402.
DIE LETZTEN STRASSBURGER JAHRE 1546-1549
Pauli13 et similia. Respondi dilatam circumcisionem fuisse certa Dei dispensatione,
caetera omnia facta esse ad certam propagationem Euangelij, propter quam et nos para-
tos esse de indifferentibus rebus in nos suscipere quicquid omnino possemus suscipere
citra obscurationem | 310 | Certam gloriae Christi, atque adeo doctrinae Iustificatinis14.
Sed quid moror? Liber legendus fuit et de eo respondendum. Id fere ad hunc modum: 5
Art[iculus] Iustificatfionis].
In hoc Articulo, quanquam illi dicant infusam iustitiam imperfectamb esse et peccatis
nos, dum hic viuimus grauari, eoque salutis fidutiam Christi tum iustitia et merito niti
oportere, tarnen sic loquuntur et maxime in Articulo de Iustificatione et in articulo de
modo quo homo Iustificationem accipit, vt videantur iustificationis rationem in dono 10 j
infusae vel inhaerentis iustitiae consummare, maxime vero in posteriore articulo,
§ vltfimo], vbi ponunt, »Quae quatenus ad fidem etc spem acceditd, eatenus per iusti-
tiam inhaerentem vere iustificamur«15. Sequuntur Augustinum et etymologiam lati-
nam16. Ego itaque vt retinerem veram et Paulinam vocis hujus significationem, inserui
primum in articulo de Iustificatione §. 1. post verba ista »et iustificatur, hoc est«: »me- 15
rita condemnatione absoluitur et liberatur propter Dominum nostrum Iesum Christum,
adoptatur in filium et haeredem Dei, donatur inhaerente iustitia. Atque ita fit ex iniusto
iustus per gratiam Dei et meritum Domini nostri Iesu Christi«17. Et posteriore loco §.
inserui post verba »et renovatur per Spiritum Sanctum, qui operatur in homine«18: sicut
veram fidem ita et | 311 | dilectionem et spem, hoc est, inhaerentem iustitiam, quae ita 20
consistit fide, spe et caritate, vt si aliquam harum iustitiae huic subtraxeris, eandem
ipsam mancam plane reliqueris, imo omnino perdideris, nec enim vera et Evangelfica]
fides sine spe et dilectione, nec spes et dilectio esse possunt absque fide hujusmodi.
b) B; perfectam A.
c) gestr.: ad.
d) korr. aus: acceditur.
13. Vgl. Act 21,26.
14. B. stellt hier die Weichen, wieweit er nach seiner Ansicht und von sich aus (pro persona sua)
der anderen Partei bei Glaubensdifferenzen entgegenkommen könnte. Zu dem Problem der Mittel-
dinge oder Adiaphora s. RE 1, S. 168-179.
15. »... quae [charitas], quatenus ad fidem et spem accedit, eatenus per iustitiam inhaerentem vere
iustificamur«. Mehlhausen, S. 51. Vgl. >Briefmemorandum<, oben Anm. 32, S. 365. Märzformel;
ARC 6, S. 315, Z. 10-12.
16. D. h., die Verfasser des Interims gehen von dem lateinischen Sprachgebrauch aus, B. von der
ursprünglichen Bedeutung des paulinischen Begriffes derÖLKatooTJViyZu Augustins Auffassung der
iustificatio s. D. Demmer: Lutherus interpres. Der theologische Neuansatz in seiner Römerbrief-
exegese unter besonderer Berücksichtigung Augustins. Witten 1968. S. 78-81.
17. »Is continuo iustificatur; hoc eSt: invenit remissionem peccatorum suorum, a reatu aetemae
damnationis absolvitur et renovatur per spiritum sanctum atque ita ex iniusto fit iustus.« Mehlhau-
sen, S. 43; vgl. ARC 6, S. 312, Z. 22-24.
18. »... et renovetur per spiritum sanctum. Ea namque fides impetrat donum Spiritus sancti, quo
diffunditur caritas in cordibus nostris; quae quatenus ad fidem et spem accedit, eatenus per iustitiam
inhaerentem vere iustificamur. Haec enim iustitia fide, spe ac caritate ita constat, ut si...« Mehlhau-
sen, S. 51; vgl. ARC 6, S. 315, Z. 6-12.
DIE LETZTEN STRASSBURGER JAHRE 1546-1549
Pauli13 et similia. Respondi dilatam circumcisionem fuisse certa Dei dispensatione,
caetera omnia facta esse ad certam propagationem Euangelij, propter quam et nos para-
tos esse de indifferentibus rebus in nos suscipere quicquid omnino possemus suscipere
citra obscurationem | 310 | Certam gloriae Christi, atque adeo doctrinae Iustificatinis14.
Sed quid moror? Liber legendus fuit et de eo respondendum. Id fere ad hunc modum: 5
Art[iculus] Iustificatfionis].
In hoc Articulo, quanquam illi dicant infusam iustitiam imperfectamb esse et peccatis
nos, dum hic viuimus grauari, eoque salutis fidutiam Christi tum iustitia et merito niti
oportere, tarnen sic loquuntur et maxime in Articulo de Iustificatione et in articulo de
modo quo homo Iustificationem accipit, vt videantur iustificationis rationem in dono 10 j
infusae vel inhaerentis iustitiae consummare, maxime vero in posteriore articulo,
§ vltfimo], vbi ponunt, »Quae quatenus ad fidem etc spem acceditd, eatenus per iusti-
tiam inhaerentem vere iustificamur«15. Sequuntur Augustinum et etymologiam lati-
nam16. Ego itaque vt retinerem veram et Paulinam vocis hujus significationem, inserui
primum in articulo de Iustificatione §. 1. post verba ista »et iustificatur, hoc est«: »me- 15
rita condemnatione absoluitur et liberatur propter Dominum nostrum Iesum Christum,
adoptatur in filium et haeredem Dei, donatur inhaerente iustitia. Atque ita fit ex iniusto
iustus per gratiam Dei et meritum Domini nostri Iesu Christi«17. Et posteriore loco §.
inserui post verba »et renovatur per Spiritum Sanctum, qui operatur in homine«18: sicut
veram fidem ita et | 311 | dilectionem et spem, hoc est, inhaerentem iustitiam, quae ita 20
consistit fide, spe et caritate, vt si aliquam harum iustitiae huic subtraxeris, eandem
ipsam mancam plane reliqueris, imo omnino perdideris, nec enim vera et Evangelfica]
fides sine spe et dilectione, nec spes et dilectio esse possunt absque fide hujusmodi.
b) B; perfectam A.
c) gestr.: ad.
d) korr. aus: acceditur.
13. Vgl. Act 21,26.
14. B. stellt hier die Weichen, wieweit er nach seiner Ansicht und von sich aus (pro persona sua)
der anderen Partei bei Glaubensdifferenzen entgegenkommen könnte. Zu dem Problem der Mittel-
dinge oder Adiaphora s. RE 1, S. 168-179.
15. »... quae [charitas], quatenus ad fidem et spem accedit, eatenus per iustitiam inhaerentem vere
iustificamur«. Mehlhausen, S. 51. Vgl. >Briefmemorandum<, oben Anm. 32, S. 365. Märzformel;
ARC 6, S. 315, Z. 10-12.
16. D. h., die Verfasser des Interims gehen von dem lateinischen Sprachgebrauch aus, B. von der
ursprünglichen Bedeutung des paulinischen Begriffes derÖLKatooTJViyZu Augustins Auffassung der
iustificatio s. D. Demmer: Lutherus interpres. Der theologische Neuansatz in seiner Römerbrief-
exegese unter besonderer Berücksichtigung Augustins. Witten 1968. S. 78-81.
17. »Is continuo iustificatur; hoc eSt: invenit remissionem peccatorum suorum, a reatu aetemae
damnationis absolvitur et renovatur per spiritum sanctum atque ita ex iniusto fit iustus.« Mehlhau-
sen, S. 43; vgl. ARC 6, S. 312, Z. 22-24.
18. »... et renovetur per spiritum sanctum. Ea namque fides impetrat donum Spiritus sancti, quo
diffunditur caritas in cordibus nostris; quae quatenus ad fidem et spem accedit, eatenus per iustitiam
inhaerentem vere iustificamur. Haec enim iustitia fide, spe ac caritate ita constat, ut si...« Mehlhau-
sen, S. 51; vgl. ARC 6, S. 315, Z. 6-12.