686 widerlegung der thesen
Antwort ᵗ M. Bucerj:
1. Oecolampadius vnd Zwynglius haben gar vyl vom Sacrament geschryben, das
Amßdorffer Selbs nitt vnrecht erkennet.
2. Denn zu Marckpurg sy sich deßhalb so weyt | 28 ʳ | mitt D. Lauther selb verglichen
haben ¹ , das jn dem aller streyt in dißem vnd allen punctenn Christenlicher leer 5
byß an das, so von der leyplichen gegenwirtigkayt zu leren jst, hin gelegt ward.
3. Jch halt ouch, so meer zeyt doruff gewendet were vnd ettliche anderen vrsachen
der leer Christi nitt angehörig doran nicht gehindert hettind, eß solte dißer streyt
ouch der leyplichen gegenwirtigkeyt halben vernichtet worden sein.
4. Dann so vyl ichs erkennen mag, hatt eß dorann gefält, das man nitt wort finden 10
kondt, die alßo die wore gegenwirtigkeyt vnd vbergab Christi jm Abendmaal mitt
dem prot außgetrückt, das sy doch dem anderenn thayl nitt zuuyl gelautet auff
die Naturliche eynikeyt des leybs Christi mitt dem prot vnd harwiderumb ² die den
vnderscheyd zwyschen brot vnd weyn alßo aüßtrücket, daß sy den anderen nit gelaütet
hettend, alß scheydeten sy den leyb deß herren vnd prot voneynander. 15
5. Dann wie man wort fürbracht – dozu man aber ouch nur eynen tag brauchet –
, die | 28 ᵛ | die woren ᵘ gegenwertigkeyt vnd vbergab des leybs Christi mitt dem brot
außtruckenlich vnd volkomen bekenneten, so wolten solche wort dem anderen
thayl lauten, alß ob ein Naturliche vereynigung vnd anhefftung des leybs Christi
mitt vnd an das brot gesetzet würde. 20
6. Vnd so man wort hatte, die den vnderscheyd zwischem prodt vnd dem leyb des
herren wolfurgeben vnd dormitt auff die geystliche nießung gerichtet weren, so woltenn
die anderen sorgen, eß würde jn solchen worten die wore gegenwertigkeyt vnd
vbergaab Christi jm abendtmaal nitt gnugßamklich bekennet vnd außgetruckt.
7. Deweyl dann Oecolampadius vnd Zwinglius vom H. Sacrament so vyl geleert 25
habenn, das Amßdorff selb waar vnd recht erkennt.
[8.]. Richten alle Christen, ob er vnß pyllich zumute, daß wir jn gemeyn ³ sin bekennen
sollenn, Oecolampadius vnd Zwinglius haben vom Sacrament vnrecht vnd
falsch geschriben. | 29 ʳ |
9. Vnd ob jmme nicht auß aller pyllichkeyt zustande, das er Eerstlich anzeygt, 30
worinn die zween, Oecolampad vnd Zwinglius, vom Sacrament vnrecht vnd falsch
geschryben habenn.
10. Dann sy, wie gesagt, vyl gutz vom Sacrament vnd anderen stückenn Christenlicher
leer geschryben, des Amßdorffer selbs nitt leugnet ᵛ vnd Christum, vnßern herren
ᵛ , (So vyl ich sy erkennet, der ich ouch gar vyl meer vmb sy gewäßsen bynn, 35
t) Schrf.: Antwor.
u) danach gestr.: Eynigkeyt.
v)–v) am linken Rand erg. und eingewiesen; daneben von anderer Hand: N[ota] bene.
1. Marburger Religionsgespräch, 2.–5. Oktober 1529. Vgl. May, Art. Marburger Religionsgespräch,
in: TRE 22 (1992), S.75–79. BDS 4, S.323–364. Artikel in MBW 825.
2. hinwiederum, umgekehrt.
3. jn gemeyn: insgemein, alle zusammen.
Antwort ᵗ M. Bucerj:
1. Oecolampadius vnd Zwynglius haben gar vyl vom Sacrament geschryben, das
Amßdorffer Selbs nitt vnrecht erkennet.
2. Denn zu Marckpurg sy sich deßhalb so weyt | 28 ʳ | mitt D. Lauther selb verglichen
haben ¹ , das jn dem aller streyt in dißem vnd allen punctenn Christenlicher leer 5
byß an das, so von der leyplichen gegenwirtigkayt zu leren jst, hin gelegt ward.
3. Jch halt ouch, so meer zeyt doruff gewendet were vnd ettliche anderen vrsachen
der leer Christi nitt angehörig doran nicht gehindert hettind, eß solte dißer streyt
ouch der leyplichen gegenwirtigkeyt halben vernichtet worden sein.
4. Dann so vyl ichs erkennen mag, hatt eß dorann gefält, das man nitt wort finden 10
kondt, die alßo die wore gegenwirtigkeyt vnd vbergab Christi jm Abendmaal mitt
dem prot außgetrückt, das sy doch dem anderenn thayl nitt zuuyl gelautet auff
die Naturliche eynikeyt des leybs Christi mitt dem prot vnd harwiderumb ² die den
vnderscheyd zwyschen brot vnd weyn alßo aüßtrücket, daß sy den anderen nit gelaütet
hettend, alß scheydeten sy den leyb deß herren vnd prot voneynander. 15
5. Dann wie man wort fürbracht – dozu man aber ouch nur eynen tag brauchet –
, die | 28 ᵛ | die woren ᵘ gegenwertigkeyt vnd vbergab des leybs Christi mitt dem brot
außtruckenlich vnd volkomen bekenneten, so wolten solche wort dem anderen
thayl lauten, alß ob ein Naturliche vereynigung vnd anhefftung des leybs Christi
mitt vnd an das brot gesetzet würde. 20
6. Vnd so man wort hatte, die den vnderscheyd zwischem prodt vnd dem leyb des
herren wolfurgeben vnd dormitt auff die geystliche nießung gerichtet weren, so woltenn
die anderen sorgen, eß würde jn solchen worten die wore gegenwertigkeyt vnd
vbergaab Christi jm abendtmaal nitt gnugßamklich bekennet vnd außgetruckt.
7. Deweyl dann Oecolampadius vnd Zwinglius vom H. Sacrament so vyl geleert 25
habenn, das Amßdorff selb waar vnd recht erkennt.
[8.]. Richten alle Christen, ob er vnß pyllich zumute, daß wir jn gemeyn ³ sin bekennen
sollenn, Oecolampadius vnd Zwinglius haben vom Sacrament vnrecht vnd
falsch geschriben. | 29 ʳ |
9. Vnd ob jmme nicht auß aller pyllichkeyt zustande, das er Eerstlich anzeygt, 30
worinn die zween, Oecolampad vnd Zwinglius, vom Sacrament vnrecht vnd falsch
geschryben habenn.
10. Dann sy, wie gesagt, vyl gutz vom Sacrament vnd anderen stückenn Christenlicher
leer geschryben, des Amßdorffer selbs nitt leugnet ᵛ vnd Christum, vnßern herren
ᵛ , (So vyl ich sy erkennet, der ich ouch gar vyl meer vmb sy gewäßsen bynn, 35
t) Schrf.: Antwor.
u) danach gestr.: Eynigkeyt.
v)–v) am linken Rand erg. und eingewiesen; daneben von anderer Hand: N[ota] bene.
1. Marburger Religionsgespräch, 2.–5. Oktober 1529. Vgl. May, Art. Marburger Religionsgespräch,
in: TRE 22 (1992), S.75–79. BDS 4, S.323–364. Artikel in MBW 825.
2. hinwiederum, umgekehrt.
3. jn gemeyn: insgemein, alle zusammen.