GESPRECHBIECHLIN NEÜW KARSTHANS
441
K. Was sol aber zuletst darauß werden? Oder wie mögen die ge-
brechen abgelegt werden ?
F. Ich acht anders nit, dann wie Christus sagt158, das man das schant-
lich glid vom cörper abschneyde, auff das es nit den gantzen cörper
5 schende, und es hinweg werffe, ob es auch schon ein aug wär. Dann als
Ambrosius sagt, ist ein Bischoff das aug seiner kirchen159. Wiewol
besser wär, wir möchten sie mit gutten vermanungen dahin bringen, das
sie uns den Christenglauben, wie uns den Christus und die Apostel ge-
geben haben, und sie uns mitler zeyt genommen, widerum gäben. Als-
10 dann wölten wir allen sachen wol thun. Dieweyl sie das aber nit wöllen,
förcht ich, man muß sie mitt irer zerbrechung dartzu zwingen, und würt
alsdann wenig angesehen werden, das sie sich uff ir freyheit berüffen.
Dann wir werden uns sant Pauls halten, der spricht zu den Corinthiern
[2 Cor 3,17]: wo der geist gottes ist, do ist freyheit.
15 K. So es im Christenglauben also verkert ist, halt ich, es nähe sich
dem end der welt, und werd bald der Endchrist kommen.
F. Was meynst du, das der | Endtchrist sey? |
K. Ich weiß es warlich nit, dann das die pfaffen und münch predigen,
er werd ein neüwer gott sein, und wann er komm, so werd die welt
20 bald darnach zergeen.
Frantz. Ja, lieber Karsthans, Es hatt vil ein andere meynung. Er
heißt nit Endchrist, als der am ende der welt kommen werde, sunder
heißt er Antchrist, das ist ein Kriechisch wort und ist so vil gesagt im
Teütschen als ein gegen-Christ oder wider-Christ, der seind vil gewesen
25 und noch. Darvon sagt Johannes in seiner Epistel [1 Jo 4,2-3]: Ein
jeder geist, der nit bekennet, das Jesus Christus mensch geboren sey, ist nitt von
gott, und das ist der geist des ‘Antichrists von dem ir gehört, das er zukünftig
sey, und er ist yetzund gereidt160 in der welt. Von dem sagt auch Christus
Lu. am xi.p [23 ]: Wer nit mit mir ist, der ist wider mich, und wer nit mit mir
30 samlet, der zerströwet. Von sollichen Antichristen ist alle geschrifft vol.
Aber kein grösser Antchrist ist nie gewesen, mag auch nymmer werden,
dann ein Bapst zu Rom, der das Ewangelium gantz verkeret und sich
in allen dingen, wie ich etlicher massen angezeygt hab, wider Christum
richtet. Vor dem warnet uns sant Paul, zu den Thessa. [2 Thess 2,3-4]:
3 5 Wir bitten eüch, brüder, ir wöllent eüch in keinem weg betriegen lassen, dann der
herr würt in seiner letsten zukunfft nit kommen, es sey dann zuvor ein abtrinnung
geschehen und sey erkennet der schalckhafftig, ein verdorbner sun, der da ist ein
wie den sachen zu helffen
Der pfaffen freyheit.
G2a
679 Endchrist
was der Antchrist sey.
Bapst der gröst Antchrist.
Nota
p) xii. AB.
158. Vgl. Mt 5, 29-30.
159. Vgl. De dignitate sacerdotali; MSL 17,59f.; MSL 139, 171 (Silvester II Papa:
De informatione episcoporum).
160. Schon.
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K. Was sol aber zuletst darauß werden? Oder wie mögen die ge-
brechen abgelegt werden ?
F. Ich acht anders nit, dann wie Christus sagt158, das man das schant-
lich glid vom cörper abschneyde, auff das es nit den gantzen cörper
5 schende, und es hinweg werffe, ob es auch schon ein aug wär. Dann als
Ambrosius sagt, ist ein Bischoff das aug seiner kirchen159. Wiewol
besser wär, wir möchten sie mit gutten vermanungen dahin bringen, das
sie uns den Christenglauben, wie uns den Christus und die Apostel ge-
geben haben, und sie uns mitler zeyt genommen, widerum gäben. Als-
10 dann wölten wir allen sachen wol thun. Dieweyl sie das aber nit wöllen,
förcht ich, man muß sie mitt irer zerbrechung dartzu zwingen, und würt
alsdann wenig angesehen werden, das sie sich uff ir freyheit berüffen.
Dann wir werden uns sant Pauls halten, der spricht zu den Corinthiern
[2 Cor 3,17]: wo der geist gottes ist, do ist freyheit.
15 K. So es im Christenglauben also verkert ist, halt ich, es nähe sich
dem end der welt, und werd bald der Endchrist kommen.
F. Was meynst du, das der | Endtchrist sey? |
K. Ich weiß es warlich nit, dann das die pfaffen und münch predigen,
er werd ein neüwer gott sein, und wann er komm, so werd die welt
20 bald darnach zergeen.
Frantz. Ja, lieber Karsthans, Es hatt vil ein andere meynung. Er
heißt nit Endchrist, als der am ende der welt kommen werde, sunder
heißt er Antchrist, das ist ein Kriechisch wort und ist so vil gesagt im
Teütschen als ein gegen-Christ oder wider-Christ, der seind vil gewesen
25 und noch. Darvon sagt Johannes in seiner Epistel [1 Jo 4,2-3]: Ein
jeder geist, der nit bekennet, das Jesus Christus mensch geboren sey, ist nitt von
gott, und das ist der geist des ‘Antichrists von dem ir gehört, das er zukünftig
sey, und er ist yetzund gereidt160 in der welt. Von dem sagt auch Christus
Lu. am xi.p [23 ]: Wer nit mit mir ist, der ist wider mich, und wer nit mit mir
30 samlet, der zerströwet. Von sollichen Antichristen ist alle geschrifft vol.
Aber kein grösser Antchrist ist nie gewesen, mag auch nymmer werden,
dann ein Bapst zu Rom, der das Ewangelium gantz verkeret und sich
in allen dingen, wie ich etlicher massen angezeygt hab, wider Christum
richtet. Vor dem warnet uns sant Paul, zu den Thessa. [2 Thess 2,3-4]:
3 5 Wir bitten eüch, brüder, ir wöllent eüch in keinem weg betriegen lassen, dann der
herr würt in seiner letsten zukunfft nit kommen, es sey dann zuvor ein abtrinnung
geschehen und sey erkennet der schalckhafftig, ein verdorbner sun, der da ist ein
wie den sachen zu helffen
Der pfaffen freyheit.
G2a
679 Endchrist
was der Antchrist sey.
Bapst der gröst Antchrist.
Nota
p) xii. AB.
158. Vgl. Mt 5, 29-30.
159. Vgl. De dignitate sacerdotali; MSL 17,59f.; MSL 139, 171 (Silvester II Papa:
De informatione episcoporum).
160. Schon.