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MARTIN BUCERS FRÜHSCHRIFTEN
daruss, das ist mein blut etc., das fur euch vergossen wurdt ablosung der sund
[Mt 26,28]. Welche wort, so sy also, wie Christus befolhen hat, ge-
sprochen werden, wie sy luten, also soll man glauben, das do sy der leib
vnd das blut Jesu Christi im brot vnd wein126. Das selbig soll darnoch
nit allein vom priester, sonder auch von andern, wie es der herr seinen 5
jungern gab, gereicht werden vnd genossen127, do by zu gedencken
34r des | tods, den Christus fur vnss erlitten hat, dadurch wir den sunden
feindt werden, vmb deren willen vnsser herr hatte sterben mussen, vnd
aber in guter, sicherer zuversicht zu gotlichen gnaden zunemen, die
weil wir durch ein solich kostlich opfer erlöst sein. Do her wir dan auch 10
desto geneigter werden, vnserm nechsten zu thun, alss wir bekennen, vnss
von Christo beschehen128 sein, vnd alles auch zu dulden, so vnss zu
leiden mag begegnen. Vnd dar zu, das also in vnss hass zur sund, glaub
zu got, lieb zum nechsten, verachtung der welt vnd mit worer zucht,
gedult in widerwertikeyt zunem vnd gesterckt werde, ist die mess zu 15
halten129. Seytenmal dan solchs in gotlicher schrifft gelert wurdt vnd
von allen wysen130 vnd berden131, cleidern, altarn, gepetten, opfern,
kertzen, so by vnss lang im brauch gewesen, auch das man alle ding
zu latein liset vnd sinnget, den leyen nur den leib im brot vnd nit auch
den kelch gibt vnd das der priester do vff ein newes Christum vffopfere 20
fur tod vnd lebendig vnd der gleichen in der schrifft nit gelernet wurdt,
so leren die newgenanten lerer, was obgemelt in der schrifft begriffen
ist, das höret von nöten zur messen; was vsserliches aber hinzuthon ist,
mag vnderwegen pliben132 oder gebraucht werden, wie das zu merung
des glaubens vnd der lieb dienstlich oder hinderlich erfunden wurdt133. 25
34 v Das aber die andern Christum wöllen vff ein newes | vffopfern fur leben-
dig vnd todt134 vnd den leyen nur ein gestalt, wie sy sagen, das ist gantz
vnchristlich vnd gots lesterlich135, alss ob der son gotes nit genug wer
für vnss zu eim ewigen opfer. Diss alles bewert sich vss den obgemelten
articelen. Dan noch dem ersten haben wir, das wir allein der gotlichen 30
schrifft sollen nachleben; nun die hat nienen136, das man in der mess
Christum solle vffopfern, sonder sy hat: nement hyn vnd essen, nement hin
vnd trincken etc. vnd thun solchs mir zu gedechtnuss, aber zun Hebreern 9
[24-28] stot geschriben137: Christus ist nit eingangen in das heilige mit henden
gemacht, welchs ist ein gegenbild der worhafftigen, sonder in den hymel selbst, um 33
zu erschynen vor dem angesicht gotes. Auch nit, das er sich offt mals opfere, gleich
126. Vgl. »Summary«, S. 116ff.
127. Vgl. Luther, WA 6,507,6-34 (Captivitate).
128. Geschehen. 129. Vgl. Luther, WA 6,515,27-561,12 (Captivitate).
130. Handlungsweise, Ritus. 131. Gebärden.
132. Soll unterlassen bleiben. 133. Vgl. Luther, WA 5,612,26-35 (Captivitate).
134. Vgl. »Summary«, Anm. 198. 135. Vgl. Anm. 127.
136. Nirgends. 137. Vgl. WA 6,513,34-514,10 (Captivitate).
MARTIN BUCERS FRÜHSCHRIFTEN
daruss, das ist mein blut etc., das fur euch vergossen wurdt ablosung der sund
[Mt 26,28]. Welche wort, so sy also, wie Christus befolhen hat, ge-
sprochen werden, wie sy luten, also soll man glauben, das do sy der leib
vnd das blut Jesu Christi im brot vnd wein126. Das selbig soll darnoch
nit allein vom priester, sonder auch von andern, wie es der herr seinen 5
jungern gab, gereicht werden vnd genossen127, do by zu gedencken
34r des | tods, den Christus fur vnss erlitten hat, dadurch wir den sunden
feindt werden, vmb deren willen vnsser herr hatte sterben mussen, vnd
aber in guter, sicherer zuversicht zu gotlichen gnaden zunemen, die
weil wir durch ein solich kostlich opfer erlöst sein. Do her wir dan auch 10
desto geneigter werden, vnserm nechsten zu thun, alss wir bekennen, vnss
von Christo beschehen128 sein, vnd alles auch zu dulden, so vnss zu
leiden mag begegnen. Vnd dar zu, das also in vnss hass zur sund, glaub
zu got, lieb zum nechsten, verachtung der welt vnd mit worer zucht,
gedult in widerwertikeyt zunem vnd gesterckt werde, ist die mess zu 15
halten129. Seytenmal dan solchs in gotlicher schrifft gelert wurdt vnd
von allen wysen130 vnd berden131, cleidern, altarn, gepetten, opfern,
kertzen, so by vnss lang im brauch gewesen, auch das man alle ding
zu latein liset vnd sinnget, den leyen nur den leib im brot vnd nit auch
den kelch gibt vnd das der priester do vff ein newes Christum vffopfere 20
fur tod vnd lebendig vnd der gleichen in der schrifft nit gelernet wurdt,
so leren die newgenanten lerer, was obgemelt in der schrifft begriffen
ist, das höret von nöten zur messen; was vsserliches aber hinzuthon ist,
mag vnderwegen pliben132 oder gebraucht werden, wie das zu merung
des glaubens vnd der lieb dienstlich oder hinderlich erfunden wurdt133. 25
34 v Das aber die andern Christum wöllen vff ein newes | vffopfern fur leben-
dig vnd todt134 vnd den leyen nur ein gestalt, wie sy sagen, das ist gantz
vnchristlich vnd gots lesterlich135, alss ob der son gotes nit genug wer
für vnss zu eim ewigen opfer. Diss alles bewert sich vss den obgemelten
articelen. Dan noch dem ersten haben wir, das wir allein der gotlichen 30
schrifft sollen nachleben; nun die hat nienen136, das man in der mess
Christum solle vffopfern, sonder sy hat: nement hyn vnd essen, nement hin
vnd trincken etc. vnd thun solchs mir zu gedechtnuss, aber zun Hebreern 9
[24-28] stot geschriben137: Christus ist nit eingangen in das heilige mit henden
gemacht, welchs ist ein gegenbild der worhafftigen, sonder in den hymel selbst, um 33
zu erschynen vor dem angesicht gotes. Auch nit, das er sich offt mals opfere, gleich
126. Vgl. »Summary«, S. 116ff.
127. Vgl. Luther, WA 6,507,6-34 (Captivitate).
128. Geschehen. 129. Vgl. Luther, WA 6,515,27-561,12 (Captivitate).
130. Handlungsweise, Ritus. 131. Gebärden.
132. Soll unterlassen bleiben. 133. Vgl. Luther, WA 5,612,26-35 (Captivitate).
134. Vgl. »Summary«, Anm. 198. 135. Vgl. Anm. 127.
136. Nirgends. 137. Vgl. WA 6,513,34-514,10 (Captivitate).