i. VON DER KIRCHEN MENGEL VNND FÄHL
169
gett: erstlich von denen, die da seltthen oder gar nit darzü gohn vnnd solchs entweders
auß Verachtung, das die leuth vermeinen, man künde wol davonp selig werdenn, vnd
seie gleich souil, man gang hinzu oder laß vnderwegen72, es könde einer dennocht
geleich wol ein güther Christ sein, oder aber geschichtt sonst auß sonderer hinleßigkeit,
5 das die leuth förchtenn, so sie zu dem nachtmal kommen, so mußentt sie, wie auch war
ist, etwas von jren sunden abstehn vnnd frummer werden, dahin sie dann jhr alter Adam
nit gern kommen laßen will; vnnd mugen der vrsachen mehr angetzogenn werden,
vnder welchen nicht die geringste ist, das ettlich ergertt, wan sie, wie bißher geschehen,
jederman on vnderschid hinzu gehn gesehen haben. Solche nun, die entweder gar nit
10 oder doch gar seltthen das heylig Sacrament empfahen, ist gewißlich der größer hauff
der gantzen statt. Dieweil aber vnser lieber herr Christus zu einem sonderen tröst vnd
schätz seiner kirchen neben dem wort diß Sacrament selbs eingesetzt vnd verordnet hatt
vnnd so ernstlichen befolhenn, das wirs offtermols zu seiner gedechtnuß haltthen sol-
lenn vnnd also nitt allein seines bittern leidens vnnd sterbens, so er für die sund der
15 gantzen weltt erlitten, jngedenck werden, sonder selbs bey vnns sein will vnnd vns
gleich sollichs seines verdiensts durch das war gleubig eßen vnd drincken seines leib
vnnd blüts teilhafftig machet, So muß ja von sollichem hauffen nicht wenig gesundiget
werden, als die die vnaußsprechlichen großenn gaben Christi verachten, vnd, souil an
jhnen gelegen, sein befelch vnnd Ordnung vffheben; denn so jederman ihrem Exempel
20 nachkeme, so wurde freilich nimmermehr kein nachtmal gehakten, vnnd muß der
| [a 8 a] j Herr entweder vergebens geredt oder dis Sacrament sonst zu einem Spectackel
vnnd schawspiel jn der kirchen vffgesetzt haben, wie es dann jm Bapstumb zum güthen
theil schon mitt der meß datzü kommen war.
Zum andern ist auch große gefärlicheit73 by den vberigen, die schon das nachtmal
25 pflegen zu empfahen. Dann dieweil das Zuuor anzeigen74, so jnn begerung der Absolu-
tion geschehen, wie hernoch jm dritten puncten soll gemeldett werden, abgangen ist75,
so volgett auch, das man jederman on allen vnderschid zu dem disch des herrenn muß
komen laßen, vnder welchen ettliche, als furnemlich junge leuth vnnd ettwa auch altte,
des gantzen handels gar nicht vnderrichtt sindt, wißent nit, was man da handelt oder
30 was doch für ein vnderschid seye zwischen dißer vnd einer andern malzeit; vnnd wann
sy hoch khommen vnds güt machen, so vermeinen sie, sie empfahen vnnd erlangen
Vergebung der sund allein vmb solches wercks wirdigkeit willen, das sie hinzu gehnn
wie ander leuth. Wo ist da noch die erkandtnuß der sund, beßerung des lebens, glaub
vnnd dancksagung, on welche stuck das Sacrament nit allein nit nützlich, sonder auch
35 schedlich vnnd der tod ist?
Dieweil aber ein große, vnußsprechliche Sicherheit auch by den rechten frommen
Christenn erfunden wurt, das sie nicht allweg jhre sund erkennen vnnd sich zün zeyten
selbs für from haltthen vnd dahin gehen, als ob sy on sund seyen, So werden auch vnder
p) gestr.: darum [daruon?]; am Rand: davon.
72. Unterlasse es.
73. Gefährdung.
74. Vorher anmelden (hier zu Beichte und Beichtgespräch).
75. Nicht mehr erfolgt.
169
gett: erstlich von denen, die da seltthen oder gar nit darzü gohn vnnd solchs entweders
auß Verachtung, das die leuth vermeinen, man künde wol davonp selig werdenn, vnd
seie gleich souil, man gang hinzu oder laß vnderwegen72, es könde einer dennocht
geleich wol ein güther Christ sein, oder aber geschichtt sonst auß sonderer hinleßigkeit,
5 das die leuth förchtenn, so sie zu dem nachtmal kommen, so mußentt sie, wie auch war
ist, etwas von jren sunden abstehn vnnd frummer werden, dahin sie dann jhr alter Adam
nit gern kommen laßen will; vnnd mugen der vrsachen mehr angetzogenn werden,
vnder welchen nicht die geringste ist, das ettlich ergertt, wan sie, wie bißher geschehen,
jederman on vnderschid hinzu gehn gesehen haben. Solche nun, die entweder gar nit
10 oder doch gar seltthen das heylig Sacrament empfahen, ist gewißlich der größer hauff
der gantzen statt. Dieweil aber vnser lieber herr Christus zu einem sonderen tröst vnd
schätz seiner kirchen neben dem wort diß Sacrament selbs eingesetzt vnd verordnet hatt
vnnd so ernstlichen befolhenn, das wirs offtermols zu seiner gedechtnuß haltthen sol-
lenn vnnd also nitt allein seines bittern leidens vnnd sterbens, so er für die sund der
15 gantzen weltt erlitten, jngedenck werden, sonder selbs bey vnns sein will vnnd vns
gleich sollichs seines verdiensts durch das war gleubig eßen vnd drincken seines leib
vnnd blüts teilhafftig machet, So muß ja von sollichem hauffen nicht wenig gesundiget
werden, als die die vnaußsprechlichen großenn gaben Christi verachten, vnd, souil an
jhnen gelegen, sein befelch vnnd Ordnung vffheben; denn so jederman ihrem Exempel
20 nachkeme, so wurde freilich nimmermehr kein nachtmal gehakten, vnnd muß der
| [a 8 a] j Herr entweder vergebens geredt oder dis Sacrament sonst zu einem Spectackel
vnnd schawspiel jn der kirchen vffgesetzt haben, wie es dann jm Bapstumb zum güthen
theil schon mitt der meß datzü kommen war.
Zum andern ist auch große gefärlicheit73 by den vberigen, die schon das nachtmal
25 pflegen zu empfahen. Dann dieweil das Zuuor anzeigen74, so jnn begerung der Absolu-
tion geschehen, wie hernoch jm dritten puncten soll gemeldett werden, abgangen ist75,
so volgett auch, das man jederman on allen vnderschid zu dem disch des herrenn muß
komen laßen, vnder welchen ettliche, als furnemlich junge leuth vnnd ettwa auch altte,
des gantzen handels gar nicht vnderrichtt sindt, wißent nit, was man da handelt oder
30 was doch für ein vnderschid seye zwischen dißer vnd einer andern malzeit; vnnd wann
sy hoch khommen vnds güt machen, so vermeinen sie, sie empfahen vnnd erlangen
Vergebung der sund allein vmb solches wercks wirdigkeit willen, das sie hinzu gehnn
wie ander leuth. Wo ist da noch die erkandtnuß der sund, beßerung des lebens, glaub
vnnd dancksagung, on welche stuck das Sacrament nit allein nit nützlich, sonder auch
35 schedlich vnnd der tod ist?
Dieweil aber ein große, vnußsprechliche Sicherheit auch by den rechten frommen
Christenn erfunden wurt, das sie nicht allweg jhre sund erkennen vnnd sich zün zeyten
selbs für from haltthen vnd dahin gehen, als ob sy on sund seyen, So werden auch vnder
p) gestr.: darum [daruon?]; am Rand: davon.
72. Unterlasse es.
73. Gefährdung.
74. Vorher anmelden (hier zu Beichte und Beichtgespräch).
75. Nicht mehr erfolgt.