ANLAGEN UND GUTACHTEN
331
wie der hohe priester geet alle jar in das heilige mit frembden blut, sonst hette er
offt mussen leiden vom anfang der welt her. Nun aber am end der welt ist er ein
mal erschynen, durch sein eigen opfer die sund vffzuheben. Vnd wie den menschen
ist gesetzt, ein mal zu sterben, darnach aber das gericht, also ist Christus ein
5 mal geopfert, weg zu nemen filer sund. Zum andern mal aber wirdt er on sund
erschynen denen, die uff in warten zur seligkeit. Vnd am x. [11-14] | cap. stot f° 35 r
also geschriben: Vnd ein ieglicher priester (versteh des alten testaments)
ist eingesetzt, das er alle tag gottes dienst pfleg vnd oftmals einerley opfer thue,
welche nit kunden die sund abnemen. Diser aber, da er hat ein opfer fur die sund
10 geopfert, das ewiglich gilt, ist er gesetzt zur gerechten138 gottes vnd wartet hin
furt, biss das seine feind zum schemel seiner fuss gelegt werden; dan mit einem
opfer hat er in ewigkeit volendet die geheiligten. Dis sind ie clare wort. Sind
wir alle, die durch den glauben an Christum geheiliget, durch das einig
opfer, so er fur vnss sich selb am creutz dem vatter vffgeopfert hat,
15 vollendet, was dorffen wir dan weiters? Darumb hat er nit gesagt:
opfern das, sonder thun dis, niessent mein leib vnd blut mir zu gedecht-
nuss, deshalb man wol sagen mocht, die mess ist ein gedechtnuss des
ewigen opfers139 aber in kein weg mag sy ein opfer sein, das vff eins
newes do Christus wurd vffgeopfert. Man wolt es dan verston, wie man
20 uff den weinacht tag sagt, heut ist Christ geporen, vff den oster tag,
heut ist Christ erstanden, das ist, heut gedenckt man solchs, vnd sagen,
in der mess wurdt Christus vffgeopfert, das ist, man gedenck, das er sich
fur vnss selb hat vffgeopfert. Darumb so wir sollen by der schrifft blybed,
müssen wir sagen, dass die mess kein | opfer sy. Item auch nit gelten f° 35 v
25 lassen, das man den leyen do wolte weniger achten dan pfaffen. Wer ein
junger Christi ist, dem gehört es alles; die schrifft macht vnss alle eins
in Christo140. Will aber die gegenteil sagen, er hab sein jungern das
sacrament in beder gestalt geben vnd die syen aber priester gewesen,
so sagt man es on alle schrifft; darzu so folget, das man den leyen nyt
30 müst geben, dan sind die junger Christi all pfaffen gewesen, so hat
Christus auch den leyen nit geben141. Aber in Christo ist weder pfaff
noch ley, sonder einer, wie Paulus sagt142. Der gleichen soll man alle
ding zu besserung thun vnd darumb, das es die gantz gemein verstand,
in gemeiner lands sprach, wie das vssgedruckt ist, 1. Cor. 14 [12]. Diss
35 alles bewerdt sich auch vss dem andern articel. Dan machen vnss die
werck Christi allein selig, so wir an in glauben, vnd nit die vnsren, so
darff man ir, der pfaffen, mess halten nit weiter dan obgemelt vnd irs
138. Rechten.
139. Vgl. Luther: »corpus meum tradam et sanguinem fundam ... ut utrunque tibi
in signo et memoriale eiusdem promissionis relicturus«, WA 6,515,22-24 (Captivi-
tate).
140. Vgl. Gal 3,28.
141. Vgl. Luther, WA 6,503,9-19 (Captivitate).
142. Vgl. Gal 3,28.
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wie der hohe priester geet alle jar in das heilige mit frembden blut, sonst hette er
offt mussen leiden vom anfang der welt her. Nun aber am end der welt ist er ein
mal erschynen, durch sein eigen opfer die sund vffzuheben. Vnd wie den menschen
ist gesetzt, ein mal zu sterben, darnach aber das gericht, also ist Christus ein
5 mal geopfert, weg zu nemen filer sund. Zum andern mal aber wirdt er on sund
erschynen denen, die uff in warten zur seligkeit. Vnd am x. [11-14] | cap. stot f° 35 r
also geschriben: Vnd ein ieglicher priester (versteh des alten testaments)
ist eingesetzt, das er alle tag gottes dienst pfleg vnd oftmals einerley opfer thue,
welche nit kunden die sund abnemen. Diser aber, da er hat ein opfer fur die sund
10 geopfert, das ewiglich gilt, ist er gesetzt zur gerechten138 gottes vnd wartet hin
furt, biss das seine feind zum schemel seiner fuss gelegt werden; dan mit einem
opfer hat er in ewigkeit volendet die geheiligten. Dis sind ie clare wort. Sind
wir alle, die durch den glauben an Christum geheiliget, durch das einig
opfer, so er fur vnss sich selb am creutz dem vatter vffgeopfert hat,
15 vollendet, was dorffen wir dan weiters? Darumb hat er nit gesagt:
opfern das, sonder thun dis, niessent mein leib vnd blut mir zu gedecht-
nuss, deshalb man wol sagen mocht, die mess ist ein gedechtnuss des
ewigen opfers139 aber in kein weg mag sy ein opfer sein, das vff eins
newes do Christus wurd vffgeopfert. Man wolt es dan verston, wie man
20 uff den weinacht tag sagt, heut ist Christ geporen, vff den oster tag,
heut ist Christ erstanden, das ist, heut gedenckt man solchs, vnd sagen,
in der mess wurdt Christus vffgeopfert, das ist, man gedenck, das er sich
fur vnss selb hat vffgeopfert. Darumb so wir sollen by der schrifft blybed,
müssen wir sagen, dass die mess kein | opfer sy. Item auch nit gelten f° 35 v
25 lassen, das man den leyen do wolte weniger achten dan pfaffen. Wer ein
junger Christi ist, dem gehört es alles; die schrifft macht vnss alle eins
in Christo140. Will aber die gegenteil sagen, er hab sein jungern das
sacrament in beder gestalt geben vnd die syen aber priester gewesen,
so sagt man es on alle schrifft; darzu so folget, das man den leyen nyt
30 müst geben, dan sind die junger Christi all pfaffen gewesen, so hat
Christus auch den leyen nit geben141. Aber in Christo ist weder pfaff
noch ley, sonder einer, wie Paulus sagt142. Der gleichen soll man alle
ding zu besserung thun vnd darumb, das es die gantz gemein verstand,
in gemeiner lands sprach, wie das vssgedruckt ist, 1. Cor. 14 [12]. Diss
35 alles bewerdt sich auch vss dem andern articel. Dan machen vnss die
werck Christi allein selig, so wir an in glauben, vnd nit die vnsren, so
darff man ir, der pfaffen, mess halten nit weiter dan obgemelt vnd irs
138. Rechten.
139. Vgl. Luther: »corpus meum tradam et sanguinem fundam ... ut utrunque tibi
in signo et memoriale eiusdem promissionis relicturus«, WA 6,515,22-24 (Captivi-
tate).
140. Vgl. Gal 3,28.
141. Vgl. Luther, WA 6,503,9-19 (Captivitate).
142. Vgl. Gal 3,28.