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Bucer, Martin; Stupperich, Robert [Hrsg.]; Neuser, Wilhelm H. [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Strohm, Christoph [Hrsg.]
Martin Bucers Deutsche Schriften (Band 17): Die letzten Strassburger Jahre: 1546 - 1549 — Gütersloh, 1981

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https://doi.org/10.11588/diglit.30258#0475
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9. BUCER AN DEN KURFÜRSTEN VON BRANDENBURG

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abtretten5? Was verderblicher ergernus, Zerstörung* vnnd abfall wurde dann dis zw
ruckhtretteny gepären bey so vil schwachen jm glauben, die einsteils würden die wäre
Religion anfachen verdechtig6 zuhalten vnnd gering zuachten7, Eins theils sie gar ver-
schezen2 vnd dahin khommen - deß man dann laider lengist vil Epicurischer8 lehrer
5 allenthalben hatt -, das sie alle eusserliche Religion vnnd ceremonien, wiea verkheret
vnnd abgöttisch die jmmer mögen sein, gleich achten vnnd jren glauben wdllenb
allein jm herzen behalten.
So wir dann wollen vff den andern theilen sechen vnnd erstlich vff die verstockhten
feinde Christi, wie vil träziger vnnd durstiger9 wurden die daher werden, greulicherc
io dann ye wider alle lieben Christen zw wieten vnnd zw vnderstahn, vnns endtlich von
aller Religion abzutreiben, dieweil0 sie dann6 vnns ein solliches zu ruckhweichen abge-
trungen hetten? Was bittern hohn vnd gespots wurden sie auch treiben wider vnsern
lieben Herrn Jhesum Christum, sein liebes Euangelion vnnd seine arme kirchen, dieweil
sie bey vns deßf so lanng gepredigten, geschribenen vnnd so fraidig bekhanndten vnnd
15 gerhumbten glaubens - ja, da wir meineten, wirg hetten auch vnnsern11 fleischlichen arm
— also | [138a] | gar wenig befinden? Wie vil hefftiger wurden sie auch nun jn
Frannckhreich, jn Italia vnnd anderswa die lieben Christen brennen vnnd braten? Die-
weil sie aus vnserem zuruckhtretten das werckh Christlicher lehre vnnd bekhanndtnus
destomehr verachten vnnd es für ein menschlich auffrurisch thun, das, wa man allein
2.0 ernst brauchen wol1, abzutreiben seye, halten werdenk? Was sie dann auch1 desto ehe™
furnemen vnnd vnderstehn wurden wider die lieben kirchen jnn Enngelland, Den-
marckh, Hungern vnnd anndere, desgleichen auch Polen vnnd anndere, die sich zur
warheit naigen, noch lenger jn jren grewelen vffzuhalten, ist leicht zubedennckhen. Ja,
jnn11 was grewliche abscheuch wurd dann auch vnnsere gantze Nation mit jren Christli-
25 chen Oberen vnnd gemeinden bey allen waren Christen jn allen anderen Nationen
daher khomen? Zw was verderblichem0 Strauchstein10 vnnd ergernus wurden wir
gerathen so vilen vnnd onzelichen guthertzigen vnnd schwachen leuthen jn den anderen
Nationen11?
x) zurstorung L. - y) zuruckereten L. - z) vorschertzen L. - a) wa B.
b) add.; B, L im Text. - c) glewlicher L. - d) do L. - e) fehlt B, L. - f) des bey vns L.
g) mir. - h) einen B; ein L. - i) brauche L. - k) wurden L. - 1) auch dann L.
m) mehr L. - n) zu dencken, jn B; leichtlich zu dencken, jn L. - o) vorterblichen L.
5. Abtrünnig werden (im übertrag. Sinne: darauf verzichten).
6. Unglaubwürdig.
7. Gering achten, preisgeben.
8. Zu »epicurisch und Epicurer« vgl. ARG 64, 1973, S. 191, Anm. 25; ZKG 85, 1974, S. 65;
ferner W. Bellardi, Wolfgang Schultheiß, S. 33, Anm. 152. - Der Hauptvorwurf gegen die »Epiku-
räer« lautet hier: Sie weiten die Toleranz so aus, daß in den für sie äußerlichen Dingen christliche
Lehre und christlicher Glaube preisgegeben werden. Vgl. oben Anm. 71, S. 68.
9. Trotziger und kecker.
10. Stein des Anstoßes, Prellstein.
11. Es ist beachtlich, wie B. den Kurfürsten hier auf seine »ökumenische« Verantwortung an-
spricht. Der Bürger der Freien Reichsstadt blickt über die eigenen Mauern, aber auch die Grenzen
der landesherrlichen Territorien, ja, des Reiches hinweg auf die Christenheit in der Welt, zumindest
in Italien, Frankreich, England, Dänemark, Ungarn und Polen.
 
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