29. Gottesdienstordnung
29. Gottesdienstordnunga
[Nach 18. November] 15421
Concordia sacri ministerii per ministros ecclesiae Argentinensis incepta 1542 |2r|
[1.] De contionibus diei Dominici
1. Materia
In omnibus parochiis ipsi pastores aliquem ex evan-
gelistis explicent2. Diaconi mane exponant evange-
lion dominicale iuxta partitionem multis iam sae-
culis in ecclesia observatam.
2. Tempus
In aestate dimidia parte horae ante sextam pulsetur
ad contionem matutinam diaconi in omnibus par-
ochiis (excepto Summo templo3, ubi more solito pre-
ces matutinae fiunt). Deinde in puncto sextae ite-
rum puisus fiat, quo finito mox diaconus ascendat in
suggestum4 et dimidium horae concionetur, ut sit
spacium familiae redeundi domum ante septi-
mamb. Postquam diaconus descendit e rostris5 ter-
tium pulsatur. Deinde in puncto septimae pulsan-
turc omnes campanae ac finito pulsu statim incipi-
tur actio, ut postea sequaturd in capite de modo. In
hyeme incipitur pulsus dimidiata hora ante septi-
mam. In septima concionatur diaconus. Octava in-
cipit parochuse ordine omnia supra notato. |2v|
a Textvorlage (Handschrift): AMS 1 AST 80, Nr. 50 (mit
zwei verschiedenen neueren Blattzählungen: Bl. 1r-12r
bzw. Bl. 176r-189r). Nach Hubert, Liturgische Ord-
nungen, S. XL wurde die Ordnung von Johannes Lenglin
geschrieben. Abdruck: Bucer, Deutsche Schriften 6,2,
S.224-233.
b Gestr.: contio paululum ante septimam pulsatur tertio
cum omnibus campanis.
c Gestr.: postea.
d Gestr.: in modo.
e Gestr.: ut.
f Gestr.: absolvat.
3. Locus
Contio diaconi die Dominico fiat e suggestu, aliis
vero diebus prope mensam, e qua caena Domini dis-
tribuitur. In Summo templo fiat tempore et loco
solito.
Modus contionis diaconi die Dominico
Diaconus incipiat suam homeliam a precatione pacis
usitata vel his verbis: Quaerite Dominum, dum in-
veniri potest6, vel: Confitemini Domino, quoniam
bonus7, vel similibus ad rem praesentem facientibus.
Mox confessione populo praeeat acf postea absolu-
tionem dicat. Utatur ibi quisque solita confessionis
formula. Forma confessionis, quae usurpatur apud
d[ivum] Petrum Seniorem8, una cum quibusdam
aliis imprimatur. Sub haec legatur textus evangelii
et explicetur brevissime. Ad finem contionis dicat:
Audite compendium ac summam doctrinae christia-
nae. Atque mox ordine atque verbatim recitet
orationem dominicam, Symbolum fidei, verba bap-
tismi, verba coenae Domini, verba clavium et De-
1 Die Ordnung dürfte nach dem Abschluß der letzten Ver-
handlungen des Rates über die Synodalbeschlüsse (18.
November 1542) in Kraft getreten sein.
2 Vgl. Nr. 30, § 2.
3 Gemeint ist das Münster.
4 Kanzel, s. Sleumer, KlWb, S. 754.
5 Kanzel, s. Peter Dasypodius, Dictionarium Latino-
germanicum [...], Straßburg: Wendelin Rihel 1535: pro
rostris dicere / auff der cantzel reden.
6 Jes 55,6.
7 Ps 106,1 (Vulg. 105,1); 107,1 (Vulg. 106,1); 118,1 (Vulg.
117,1).
8 Die Gemeinde Alt St. Peter.
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29. Gottesdienstordnunga
[Nach 18. November] 15421
Concordia sacri ministerii per ministros ecclesiae Argentinensis incepta 1542 |2r|
[1.] De contionibus diei Dominici
1. Materia
In omnibus parochiis ipsi pastores aliquem ex evan-
gelistis explicent2. Diaconi mane exponant evange-
lion dominicale iuxta partitionem multis iam sae-
culis in ecclesia observatam.
2. Tempus
In aestate dimidia parte horae ante sextam pulsetur
ad contionem matutinam diaconi in omnibus par-
ochiis (excepto Summo templo3, ubi more solito pre-
ces matutinae fiunt). Deinde in puncto sextae ite-
rum puisus fiat, quo finito mox diaconus ascendat in
suggestum4 et dimidium horae concionetur, ut sit
spacium familiae redeundi domum ante septi-
mamb. Postquam diaconus descendit e rostris5 ter-
tium pulsatur. Deinde in puncto septimae pulsan-
turc omnes campanae ac finito pulsu statim incipi-
tur actio, ut postea sequaturd in capite de modo. In
hyeme incipitur pulsus dimidiata hora ante septi-
mam. In septima concionatur diaconus. Octava in-
cipit parochuse ordine omnia supra notato. |2v|
a Textvorlage (Handschrift): AMS 1 AST 80, Nr. 50 (mit
zwei verschiedenen neueren Blattzählungen: Bl. 1r-12r
bzw. Bl. 176r-189r). Nach Hubert, Liturgische Ord-
nungen, S. XL wurde die Ordnung von Johannes Lenglin
geschrieben. Abdruck: Bucer, Deutsche Schriften 6,2,
S.224-233.
b Gestr.: contio paululum ante septimam pulsatur tertio
cum omnibus campanis.
c Gestr.: postea.
d Gestr.: in modo.
e Gestr.: ut.
f Gestr.: absolvat.
3. Locus
Contio diaconi die Dominico fiat e suggestu, aliis
vero diebus prope mensam, e qua caena Domini dis-
tribuitur. In Summo templo fiat tempore et loco
solito.
Modus contionis diaconi die Dominico
Diaconus incipiat suam homeliam a precatione pacis
usitata vel his verbis: Quaerite Dominum, dum in-
veniri potest6, vel: Confitemini Domino, quoniam
bonus7, vel similibus ad rem praesentem facientibus.
Mox confessione populo praeeat acf postea absolu-
tionem dicat. Utatur ibi quisque solita confessionis
formula. Forma confessionis, quae usurpatur apud
d[ivum] Petrum Seniorem8, una cum quibusdam
aliis imprimatur. Sub haec legatur textus evangelii
et explicetur brevissime. Ad finem contionis dicat:
Audite compendium ac summam doctrinae christia-
nae. Atque mox ordine atque verbatim recitet
orationem dominicam, Symbolum fidei, verba bap-
tismi, verba coenae Domini, verba clavium et De-
1 Die Ordnung dürfte nach dem Abschluß der letzten Ver-
handlungen des Rates über die Synodalbeschlüsse (18.
November 1542) in Kraft getreten sein.
2 Vgl. Nr. 30, § 2.
3 Gemeint ist das Münster.
4 Kanzel, s. Sleumer, KlWb, S. 754.
5 Kanzel, s. Peter Dasypodius, Dictionarium Latino-
germanicum [...], Straßburg: Wendelin Rihel 1535: pro
rostris dicere / auff der cantzel reden.
6 Jes 55,6.
7 Ps 106,1 (Vulg. 105,1); 107,1 (Vulg. 106,1); 118,1 (Vulg.
117,1).
8 Die Gemeinde Alt St. Peter.
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