58), Proömium, S. 3: Sunt enim nonnulli,
qui in litterali intelligencia scripture ita, ut illam complete habeant, efficaciter elaborant (...).
60 Ebd., S. 3: Studiosarum mencium, manuduccione scripturarum deum in hac peregrinacione
querencium solet esse, ut comperio, varia consuetudo. Sunt enim nonnulli, qui in litterali in-
telligencia scripture ita, ut illam complete babeant, efficaciter elaborant, sunt et alii, qui ana-
gogicis, allegoricis et misticis intellectibus, alii qui tropologicis sensibus affectuoso studio se
inclinant, alii in historiis et cronicis legendo edificatorium solacium sibi parant. Omnium
horum Studium, licet non equaliter, censeo commendandum. In omni enim materia, quam
legitpia mens, ad similitudinem argumentose apis semper invenire poterit, unde legens virtu-
tis et cognicionis suscipiat incrementum. Mens enim devota in leccionibus velut in ortis deli-
ciarum pascitur, in eis quoque quasi lilia colligit, cum id, quod legit, totum ad dei et proximi
dileccionem propriamque sui ipsius consideracionem applicat et retorquet.
61 Ebd.: Immo quamvis asserat pbilosopbus: quod de fabulis et fabulose philosophantibus non sit
dignum studio intendere, tarnen quia ipsa veritas seriosa aliquando ex allusione iocosi sermo-
nis fit legentibus plus iocunda, iuxta illud poeticum: dulcius arrident seria picta iocis, ex hoc
perpendo, quod non solum pure theologica, verum eciam secundum apostolum: quecunque
scripta sunt, ad nostram doctrinam scripta sunt, ut per pacienciam et consolacionem scriptu-
rarum spem habeamus.
62 Ebd.: Porro expedit hec epulantibus in mensa domini huius, scilicet in quo sunt omnes the-
sauri sapiencie et sciencie, ut epularum, id est scienciarum, diversitas habeatur, ut dum de uno
habetur fastidium, de alio quis vescatur.
Eifer, die Schrift buchstabengetreu zu kennen, so gut, dass sie vollständig besit-
zen."59 Andere bemühten sich um das anagogische, allegorische und mystische
Verständnis, wieder andere neigten mit angestrengtem Eifer dem tropologischen
Sinn zu. „Ich selbst", so Peter von Zittau, „halte dafür, die Bemühungen um alle
diese Richtungen zu empfehlen, wenngleich nicht in gleicher Weise. Aus allem
kann man wie die Biene Nektar, eben Tugend und Erkenntnis ziehen."60 Und
auch wenn selbst Aristoteles gesagt hat, es sei nicht würdig, sich um Fabeln zu
bemühen, wird doch „die ernste Wahrheit durch scherzhafte Rede leichter"
(dulcius arrident seria picta iocis).61 Mit diesem Zitat aus Aesopus moralisatus
macht Peter von Zittau deutlich, dass den Religiösen die gesamte literarische
Überlieferung offenstehen sollte - sowohl die der Wahrheit verpflichtete Ge-
schichtsschreibung als auch Literatur und Poesie. Deshalb, so führt der Abt wei-
ter aus, „erwäge ich, dass nicht nur rein theologisches, sondern nach dem Apos-
tel (Röm 15,5) auch alles, was immer geschrieben ist, zu unserer Belehrung
verfasst wurde, damit wir durch Geduld und Trost der Schriften Hoffnung ha-
ben." Die Begründung dafür ist aus der Binnenperspektive des Klosterlebens
geschöpft: „Das nämlich nützt jenen, die am Tisch des Herrn speisen, auf dem
alle Schätze der Wissenschaft und Weisheit versammelt sind {in quo sunt omnes
thesauri sapiencie et sciencie), damit sie Abwechslung der Speisen, also der Wis-
senschaft haben, damit jeder, der des einen überdrüssig sind, von etwas anderem
essen kann."62 Für Peter von Zittau umfasst das monastische Leben eben beides,
59 Petra Litavskeho, Kronika Zbraslavskä (wie Anm. 58), Proömium, S. 3: Sunt enim nonnulli,
qui in litterali intelligencia scripture ita, ut illam complete habeant, efficaciter elaborant (...).
60 Ebd., S. 3: Studiosarum mencium, manuduccione scripturarum deum in hac peregrinacione
querencium solet esse, ut comperio, varia consuetudo. Sunt enim nonnulli, qui in litterali in-
telligencia scripture ita, ut illam complete babeant, efficaciter elaborant, sunt et alii, qui ana-
gogicis, allegoricis et misticis intellectibus, alii qui tropologicis sensibus affectuoso studio se
inclinant, alii in historiis et cronicis legendo edificatorium solacium sibi parant. Omnium
horum Studium, licet non equaliter, censeo commendandum. In omni enim materia, quam
legitpia mens, ad similitudinem argumentose apis semper invenire poterit, unde legens virtu-
tis et cognicionis suscipiat incrementum. Mens enim devota in leccionibus velut in ortis deli-
ciarum pascitur, in eis quoque quasi lilia colligit, cum id, quod legit, totum ad dei et proximi
dileccionem propriamque sui ipsius consideracionem applicat et retorquet.
61 Ebd.: Immo quamvis asserat pbilosopbus: quod de fabulis et fabulose philosophantibus non sit
dignum studio intendere, tarnen quia ipsa veritas seriosa aliquando ex allusione iocosi sermo-
nis fit legentibus plus iocunda, iuxta illud poeticum: dulcius arrident seria picta iocis, ex hoc
perpendo, quod non solum pure theologica, verum eciam secundum apostolum: quecunque
scripta sunt, ad nostram doctrinam scripta sunt, ut per pacienciam et consolacionem scriptu-
rarum spem habeamus.
62 Ebd.: Porro expedit hec epulantibus in mensa domini huius, scilicet in quo sunt omnes the-
sauri sapiencie et sciencie, ut epularum, id est scienciarum, diversitas habeatur, ut dum de uno
habetur fastidium, de alio quis vescatur.