58 1. consilium admodum paternum
Quid enim aliud causae est, quod toto orbe iampridem maximis plurimisque
de causis concilium flagitante, non modo nullum ipse serio convocat, sed
strenue intercedit, ubi Ecclesias videt convenire? Et quid tandem sibi vult?
Nempe ut Ecclesiae scientes et videntes polluta sua sanctitate vexari, violari,
affligi, diripi et vastari se sinant taciteque ac sine gemitu ultimum interitum 5
expectent. Quid enim aliud est, | Ciib| quod remedia interdicit divinitus commendata
et a sanctis patribus populoque Christiano semper adhibita? donec
ea ipse concedat et admoveat, qui ex direptione vastationeque Ecclesiarum
regnat ac suaviter delitiatur? Ergo ne quid depereat Romano Sardanapalo ¹ ,
quin potestate opibusque Ecclesiae impune ut solitus est grassetur, conniven- 10
dum est piis principibus, dum tot animarum milia, pro quarum salute sanguinem
suum vitamque profudit Christus, interire cernant: Ni faciant, defectionis
a sede Romana rei agantur.
Quantum vero ad pacem Germaniae attinet ᵘ , non sine aliquo pudore proferri
possunt, quae sequuntur: fuit Schuinfurti ᵛ primum de pace tractatum et con- 15
clusum. ²
Tot mendacia quot verba. Nihil enim Schuinfurti, sed Nurnbergae primum
conclusum de induciis hisce fuit. ³
Deinde factae ʷ sunt Nurnbergae ʷ induciae inter utrunque statum, protestantium
scilicet et Catholicorum, addito etiam Caesareo Ratisponen- | C iii a | si 20
mandato sub poena provincialis pacis et banni imperialis ⁴ : Tamen possunt videre
maiestates suae, ubi tot convenerint ˣ principes subscripti et iurati, ubi tot
u) pertinet: Concilium Tridentinum 4, S.185,19.
v) Vormatiae: Concilium Tridentinum 4, S.185,10.
w)–w) fuerunt Norimbergenses: Concilium Tridentinum 4, S.185,11.
x) Drf. convenerint tot.
1. Diese Zuschreibung der äußerst negativen Attribute des legendären letzten Königs des
assyrischen Reiches »Sardanapalus« (vgl. BDS 9,2, S.234, Anm. 1) an den Papst nimmt Bucer
auch in seiner Schrift ›Alle Handlungen und Schriften‹ (BDS 9,2, S.233,38–234,4) vor.
2. Gemeint sind die Schweinfurter Verhandlungen zwischen oberdeutschen Reichsstädten
und den Kurfürsten von Mainz und der Pfalz im April 1532. Zweck der Versammlung
war, die Bedingungen für einen Frieden mit dem Kaiser im Vorfeld des Regensburger
Reichstages, der nur kurze Zeit später stattfand, zu erörtern.
3. Die Schweinfurter Verhandlungen führten im August desselben Jahres zum Nürnberger
Anstand, der den reichsrechtlichen Schutz der Evangelischen bis zur Entscheidung eines
Konzils verlängerte und die Suspendierung der Prozesse des Kammergerichts in Aussicht
stellte.
4. Der Nürnberger Anstand war lediglich eine Sondervereinbarung zwischen Kaiser
Karl V. und den evangelischen Ständen; faktisch verweigerte der zur selben Zeit abgehaltene
Regensburger Reichstag dem Anstand seine Zustimmung; vgl. Rabe, Deutsche Geschichte,
S.330 f. und Kohnle, Reichstage der Reformationszeit, S.463 f.
Quid enim aliud causae est, quod toto orbe iampridem maximis plurimisque
de causis concilium flagitante, non modo nullum ipse serio convocat, sed
strenue intercedit, ubi Ecclesias videt convenire? Et quid tandem sibi vult?
Nempe ut Ecclesiae scientes et videntes polluta sua sanctitate vexari, violari,
affligi, diripi et vastari se sinant taciteque ac sine gemitu ultimum interitum 5
expectent. Quid enim aliud est, | Ciib| quod remedia interdicit divinitus commendata
et a sanctis patribus populoque Christiano semper adhibita? donec
ea ipse concedat et admoveat, qui ex direptione vastationeque Ecclesiarum
regnat ac suaviter delitiatur? Ergo ne quid depereat Romano Sardanapalo ¹ ,
quin potestate opibusque Ecclesiae impune ut solitus est grassetur, conniven- 10
dum est piis principibus, dum tot animarum milia, pro quarum salute sanguinem
suum vitamque profudit Christus, interire cernant: Ni faciant, defectionis
a sede Romana rei agantur.
Quantum vero ad pacem Germaniae attinet ᵘ , non sine aliquo pudore proferri
possunt, quae sequuntur: fuit Schuinfurti ᵛ primum de pace tractatum et con- 15
clusum. ²
Tot mendacia quot verba. Nihil enim Schuinfurti, sed Nurnbergae primum
conclusum de induciis hisce fuit. ³
Deinde factae ʷ sunt Nurnbergae ʷ induciae inter utrunque statum, protestantium
scilicet et Catholicorum, addito etiam Caesareo Ratisponen- | C iii a | si 20
mandato sub poena provincialis pacis et banni imperialis ⁴ : Tamen possunt videre
maiestates suae, ubi tot convenerint ˣ principes subscripti et iurati, ubi tot
u) pertinet: Concilium Tridentinum 4, S.185,19.
v) Vormatiae: Concilium Tridentinum 4, S.185,10.
w)–w) fuerunt Norimbergenses: Concilium Tridentinum 4, S.185,11.
x) Drf. convenerint tot.
1. Diese Zuschreibung der äußerst negativen Attribute des legendären letzten Königs des
assyrischen Reiches »Sardanapalus« (vgl. BDS 9,2, S.234, Anm. 1) an den Papst nimmt Bucer
auch in seiner Schrift ›Alle Handlungen und Schriften‹ (BDS 9,2, S.233,38–234,4) vor.
2. Gemeint sind die Schweinfurter Verhandlungen zwischen oberdeutschen Reichsstädten
und den Kurfürsten von Mainz und der Pfalz im April 1532. Zweck der Versammlung
war, die Bedingungen für einen Frieden mit dem Kaiser im Vorfeld des Regensburger
Reichstages, der nur kurze Zeit später stattfand, zu erörtern.
3. Die Schweinfurter Verhandlungen führten im August desselben Jahres zum Nürnberger
Anstand, der den reichsrechtlichen Schutz der Evangelischen bis zur Entscheidung eines
Konzils verlängerte und die Suspendierung der Prozesse des Kammergerichts in Aussicht
stellte.
4. Der Nürnberger Anstand war lediglich eine Sondervereinbarung zwischen Kaiser
Karl V. und den evangelischen Ständen; faktisch verweigerte der zur selben Zeit abgehaltene
Regensburger Reichstag dem Anstand seine Zustimmung; vgl. Rabe, Deutsche Geschichte,
S.330 f. und Kohnle, Reichstage der Reformationszeit, S.463 f.