406
DIE LETZTEN STRASSBURGER JAHRE 1546-1549
De Confirmatione.
Negaui esse instituti divini vel Apostolici aut Ecclesiae Catholicae; probaui ritum si eo
modo exhibeatur ut responso nostro Ratisbonensi declarauimus38, Affirmaui et ex
Innocentio 3. posse Sacerdotibus dispensationem huius Cerimoniae committi39.
De Poenitentia. 5
Enumerationem peccatorum dixi non posse requiri, nisi quatenuscunque opus sit.
Addidi, vt melius doceatur, erigatur consolatione et emendetur. Atque perinde oportere
cuiusque conscientiam relinqui liberam. Adieci De medico Animarum idoneo requi-
rendo et probando iuxta doctrinam Origfenis] adductam40.
Ad §. 4. adieci Satisfactionem, quae Ecclesiae fit secundum D[ivum] Augustinum41. 10
| 317 | De Eucharistia.
Negaui nos credere transsubstantfiationem], quae nec scriptura vlla aut traditione Apo-
stolica possit probari et certa Sanctorum patrum authoritate refutatur; igitur nec confi-
teri eam posse. Petij, vt Confessione Augustana contenti sint, quam tune nec 21 Theo-
logi reiecerint, vt non sufficientem, nec Imperator42. 15
De extrema vnctione.
Negaui [ad] eam id opus esse, De quo Marei 6 [13] et Iacobi 5 [14], quorum collatio
fuerit sanitatis corporalis; consolatione Euangelij et viatico Eucharistiae atque [o]ratione
fidei morituros satis confirmari posse. Tarnen, si qui velint et olei signum adhibere, me
non repugnaturum, si id faciant, vt D. Lutherus praescripsit in lib[ro] de Captfivitate] 2.0
Babilonica et fidem Christi eo non offendant43. Vbi vero sit abominationi vel offendi-
culo, ibi obtrudi nemini debere, cum sit Sacramentum non necessarium, etiam apud
Scholas ticos44.
38. Vgl. Regensburger Buch; ARC 6, S. 21-88 (bes. S. 67E).
- Vgl. den Brief ah Pflug, Anm. 16 (s. unten, S. 426).
40. Zu der Origenes-Stelle vgl. das >Briefmemorandum<, Anm. 77, oben S. 371. Im Inte-
rim-Text wird nicht Origenes, sondern Ambrosius erwähnt. Mehlhausen, S. 85. Vgl. Ambrosius:
De paenitentia 1,2, 8; CSEL 73, S. 123. Vgl. auch die »Märzformel«; ARC 6, S. 325.
41. Vgl. Augustin: Enchiridion 70; CChr ser. lat. 46, S. 87. Vgl. B. Poschmann: Die kirchliche
Vermittlung der Sündenvergebung nach Augustinus. Innsbruck 1921. Zeitschr. f. kath. Theologie
45-
42. »... ex his fiat verum corpus et verus sanguis Christi quatenus panis ac vini substantia in
verum Christi corpus et sanguinem transmutatur.« Mehlhausen, S. 87; ARC 6, S. 326, Z. 13-15.
Vgl. AC; BS, S. 248: non enim improbat hunc articulum Caes. Maiestas. Bezüglich der Zahl der die
CA begutachtenden Theologen siehe V. Pfnür: Einig in der Rechtfertigungslehre? Veröffentlichun-
gen des Instituts für Europäische Geschichte Mainz 60. Wiesbaden 1970. S. 222-224 und S. 251
(Vierzehner- und Sechserausschuß).
43. Luther: WA 6, S. 567-571. S. oben, S. 372, Anm. 95 (>Briefmemorandum<).
44. Vgl. Thomas v. Aquin: S. th. 3, suppl., q 29, a 3, ad 1.
DIE LETZTEN STRASSBURGER JAHRE 1546-1549
De Confirmatione.
Negaui esse instituti divini vel Apostolici aut Ecclesiae Catholicae; probaui ritum si eo
modo exhibeatur ut responso nostro Ratisbonensi declarauimus38, Affirmaui et ex
Innocentio 3. posse Sacerdotibus dispensationem huius Cerimoniae committi39.
De Poenitentia. 5
Enumerationem peccatorum dixi non posse requiri, nisi quatenuscunque opus sit.
Addidi, vt melius doceatur, erigatur consolatione et emendetur. Atque perinde oportere
cuiusque conscientiam relinqui liberam. Adieci De medico Animarum idoneo requi-
rendo et probando iuxta doctrinam Origfenis] adductam40.
Ad §. 4. adieci Satisfactionem, quae Ecclesiae fit secundum D[ivum] Augustinum41. 10
| 317 | De Eucharistia.
Negaui nos credere transsubstantfiationem], quae nec scriptura vlla aut traditione Apo-
stolica possit probari et certa Sanctorum patrum authoritate refutatur; igitur nec confi-
teri eam posse. Petij, vt Confessione Augustana contenti sint, quam tune nec 21 Theo-
logi reiecerint, vt non sufficientem, nec Imperator42. 15
De extrema vnctione.
Negaui [ad] eam id opus esse, De quo Marei 6 [13] et Iacobi 5 [14], quorum collatio
fuerit sanitatis corporalis; consolatione Euangelij et viatico Eucharistiae atque [o]ratione
fidei morituros satis confirmari posse. Tarnen, si qui velint et olei signum adhibere, me
non repugnaturum, si id faciant, vt D. Lutherus praescripsit in lib[ro] de Captfivitate] 2.0
Babilonica et fidem Christi eo non offendant43. Vbi vero sit abominationi vel offendi-
culo, ibi obtrudi nemini debere, cum sit Sacramentum non necessarium, etiam apud
Scholas ticos44.
38. Vgl. Regensburger Buch; ARC 6, S. 21-88 (bes. S. 67E).
- Vgl. den Brief ah Pflug, Anm. 16 (s. unten, S. 426).
40. Zu der Origenes-Stelle vgl. das >Briefmemorandum<, Anm. 77, oben S. 371. Im Inte-
rim-Text wird nicht Origenes, sondern Ambrosius erwähnt. Mehlhausen, S. 85. Vgl. Ambrosius:
De paenitentia 1,2, 8; CSEL 73, S. 123. Vgl. auch die »Märzformel«; ARC 6, S. 325.
41. Vgl. Augustin: Enchiridion 70; CChr ser. lat. 46, S. 87. Vgl. B. Poschmann: Die kirchliche
Vermittlung der Sündenvergebung nach Augustinus. Innsbruck 1921. Zeitschr. f. kath. Theologie
45-
42. »... ex his fiat verum corpus et verus sanguis Christi quatenus panis ac vini substantia in
verum Christi corpus et sanguinem transmutatur.« Mehlhausen, S. 87; ARC 6, S. 326, Z. 13-15.
Vgl. AC; BS, S. 248: non enim improbat hunc articulum Caes. Maiestas. Bezüglich der Zahl der die
CA begutachtenden Theologen siehe V. Pfnür: Einig in der Rechtfertigungslehre? Veröffentlichun-
gen des Instituts für Europäische Geschichte Mainz 60. Wiesbaden 1970. S. 222-224 und S. 251
(Vierzehner- und Sechserausschuß).
43. Luther: WA 6, S. 567-571. S. oben, S. 372, Anm. 95 (>Briefmemorandum<).
44. Vgl. Thomas v. Aquin: S. th. 3, suppl., q 29, a 3, ad 1.