MESSGUTACHTEN
481
Darum Summa summarum: will man christlich vnd heilsam gantzer
gemeiner stat vnd ouch allen andren bösserlich handlen, so laß man
das Nachtmal gehalten werden, wie es in den pfarren syt winacht z im
bruch gewesen ist; tracht doch do by, das man zu Christlichem bann
5 komen möchte, vnd das iede mal die gantz gemein, so zu gegen, es a mit
hielte, wie sy dann alle do hin als christen, das ist, durch den lib vnd
das blut christi erlösete 92, kumen. Darum inen nit schwer sin solte,
solchs | ouch durch gemeinschafft des tisch Christi zu bezeugen vnd
christlichen bundt also mit allen briedern erfrischen.
10 Alle andern Messen stelle man ab; wer christen sin will, erzeig sich
am sontag in gantzer gemein, ein mit glid christi, den warlich in christo
weder wib noch man ist, ich schwig pfaff vnd ley, sonder alle einer 93.
Sunst neben den teglichen predigen vnd vßlegungen, von denen ob-
gemelt ist, werden in gelegenen kirchen alle morgen für die erbeitenden
15 lyt 94 kurtze lection vnd ermanung b gehalten.
By welchem c, sampt den psallieren vnd schrifft vß legen, das teglich
zwiren 95 geschehen soll neben den andern predigen, mag, wer christen
ist, zu aller andacht vnd gebett yberflissig verursacht vnd gefordert
werden, ouch on das er ein pfaffen sicht die sacrament niessen.
20 Also blibt communio communio vnd eucharistia ein gemeine danck-
sagung vnd felt der abergloub, als ob es ein personlich gut werck were,
on welches andacht vnd gotts dienst nit volkumen sye.
Die wil nun solchs dem wort gottes am nechsten ist vnd vnser ampt
eygentlich ist, das volck ie neher vnd neher zu dem selbigen fieren,
25 werden wir, die den beuelch des d wort zu predigen haben, nit mögen
nach lassen, durch das wort vß zu rytten 96 alle pflanzung, die vom vatter
nit pflantzet ist.
Darum, wo etwas neben dem wort wurd vffgericht, do gott für sy,
wurden wir e wol das volck ermanen, tethlich f nichts zu handlen oder
30 einig rumor anfohen; aber worlich musten wir alle christen ermanen
vnd do zu ernstlich triben, solcher ding vnd aller irer anhenger als
vnchristen vnder christlichem namen miessig zu gohn 97, sy fir publicani g
vnd sinder zu halten 98. |
z) wynachten C. - a) in A später eingefügt, C dafür: das selbig. - b) Ermanungen
C. — c) welchen C. — d) das C. — e) A hat mir in wir verbessert; B: mir. —
f) Bucer-Korrektur für: teglich. - g) so B; publican A; publicanen C.
92. Vgl. Eph 1,7; Kol 1,14.
93. Vgl. Gal 3,28.
94. Arbeitenden Leute.
95. Zweimal.
96. Vgl. Jer 1,10.
97. Außer acht lassen.
98. Vgl. Mt 18,17.
481
Darum Summa summarum: will man christlich vnd heilsam gantzer
gemeiner stat vnd ouch allen andren bösserlich handlen, so laß man
das Nachtmal gehalten werden, wie es in den pfarren syt winacht z im
bruch gewesen ist; tracht doch do by, das man zu Christlichem bann
5 komen möchte, vnd das iede mal die gantz gemein, so zu gegen, es a mit
hielte, wie sy dann alle do hin als christen, das ist, durch den lib vnd
das blut christi erlösete 92, kumen. Darum inen nit schwer sin solte,
solchs | ouch durch gemeinschafft des tisch Christi zu bezeugen vnd
christlichen bundt also mit allen briedern erfrischen.
10 Alle andern Messen stelle man ab; wer christen sin will, erzeig sich
am sontag in gantzer gemein, ein mit glid christi, den warlich in christo
weder wib noch man ist, ich schwig pfaff vnd ley, sonder alle einer 93.
Sunst neben den teglichen predigen vnd vßlegungen, von denen ob-
gemelt ist, werden in gelegenen kirchen alle morgen für die erbeitenden
15 lyt 94 kurtze lection vnd ermanung b gehalten.
By welchem c, sampt den psallieren vnd schrifft vß legen, das teglich
zwiren 95 geschehen soll neben den andern predigen, mag, wer christen
ist, zu aller andacht vnd gebett yberflissig verursacht vnd gefordert
werden, ouch on das er ein pfaffen sicht die sacrament niessen.
20 Also blibt communio communio vnd eucharistia ein gemeine danck-
sagung vnd felt der abergloub, als ob es ein personlich gut werck were,
on welches andacht vnd gotts dienst nit volkumen sye.
Die wil nun solchs dem wort gottes am nechsten ist vnd vnser ampt
eygentlich ist, das volck ie neher vnd neher zu dem selbigen fieren,
25 werden wir, die den beuelch des d wort zu predigen haben, nit mögen
nach lassen, durch das wort vß zu rytten 96 alle pflanzung, die vom vatter
nit pflantzet ist.
Darum, wo etwas neben dem wort wurd vffgericht, do gott für sy,
wurden wir e wol das volck ermanen, tethlich f nichts zu handlen oder
30 einig rumor anfohen; aber worlich musten wir alle christen ermanen
vnd do zu ernstlich triben, solcher ding vnd aller irer anhenger als
vnchristen vnder christlichem namen miessig zu gohn 97, sy fir publicani g
vnd sinder zu halten 98. |
z) wynachten C. - a) in A später eingefügt, C dafür: das selbig. - b) Ermanungen
C. — c) welchen C. — d) das C. — e) A hat mir in wir verbessert; B: mir. —
f) Bucer-Korrektur für: teglich. - g) so B; publican A; publicanen C.
92. Vgl. Eph 1,7; Kol 1,14.
93. Vgl. Gal 3,28.
94. Arbeitenden Leute.
95. Zweimal.
96. Vgl. Jer 1,10.
97. Außer acht lassen.
98. Vgl. Mt 18,17.