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DIE LETZTEN STRASSBURGER JAHRE 1546-1549
heilig nachtmal des herren offt vnd mit rechter andacht empfahen22, sich darzu auch
recht zu bereiten, alwegen, so vil inen immer müglich, zu der vorbereittung verfügen;
Sy sollen auch getrewlich bedencken, das vnser lieber herr Jhesus sein h. abentmal mit
grosser begürden gehalten vnd so herzlich heisset seine jünger, alle seine selligmachende
gemeinschafft empfahen als die bestetigung des newen vnd ewigen testaments, damit sie 5
disse so herzliche handlung des herren vnd Übergebung sein selbsm vnd seines Verdien-
stes, nit als ein eußerliche sach, daran nit hoch gelegen, verachten, sonder als wäre,
danckbare jünger des herren diß sein heilig abentmal allemal auch mit aller andacht vnd
herzlicher danckbarkeyt entpfahen als ein speyß vnd drancke, wie es warlich ist, ins
ewig leben, wie sy des das" exempel haben der Apostel vnd aller alten, recht eyfferigen 10
kirchen Christi.
Fürs fünfft23, das sie auch den tröst der götlichen absolution, mit anderen vnd besun-
ders zu empfahen, in gesundeheit vnd kranckheit hochachten, wie alle Verheissungen
vnd Ordnungen vnsers herren Jhesu Christi24, der nichts, dan das vnser heil gewißlich
vnd gewaltig befördert, wa wirs allem recht gebrauchen, vns gesetzet vnd geordnet hat. 15
Nun sind das ia klare vnd gar tröstliche wort: | 80a | nement° den heiligen geist, wel-
chen ir die sinde verzeihen, denen werden sie verzihen, vnd denen ir die sinde behalten,
denen werden sie behalten. Item: was ir vff erden binden, das sol im himmel gebunden?,
vnd was ir vff erden lösen, das soll im himmel loß sein.
Fürs25 sechste526 sollen sie sich auch danckbar gegen gott dem herren erzeigen vnd ir 20
almusen vnd opffer zu vnderhaltung der armen drewlich vnd reüchlich27 bringen, vnd
besonders vff die sontag vnd bettag vnd, so offt sie sich1 des diensts der kirchen gebrau-
chen in empfahung der sacramenten des tauffs vnd h. abentmals, auch in einsegnung der
eh vnd bestattung der abgestorbenen. Es solle vns ia auch hoch gelten, das der herre so
offt gebeüt, das sein volck vor im, das ist: in seiner gemeinde, immers mit lerer hand 25
erschinen solle.
Fürs sübende1, diewil der heilig tauff weniger nit ist dan das Sacrament des h. abent-
mals, sollen sy auch die Ordnung vnser kürchen in dem groß achten vnd flißig halten,
den tauff von der kirchen bey den Dienern bey Zeiten zu begeren28, Christliche gefat-
tern zu erbetten vnd vff die sontag zu den gemeinen ämptern sich mit den selbigen vnd 30
andern iren guten frinden, so sie zum tauff sonderlich erbotten, vom anfang der ämpter
in die gemeinde verfügen, die künder zu irer zeit mit einer person, zwen oder dreyer vffs
m) sebs B. — n) dan B. — o) Nemen B. - p) sein B.
q) Zum sechsten B. - r) sich sie B. - s) nimmer B. - t) zum sibenden B.
tung). Hat Nigri in das eigene Exemplar seine Bemerkungen als Randglossen eingetragen? Vgl.
unten, Anm. 49.
22. Celebratio cenae frequentior. Offt vnd dief das H. abentmal empfahen. [Marg.]. - Nur B.
23. Absolutio. Absoluieru/ng. [Marg.]. - Nur B.
24. Perceptio fit usus cenae. Nutz des nachtmals. [Marg.]. — Nur B; Jo 20,22h; Mt 18,18.
25. Vgl. >Von der Kirchen mengel vnnd £ähl<, f. c6af.; in diesem Bd., S. 186, Z. 14—16.
26. Elemosina. Almu-oßen. [Marg.]. — Nur B.
27. Reichlich.
28. De susceptoribus baptismi. Von gefattem. [Marg.]. - Nur B.
DIE LETZTEN STRASSBURGER JAHRE 1546-1549
heilig nachtmal des herren offt vnd mit rechter andacht empfahen22, sich darzu auch
recht zu bereiten, alwegen, so vil inen immer müglich, zu der vorbereittung verfügen;
Sy sollen auch getrewlich bedencken, das vnser lieber herr Jhesus sein h. abentmal mit
grosser begürden gehalten vnd so herzlich heisset seine jünger, alle seine selligmachende
gemeinschafft empfahen als die bestetigung des newen vnd ewigen testaments, damit sie 5
disse so herzliche handlung des herren vnd Übergebung sein selbsm vnd seines Verdien-
stes, nit als ein eußerliche sach, daran nit hoch gelegen, verachten, sonder als wäre,
danckbare jünger des herren diß sein heilig abentmal allemal auch mit aller andacht vnd
herzlicher danckbarkeyt entpfahen als ein speyß vnd drancke, wie es warlich ist, ins
ewig leben, wie sy des das" exempel haben der Apostel vnd aller alten, recht eyfferigen 10
kirchen Christi.
Fürs fünfft23, das sie auch den tröst der götlichen absolution, mit anderen vnd besun-
ders zu empfahen, in gesundeheit vnd kranckheit hochachten, wie alle Verheissungen
vnd Ordnungen vnsers herren Jhesu Christi24, der nichts, dan das vnser heil gewißlich
vnd gewaltig befördert, wa wirs allem recht gebrauchen, vns gesetzet vnd geordnet hat. 15
Nun sind das ia klare vnd gar tröstliche wort: | 80a | nement° den heiligen geist, wel-
chen ir die sinde verzeihen, denen werden sie verzihen, vnd denen ir die sinde behalten,
denen werden sie behalten. Item: was ir vff erden binden, das sol im himmel gebunden?,
vnd was ir vff erden lösen, das soll im himmel loß sein.
Fürs25 sechste526 sollen sie sich auch danckbar gegen gott dem herren erzeigen vnd ir 20
almusen vnd opffer zu vnderhaltung der armen drewlich vnd reüchlich27 bringen, vnd
besonders vff die sontag vnd bettag vnd, so offt sie sich1 des diensts der kirchen gebrau-
chen in empfahung der sacramenten des tauffs vnd h. abentmals, auch in einsegnung der
eh vnd bestattung der abgestorbenen. Es solle vns ia auch hoch gelten, das der herre so
offt gebeüt, das sein volck vor im, das ist: in seiner gemeinde, immers mit lerer hand 25
erschinen solle.
Fürs sübende1, diewil der heilig tauff weniger nit ist dan das Sacrament des h. abent-
mals, sollen sy auch die Ordnung vnser kürchen in dem groß achten vnd flißig halten,
den tauff von der kirchen bey den Dienern bey Zeiten zu begeren28, Christliche gefat-
tern zu erbetten vnd vff die sontag zu den gemeinen ämptern sich mit den selbigen vnd 30
andern iren guten frinden, so sie zum tauff sonderlich erbotten, vom anfang der ämpter
in die gemeinde verfügen, die künder zu irer zeit mit einer person, zwen oder dreyer vffs
m) sebs B. — n) dan B. — o) Nemen B. - p) sein B.
q) Zum sechsten B. - r) sich sie B. - s) nimmer B. - t) zum sibenden B.
tung). Hat Nigri in das eigene Exemplar seine Bemerkungen als Randglossen eingetragen? Vgl.
unten, Anm. 49.
22. Celebratio cenae frequentior. Offt vnd dief das H. abentmal empfahen. [Marg.]. - Nur B.
23. Absolutio. Absoluieru/ng. [Marg.]. - Nur B.
24. Perceptio fit usus cenae. Nutz des nachtmals. [Marg.]. — Nur B; Jo 20,22h; Mt 18,18.
25. Vgl. >Von der Kirchen mengel vnnd £ähl<, f. c6af.; in diesem Bd., S. 186, Z. 14—16.
26. Elemosina. Almu-oßen. [Marg.]. — Nur B.
27. Reichlich.
28. De susceptoribus baptismi. Von gefattem. [Marg.]. - Nur B.