iz. AN TEMPLA CONSECRATA
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des Rates an die Schöffen vom 27. August findet sich, wie wir sahen, der Vorschlag,
»dasselbig interim ... in ettlichen kirchen auf zu richten«10. Im gleichen Anbringen
wurde auch die Frage nach dem Widerstand gegen den Kaiser aufgeworfen und offen
gelassen: » ... da sie auch von den Gelehrten und Theologen diser unserer religion nicht
5 einheitlich beantwortet wird«11. Bucer geht in seinem Konzept und seinen Notizen auf
diese beiden Punkte ein. Zum anderen aber scheint die ausführliche Erwähnung der
Ereignisse in Konstanz auf eine vollzogene Tatsache hinzuweisen. Diese Stadt hatte sich
am 15. Oktober König Ferdinand ergeben12. Auf Grund dieser Tatsache kommt als
Datum für unser Dokument die zweite Hälfte dieses Monats in Frage.
10 | 201 | An templa consecrata filio Dei bona conscientia
Antichristo sint deferenda?
[Maiora]
Praestat Euangelium aliquo modo quam nullo modo retinere.
[Minora]
15 Si antichristis Episcopis et eorum defensoribus deferamus partem et meliorem templo-
rum, quae sunt consecrata filio Dei, retinebimus Euangelion aliquo modo.
Si his nihil deferemus et uolemus Euangelion tarn libere hic predicari, quam libere id
factum est tempore pacis, Euangelium nobis nullo modo relinqueturb.
[Conclusioc]
20 Praestat igitur pacisci cum Antichristis de rebus et templis Christi eaque partiri cum illis.
Et Euangelium sic praedicare, ut impios papistarum et Interimistarum cultus non in
specie attingamus uel acerbe taxemus.
Ad Maiorem
Euangelij praedicatio nullum admittit modum, nisi ut primum generalius et postea
25 specialius praedicetur, hoc est, ut pueris in fide, lactis modo, et prouectioribus modo
solidi cibi ingeratur. Propter hostes Euangelij praedicare illud generalius et obscurius,
cum dpraedicatum diud sit specialiter et clare, istum modum natura uerae fidei non fert
nec huius modi ullume exemplum extat in scriptura. Modo igitur isti irascitur Deus ac
a) K; fehlt R. - b) relinquatur K (Fehler von Söll).
c) add. A.; fehlt K, R. - d)-d) diu praedicatum K.
e) fehlt K; hier wurde auf einem aufgeklebten Zettel das Wort exemplum von K. Hubert als
Kustos eingetragen. K.
10. Pol. Cor. 4,2, Nr. 816, S. 1062.
11. A.a.O., S. 1060.
12. Vgl. G. Vögeli: Der Konstanzer Sturm im Jahre 1548. Konstanz 1846. S. 60-63. 99-101 und
A. Maurer: Der Übergang der Stadt Konstanz an das Haus Österreich nach dem Schmalkaldischen
Kriege. In: Schriften des Vereins für Geschichte des Bodensees und seiner Umgebung 33. 1904.
S. 70-73.
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des Rates an die Schöffen vom 27. August findet sich, wie wir sahen, der Vorschlag,
»dasselbig interim ... in ettlichen kirchen auf zu richten«10. Im gleichen Anbringen
wurde auch die Frage nach dem Widerstand gegen den Kaiser aufgeworfen und offen
gelassen: » ... da sie auch von den Gelehrten und Theologen diser unserer religion nicht
5 einheitlich beantwortet wird«11. Bucer geht in seinem Konzept und seinen Notizen auf
diese beiden Punkte ein. Zum anderen aber scheint die ausführliche Erwähnung der
Ereignisse in Konstanz auf eine vollzogene Tatsache hinzuweisen. Diese Stadt hatte sich
am 15. Oktober König Ferdinand ergeben12. Auf Grund dieser Tatsache kommt als
Datum für unser Dokument die zweite Hälfte dieses Monats in Frage.
10 | 201 | An templa consecrata filio Dei bona conscientia
Antichristo sint deferenda?
[Maiora]
Praestat Euangelium aliquo modo quam nullo modo retinere.
[Minora]
15 Si antichristis Episcopis et eorum defensoribus deferamus partem et meliorem templo-
rum, quae sunt consecrata filio Dei, retinebimus Euangelion aliquo modo.
Si his nihil deferemus et uolemus Euangelion tarn libere hic predicari, quam libere id
factum est tempore pacis, Euangelium nobis nullo modo relinqueturb.
[Conclusioc]
20 Praestat igitur pacisci cum Antichristis de rebus et templis Christi eaque partiri cum illis.
Et Euangelium sic praedicare, ut impios papistarum et Interimistarum cultus non in
specie attingamus uel acerbe taxemus.
Ad Maiorem
Euangelij praedicatio nullum admittit modum, nisi ut primum generalius et postea
25 specialius praedicetur, hoc est, ut pueris in fide, lactis modo, et prouectioribus modo
solidi cibi ingeratur. Propter hostes Euangelij praedicare illud generalius et obscurius,
cum dpraedicatum diud sit specialiter et clare, istum modum natura uerae fidei non fert
nec huius modi ullume exemplum extat in scriptura. Modo igitur isti irascitur Deus ac
a) K; fehlt R. - b) relinquatur K (Fehler von Söll).
c) add. A.; fehlt K, R. - d)-d) diu praedicatum K.
e) fehlt K; hier wurde auf einem aufgeklebten Zettel das Wort exemplum von K. Hubert als
Kustos eingetragen. K.
10. Pol. Cor. 4,2, Nr. 816, S. 1062.
11. A.a.O., S. 1060.
12. Vgl. G. Vögeli: Der Konstanzer Sturm im Jahre 1548. Konstanz 1846. S. 60-63. 99-101 und
A. Maurer: Der Übergang der Stadt Konstanz an das Haus Österreich nach dem Schmalkaldischen
Kriege. In: Schriften des Vereins für Geschichte des Bodensees und seiner Umgebung 33. 1904.
S. 70-73.